Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?
REKLAMA
REKLAMA
Do wymiany przewodów hamulcowych niezbędne będą dedykowane klucze. Jako, że przewody są poprowadzone pod podłogą samochodu, będziemy musieli także skorzystać z kanału lub podnośnika samochodowego. Jeżeli zdecydujemy się na samodzielną pracę, pamiętajmy o właściwościach płynu, który jest substancją bardzo agresywną. Każde nieopatrzne rozlanie płynu na lakier, czy elementy naszej garderoby może skończyć się na pozostawieniu odbarwionych miejsc. Niewskazany też jest dłuższy kontakt płynu ze skórą. Nie powinniśmy zbyt długo zwlekać z wytarciem umoczonych w płynie rąk.
REKLAMA
Inspekcja i kupno przewodów
REKLAMA
Jeżeli jeden z przewodów przecieka, zadbajmy o to, aby usterka nie powtórzyła się wkrótce ponownie i zróbmy przegląd wszystkich odcinków. Oprócz przewodów sztywnych, w samochodach występują także przewody elastyczne. Te również mogą być sparciałe i ostatecznie ukruszyć się powodując przeciek.
Przewody hamulcowe możemy kupić w wersji dedykowanej do danego typu samochodu lub wybrać wersję na wymiar, którą następnie doginamy w taki sposób, aby były poprowadzone tą samą drogą, co poprzednie.
Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Klucze do odkręcania przewodów hamulcowych
Jeżeli wymianę przewodów hamulcowych będziemy chcieli wykonać samodzielnie, czeka nas zakup klucza oczkowego z wyciętym przejściem dla przewodu. Takie klucze mają większą powierzchnie opasającą nakrętkę i zmniejszają ryzyko ich zniszczenia (objechania). Z pewnością będą nas czekać kłopoty z odkręceniem poszczególnych elementów. Zanim zabierzemy się do pracy, popsikajmy odpowietrzniki i nakrętki przewodów penetratorem. Sprawdźmy również możliwość odkręcenia odpowietrzników, a także ich drożność. Jeżeli nie możemy ich ruszyć, możemy poczekać dłużej na działanie penetratora lub ostatecznie spróbować innych sposobów – jak podgrzanie, czy uderzeniami młotka. Jednak musimy liczyć się z tym, że uszkodzenie odpowietrznika w niektórych modelach samochodów będzie równało się z koniecznością wymiany całego cylinderka, co zwiększy znacząco koszt operacji.
Przed przystąpieniem do wymiany przewodów hamulcowych, sprawdźmy możliwość odkręcenia odpowietrzników. Unikniemy niespodziewanego kłopotu, gdy napełnimy układ ponownie płynem.
Również samych przewodów nie powinniśmy odkręcać kluczem płaskim. Jako, że przewody będą wymieniane, można je obciąć wpierw nieopodal nakrętek. Kiedy odetniemy przewody, będziemy mogli odkręcić zapieczone nakrętki kluczem oczkowym lub nasadkowym. Podczas obcinania przewodu uważajmy na wyciekający płyn. Po odkręceniu starych przewodów przechodzimy do montażu nowych.
Prowadzenie nowych przewodów
Jeżeli zakupiliśmy przewody na wymiar, które musimy dogiąć, pamiętajmy o umiarze w zmianie ich kształtu. Każde przegięcie osłabia metal, a podczas mocnego zaginania w spiralę (czego wymagają niektóre modele) istnieje ryzyko ich złamania. Dopasowane przewody wkręcamy łącznik lub korektor i cylinderek dedykowanymi kluczami oczkowymi z nacięciem.
Zobacz też: Peugeot 206: kontrola i regulacja hamulca ręcznego
Ważne odpowietrzenie hamulców
REKLAMA
Jeżeli nie odpowietrzymy hamulca, pedał podczas nacisku dotknie podłogi nie wymuszając reakcji cylindrów hamulca. Samochód nadal nie będzie hamował. Aby odpowietrzanie było skuteczne musimy zacząć od najdalej położonego koła od pompy hamulcowej. Jeżeli pompa znajduje się po lewej stronie, to rozpoczynamy odpowietrzanie od prawego tylnego koła. Następnie przechodzimy do koła tylnego lewego, później przedniego z prawej strony i jako ostatnie odpowietrzamy koło przednie lewe.
Odpowietrzanie polega na wypchaniu powietrza poprzez naciskanie pedału hamulca. Przy odpowietrzaniu będą musiały uczestniczyć co najmniej dwie osoby. Jedna z nich naciskając pedał spręża płyn w układzie. Gdy przestaje pompować i przytrzymuje pedał, druga osoba odkręca odpowietrznik wypuszczając powietrze (na odpowietrzniku należy zamontować tymczasowo rurkę z ujściem do butelki, garnka czy miski). Czynność powtarzana jest aż do skutku, czyli momentu w którym zamiast powietrza, przez rurkę popłynie płyn hamulcowy. Ważne, aby w zbiorniczku cały czas stan płynu był powyżej minimum. W innym wypadku doprowadzimy do ponownego zapowietrzenia układu. Podczas odpowietrzania tylnych kół, układy z korektorem hamowania mogą wymagać obciążenia tyłu samochodu lub naciskania dźwigni korektora. Po skończonej operacji sprawdzamy przed wyjazdem na drogę, czy pedał hamulca działa prawidłowo.
Odpowietrzanie układu hamulcowego z ABS będzie utrudnione, jeżeli podczas awarii układu wyciekł cały płyn i do pompy ABS dostało się powietrze. W takim przypadku odpowietrzenie należy przeprowadzić wtłaczając płyn do zbiorniczka pod ciśnieniem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.