REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Należy od czasu do czasu samodzielnie sprawdzać stan hamulców. Oto jak to zrobić.

W warunkach domowych bez specjalistycznego zaplecza warsztatowego dokładne sprawdzenie stanu hamulców i wykrycie większości ich usterek jest najczęściej niemożliwe. Można jednak, przynajmniej częściowo, ocenić ich stan i możliwość istnienia lub pojawienia się w najbliższym czasie usterek czy awarii hamulców.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Pierwszą czynnością kontrolną jest okresowe badanie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku. Aby to było możliwe, należy nalać go tyle, aby jego poziom pokrywał się dokładnie z górnym znakiem w zbiorniczku. Wówczas będzie łatwo stwierdzić jego ubytki.

Sprawdź stan płynu hamulcowego

Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego należy przeprowadzać tak często, jak to tylko możliwe. Oczywiście codzienna kontrola byłaby objawem nadmiernej troski, ponieważ w większości samochodów znajdują się specjalne czujniki, sygnalizujące niebezpieczny ubytek płynu. W praktyce, przy normalnej eksploatacji, wystarczy sprawdzenie raz na tydzień lub co 1000 km. Niewielkie ubytki płynu hamulcowego, ograniczone do kilku mililitrów miesięcznie, są zjawiskiem normalnym, spowodowanym tzw. parowaniem dyfuzyjnym.

REKLAMA

Kolejną czynnością sprawdzającą stan hamulców jest ocena temperatury felg po dłuższej jeździe bez hamowania. Dotykając je dłonią można łatwo wyczuć, która z nich jest cieplejsza od pozostałych. Trzeba pamiętać, że minimalnie wyższa temperatura felg kół napędzanych jest zjawiskiem normalnym. Jeżeli którekolwiek koło jest cieplejsze od pozostałych, a ciśnienie w oponach jest prawidłowe, wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo ocierania klocków lub szczęk hamulcowych o tarczę lub bęben. Jedynie w nielicznych przypadkach może to świadczyć o nagrzewaniu się łożysk koła w wyniku ich niewłaściwego smarowania, złego montażu lub dużego zużycia. Ocieranie nakładek hamulcowych bardzo często objawia się zanieczyszczeniem felgi czarno-szarym pyłem, intensywniejszym niż w innych kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Ostatnim statycznym sprawdzianem hamulców jest zbadanie dłonią temperatury felg po przejechaniu kilku kilometrów z częstym hamowaniem. Czynność tę należy wykonywać ostrożnie, ponieważ felgi mogą być silnie rozgrzane. Jeżeli podczas badania któraś z felg będzie chłodniejsza od pozostałych, wówczas będzie niemal pewne, że działanie hamulców w tym kole jest problematyczne. Należy nie zapominać, że w przypadku w pełni sprawnych hamulców felgi przednich kół będą cieplejsze od felg kół tylnych, dlatego koła należy badać parami. Stwierdzenie wyższej temperatury felg tylnych kół świadczy o złej regulacji hamulca ręcznego lub o niepełnym opuszczeniu sterującej nim dźwigni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA