REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Jakubowski Ryszard
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Należy od czasu do czasu samodzielnie sprawdzać stan hamulców. Oto jak to zrobić.

W warunkach domowych bez specjalistycznego zaplecza warsztatowego dokładne sprawdzenie stanu hamulców i wykrycie większości ich usterek jest najczęściej niemożliwe. Można jednak, przynajmniej częściowo, ocenić ich stan i możliwość istnienia lub pojawienia się w najbliższym czasie usterek czy awarii hamulców.

REKLAMA

Zobacz również: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Pierwszą czynnością kontrolną jest okresowe badanie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku. Aby to było możliwe, należy nalać go tyle, aby jego poziom pokrywał się dokładnie z górnym znakiem w zbiorniczku. Wówczas będzie łatwo stwierdzić jego ubytki.

Sprawdź stan płynu hamulcowego

REKLAMA

Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego należy przeprowadzać tak często, jak to tylko możliwe. Oczywiście codzienna kontrola byłaby objawem nadmiernej troski, ponieważ w większości samochodów znajdują się specjalne czujniki, sygnalizujące niebezpieczny ubytek płynu. W praktyce, przy normalnej eksploatacji, wystarczy sprawdzenie raz na tydzień lub co 1000 km. Niewielkie ubytki płynu hamulcowego, ograniczone do kilku mililitrów miesięcznie, są zjawiskiem normalnym, spowodowanym tzw. parowaniem dyfuzyjnym.

Kolejną czynnością sprawdzającą stan hamulców jest ocena temperatury felg po dłuższej jeździe bez hamowania. Dotykając je dłonią można łatwo wyczuć, która z nich jest cieplejsza od pozostałych. Trzeba pamiętać, że minimalnie wyższa temperatura felg kół napędzanych jest zjawiskiem normalnym. Jeżeli którekolwiek koło jest cieplejsze od pozostałych, a ciśnienie w oponach jest prawidłowe, wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo ocierania klocków lub szczęk hamulcowych o tarczę lub bęben. Jedynie w nielicznych przypadkach może to świadczyć o nagrzewaniu się łożysk koła w wyniku ich niewłaściwego smarowania, złego montażu lub dużego zużycia. Ocieranie nakładek hamulcowych bardzo często objawia się zanieczyszczeniem felgi czarno-szarym pyłem, intensywniejszym niż w innych kołach.

Zobacz też: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Ostatnim statycznym sprawdzianem hamulców jest zbadanie dłonią temperatury felg po przejechaniu kilku kilometrów z częstym hamowaniem. Czynność tę należy wykonywać ostrożnie, ponieważ felgi mogą być silnie rozgrzane. Jeżeli podczas badania któraś z felg będzie chłodniejsza od pozostałych, wówczas będzie niemal pewne, że działanie hamulców w tym kole jest problematyczne. Należy nie zapominać, że w przypadku w pełni sprawnych hamulców felgi przednich kół będą cieplejsze od felg kół tylnych, dlatego koła należy badać parami. Stwierdzenie wyższej temperatury felg tylnych kół świadczy o złej regulacji hamulca ręcznego lub o niepełnym opuszczeniu sterującej nim dźwigni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA