REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić skuteczność hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Szewczyk
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo
Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo

REKLAMA

REKLAMA

Skutecznie działający układ hamulcowy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo - zarówno nasze, jak i pozostałych użytkowników dróg. Warto dbać o jego kondycję, a nawet pokusić się o modyfikacje, które mogą skrócić drogę hamowania.

REKLAMA

Zaskakująco dobre efekty mogą przynieść regularne... przeglądy i konserwacja układu. Konieczność ciągłego operowania pedałem hamulca sprawia, że kierowca ma czas, by przyzwyczaić się do jego malejącej skuteczności i precyzji. Przywyknięcie do zmieniającego się stanu rzeczy ułatwia charakter procesu spadku parametrów - zachodzi w sposób stały i powolny. Zdarza się, że po przeglądzie i wymianie podstawowych części kierowca jest zaskoczony siłą, z jaką pojazd zaczął wytracać prędkość.

REKLAMA

Jeżeli sposób wytracania prędkości wciąż nie będzie satysfakcjonujący, można pokusić się o modyfikacje. Jedną z najprostszych metod na poprawę efektywności układu hamulcowego oraz ograniczenie spadku skuteczności wraz z nagrzewaniem się poszczególnych elementów, jest sięgnięcie po klocki i tarcze renomowanych producentów. Na drastyczne skrócenie drogi hamowania lepiej nie liczyć, jednak części wykonane z odpowiedniego materiału będą optymalnie pracowały nawet w trudnych warunkach, będą bardziej odporne na przegrzewanie itp. Koszt modyfikacji, w zależności od samochodu oraz typu układu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 1,5 tys. złotych. Warto pamiętać o konieczności zrezygnowania z tarcz i kloców przeznaczonych do sportu. Te gwarantują imponujące osiągi, jednak stają się efektywne dopiero po właściwym rozgrzaniu, które nie będzie możliwe w trakcie codziennej eksploatacji. Sportowe części mają także krótką żywotność oraz wysoką cenę.

Zobacz też: Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Czy warto dopłacać za nacinane i nawiercane tarcze? W tej kwestii zdania są również podzielone. Różnice bywają trudne do wychwycenia w trakcie codziennej eksploatacji. Szczególnie w zwykłym samochodzie. Nieprzypadkowo wiercone i nacinane tarcze producenci stosują wyłącznie w sportowych samochodach oraz ciężkich limuzynach. Tarcze z dodatkowym chłodzeniem są warte polecenia osobom często jeżdżącym w warunkach wymagających częstego hamowania (np. górskich drogach). 

Hamulce z innej wersji

REKLAMA

Efektywność układu hamulcowego można poprawić poprzez montaż części dedykowanych dla mocniejszych wersji silnikowych. Przykładowo - Golf z silnikiem o pojemności 1,4 litra posiada tarcze o mniejszej średnicy i grubości oraz mniejsze klocki niż ten sam model samochodu z silnikiem o pojemności 1.9 lub 2.0. Zaadaptowanie kompletnego zestawu elementów może zaprocentować lepszą reakcją na naciśnięcie pedału hamulca. Najlepszym źródłem wiedzy na temat tego typu modyfikacji są fora dyskusyjne miłośników danej marki, którzy chętnie podzielą się sprawdzonymi sposobami na wymianę pompy hamulcowej, tarcz i zacisków oraz poinformują, jakich problemów należy się spodziewać. W przypadku sięgnięcia po używane części w dobrym stanie koszt kompleksowej modyfikacji powinien zamknąć się w kwocie dwóch tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycją dla miłośników ostrej i brutalnej reakcji na wciśnięcie pedału hamulca są akcesoryjne zestawy hamulców. Potężne tarcze i wielotłoczkowe zaciski świetnie działają, a także poprawiają wygląd samochodu. W skrajnym przypadku koszt modyfikacji może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych. Pełne wykorzystanie kompleksowo zmodyfikowanego układu wymaga jednak dalszych nakładów finansowych. Na koła muszą trafić opony najwyższej jakości, konieczne jest stosowanie felg o większej średnicy, często trzeba wprowadzić też korekty w sterownikach systemów ABS i ESP. Warto również pod uwagę, że zastosowanie przesadnie dużych tarcz hamulcowych w samochodach ze słabymi silnikami może skutkować pogorszeniem osiągów oraz wyraźnym zwiększeniem zużycia paliwa.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?

Przewody hamulcowe też są ważne

W trakcie prac nad układem hamulcowym nie wolno zapominać o gumowych przewodach. Z biegiem czasu materiał, z którego zostały wykonany staje się coraz bardziej porowaty i podatny na uszkodzenia. O pęknięcie lub przecięcie grubego przewodu hamulcowego nie jest łatwo, jednak skruszała struktura gumy sprawia, że po każdym naciśnięciu pedału hamulca ciśnienie płynu powoduje nie tylko przemieszczenie tłoczka, ale również skutkuje minimalnym pęcznieniem przewodów. To z kolei przyczynia się do opóźnionej reakcji na naciśnięcie środkowego pedału.

Rozwiązaniem jest wymiana sparciałych przewodów hamulcowych na nowe. Można zdecydować się na klasyczne, gumowe przewody lub dedykowane odpowiedniki w stalowym oplocie, które coraz częściej otrzymują także dodatkową osłonę z tworzywa sztucznego. Za komplet "stalowych" przewodów renomowanej firmy trzeba zapłacić 300-500 złotych. Ich montaż warto połączyć z odświeżeniem całego układu - czyszczeniem tłoczków, smarowaniem prowadnic oraz ewentualną wymianą gumowych uszczelek. Doprowadzony do porządku układ hamulcowy odwdzięczy się błyskawiczną reakcją i precyzyjną informacją zwrotną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA