REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić skuteczność hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i pozostałych użytkowników dróg. Warto dbać o jego kondycję, a nawet pokusić się o modyfikacje, które mogą skrócić drogę hamowania.

REKLAMA

Zaskakująco dobre efekty mogą przynieść regularne... przeglądy i konserwacja układu. Konieczność ciągłego operowania pedałem hamulca sprawia, że kierowca ma czas, by przyzwyczaić się do jego malejącej skuteczności i precyzji. Przywyknięcie do zmieniającego się stanu rzeczy ułatwia charakter procesu spadku parametrów - zachodzi w sposób stały i powolny. Zdarza się, że po przeglądzie i wymianie podstawowych części kierowca jest zaskoczony siłą, z jaką pojazd zaczął wytracać prędkość.

REKLAMA

Jeżeli sposób wytracania prędkości wciąż nie będzie satysfakcjonujący, można pokusić się o modyfikacje. Jedną z najprostszych metod na poprawę efektywności układu hamulcowego oraz ograniczenie spadku skuteczności wraz z nagrzewaniem się poszczególnych elementów, jest sięgnięcie po klocki i tarcze renomowanych producentów. Na drastyczne skrócenie drogi hamowania lepiej nie liczyć, jednak części wykonane z odpowiedniego materiału będą optymalnie pracowały nawet w trudnych warunkach, będą bardziej odporne na przegrzewanie itp. Koszt modyfikacji, w zależności od samochodu oraz typu układu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 1,5 tys. złotych. Warto pamiętać o konieczności zrezygnowania z tarcz i kloców przeznaczonych do sportu. Te gwarantują imponujące osiągi, jednak stają się efektywne dopiero po właściwym rozgrzaniu, które nie będzie możliwe w trakcie codziennej eksploatacji. Sportowe części mają także krótką żywotność oraz wysoką cenę.

Zobacz też: Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Czy warto dopłacać za nacinane i nawiercane tarcze? W tej kwestii zdania są również podzielone. Różnice bywają trudne do wychwycenia w trakcie codziennej eksploatacji. Szczególnie w zwykłym samochodzie. Nieprzypadkowo wiercone i nacinane tarcze producenci stosują wyłącznie w sportowych samochodach oraz ciężkich limuzynach. Tarcze z dodatkowym chłodzeniem są warte polecenia osobom często jeżdżącym w warunkach wymagających częstego hamowania (np. górskich drogach). 

Hamulce z innej wersji

REKLAMA

Efektywność układu hamulcowego można poprawić poprzez montaż części dedykowanych dla mocniejszych wersji silnikowych. Przykładowo - Golf z silnikiem o pojemności 1,4 litra posiada tarcze o mniejszej średnicy i grubości oraz mniejsze klocki niż ten sam model samochodu z silnikiem o pojemności 1.9 lub 2.0. Zaadaptowanie kompletnego zestawu elementów może zaprocentować lepszą reakcją na naciśnięcie pedału hamulca. Najlepszym źródłem wiedzy na temat tego typu modyfikacji są fora dyskusyjne miłośników danej marki, którzy chętnie podzielą się sprawdzonymi sposobami na wymianę pompy hamulcowej, tarcz i zacisków oraz poinformują, jakich problemów należy się spodziewać. W przypadku sięgnięcia po używane części w dobrym stanie koszt kompleksowej modyfikacji powinien zamknąć się w kwocie dwóch tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycją dla miłośników ostrej i brutalnej reakcji na wciśnięcie pedału hamulca są akcesoryjne zestawy hamulców. Potężne tarcze i wielotłoczkowe zaciski świetnie działają, a także poprawiają wygląd samochodu. W skrajnym przypadku koszt modyfikacji może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych. Pełne wykorzystanie kompleksowo zmodyfikowanego układu wymaga jednak dalszych nakładów finansowych. Na koła muszą trafić opony najwyższej jakości, konieczne jest stosowanie felg o większej średnicy, często trzeba wprowadzić też korekty w sterownikach systemów ABS i ESP. Warto również pod uwagę, że zastosowanie przesadnie dużych tarcz hamulcowych w samochodach ze słabymi silnikami może skutkować pogorszeniem osiągów oraz wyraźnym zwiększeniem zużycia paliwa.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?

Przewody hamulcowe też są ważne

W trakcie prac nad układem hamulcowym nie wolno zapominać o gumowych przewodach. Z biegiem czasu materiał, z którego zostały wykonany staje się coraz bardziej porowaty i podatny na uszkodzenia. O pęknięcie lub przecięcie grubego przewodu hamulcowego nie jest łatwo, jednak skruszała struktura gumy sprawia, że po każdym naciśnięciu pedału hamulca ciśnienie płynu powoduje nie tylko przemieszczenie tłoczka, ale również skutkuje minimalnym pęcznieniem przewodów. To z kolei przyczynia się do opóźnionej reakcji na naciśnięcie środkowego pedału.

Rozwiązaniem jest wymiana sparciałych przewodów hamulcowych na nowe. Można zdecydować się na klasyczne, gumowe przewody lub dedykowane odpowiedniki w stalowym oplocie, które coraz częściej otrzymują także dodatkową osłonę z tworzywa sztucznego. Za komplet "stalowych" przewodów renomowanej firmy trzeba zapłacić 300-500 złotych. Ich montaż warto połączyć z odświeżeniem całego układu - czyszczeniem tłoczków, smarowaniem prowadnic oraz ewentualną wymianą gumowych uszczelek. Doprowadzony do porządku układ hamulcowy odwdzięczy się błyskawiczną reakcją i precyzyjną informacją zwrotną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA