REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić skuteczność hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i pozostałych użytkowników dróg. Warto dbać o jego kondycję, a nawet pokusić się o modyfikacje, które mogą skrócić drogę hamowania.

REKLAMA

Zaskakująco dobre efekty mogą przynieść regularne... przeglądy i konserwacja układu. Konieczność ciągłego operowania pedałem hamulca sprawia, że kierowca ma czas, by przyzwyczaić się do jego malejącej skuteczności i precyzji. Przywyknięcie do zmieniającego się stanu rzeczy ułatwia charakter procesu spadku parametrów - zachodzi w sposób stały i powolny. Zdarza się, że po przeglądzie i wymianie podstawowych części kierowca jest zaskoczony siłą, z jaką pojazd zaczął wytracać prędkość.

REKLAMA

Jeżeli sposób wytracania prędkości wciąż nie będzie satysfakcjonujący, można pokusić się o modyfikacje. Jedną z najprostszych metod na poprawę efektywności układu hamulcowego oraz ograniczenie spadku skuteczności wraz z nagrzewaniem się poszczególnych elementów, jest sięgnięcie po klocki i tarcze renomowanych producentów. Na drastyczne skrócenie drogi hamowania lepiej nie liczyć, jednak części wykonane z odpowiedniego materiału będą optymalnie pracowały nawet w trudnych warunkach, będą bardziej odporne na przegrzewanie itp. Koszt modyfikacji, w zależności od samochodu oraz typu układu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 1,5 tys. złotych. Warto pamiętać o konieczności zrezygnowania z tarcz i kloców przeznaczonych do sportu. Te gwarantują imponujące osiągi, jednak stają się efektywne dopiero po właściwym rozgrzaniu, które nie będzie możliwe w trakcie codziennej eksploatacji. Sportowe części mają także krótką żywotność oraz wysoką cenę.

Zobacz też: Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Czy warto dopłacać za nacinane i nawiercane tarcze? W tej kwestii zdania są również podzielone. Różnice bywają trudne do wychwycenia w trakcie codziennej eksploatacji. Szczególnie w zwykłym samochodzie. Nieprzypadkowo wiercone i nacinane tarcze producenci stosują wyłącznie w sportowych samochodach oraz ciężkich limuzynach. Tarcze z dodatkowym chłodzeniem są warte polecenia osobom często jeżdżącym w warunkach wymagających częstego hamowania (np. górskich drogach). 

Hamulce z innej wersji

REKLAMA

Efektywność układu hamulcowego można poprawić poprzez montaż części dedykowanych dla mocniejszych wersji silnikowych. Przykładowo - Golf z silnikiem o pojemności 1,4 litra posiada tarcze o mniejszej średnicy i grubości oraz mniejsze klocki niż ten sam model samochodu z silnikiem o pojemności 1.9 lub 2.0. Zaadaptowanie kompletnego zestawu elementów może zaprocentować lepszą reakcją na naciśnięcie pedału hamulca. Najlepszym źródłem wiedzy na temat tego typu modyfikacji są fora dyskusyjne miłośników danej marki, którzy chętnie podzielą się sprawdzonymi sposobami na wymianę pompy hamulcowej, tarcz i zacisków oraz poinformują, jakich problemów należy się spodziewać. W przypadku sięgnięcia po używane części w dobrym stanie koszt kompleksowej modyfikacji powinien zamknąć się w kwocie dwóch tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycją dla miłośników ostrej i brutalnej reakcji na wciśnięcie pedału hamulca są akcesoryjne zestawy hamulców. Potężne tarcze i wielotłoczkowe zaciski świetnie działają, a także poprawiają wygląd samochodu. W skrajnym przypadku koszt modyfikacji może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych. Pełne wykorzystanie kompleksowo zmodyfikowanego układu wymaga jednak dalszych nakładów finansowych. Na koła muszą trafić opony najwyższej jakości, konieczne jest stosowanie felg o większej średnicy, często trzeba wprowadzić też korekty w sterownikach systemów ABS i ESP. Warto również pod uwagę, że zastosowanie przesadnie dużych tarcz hamulcowych w samochodach ze słabymi silnikami może skutkować pogorszeniem osiągów oraz wyraźnym zwiększeniem zużycia paliwa.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?

Przewody hamulcowe też są ważne

W trakcie prac nad układem hamulcowym nie wolno zapominać o gumowych przewodach. Z biegiem czasu materiał, z którego zostały wykonany staje się coraz bardziej porowaty i podatny na uszkodzenia. O pęknięcie lub przecięcie grubego przewodu hamulcowego nie jest łatwo, jednak skruszała struktura gumy sprawia, że po każdym naciśnięciu pedału hamulca ciśnienie płynu powoduje nie tylko przemieszczenie tłoczka, ale również skutkuje minimalnym pęcznieniem przewodów. To z kolei przyczynia się do opóźnionej reakcji na naciśnięcie środkowego pedału.

Rozwiązaniem jest wymiana sparciałych przewodów hamulcowych na nowe. Można zdecydować się na klasyczne, gumowe przewody lub dedykowane odpowiedniki w stalowym oplocie, które coraz częściej otrzymują także dodatkową osłonę z tworzywa sztucznego. Za komplet "stalowych" przewodów renomowanej firmy trzeba zapłacić 300-500 złotych. Ich montaż warto połączyć z odświeżeniem całego układu - czyszczeniem tłoczków, smarowaniem prowadnic oraz ewentualną wymianą gumowych uszczelek. Doprowadzony do porządku układ hamulcowy odwdzięczy się błyskawiczną reakcją i precyzyjną informacją zwrotną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA