REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Jakubowski Ryszard
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia
Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Należy od czasu do czasu samodzielnie sprawdzać stan hamulców. Oto jak to zrobić.

W warunkach domowych bez specjalistycznego zaplecza warsztatowego dokładne sprawdzenie stanu hamulców i wykrycie większości ich usterek jest najczęściej niemożliwe. Można jednak, przynajmniej częściowo, ocenić ich stan i możliwość istnienia lub pojawienia się w najbliższym czasie usterek czy awarii hamulców.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Pierwszą czynnością kontrolną jest okresowe badanie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku. Aby to było możliwe, należy nalać go tyle, aby jego poziom pokrywał się dokładnie z górnym znakiem w zbiorniczku. Wówczas będzie łatwo stwierdzić jego ubytki.

Sprawdź stan płynu hamulcowego

Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego należy przeprowadzać tak często, jak to tylko możliwe. Oczywiście codzienna kontrola byłaby objawem nadmiernej troski, ponieważ w większości samochodów znajdują się specjalne czujniki, sygnalizujące niebezpieczny ubytek płynu. W praktyce, przy normalnej eksploatacji, wystarczy sprawdzenie raz na tydzień lub co 1000 km. Niewielkie ubytki płynu hamulcowego, ograniczone do kilku mililitrów miesięcznie, są zjawiskiem normalnym, spowodowanym tzw. parowaniem dyfuzyjnym.

REKLAMA

Kolejną czynnością sprawdzającą stan hamulców jest ocena temperatury felg po dłuższej jeździe bez hamowania. Dotykając je dłonią można łatwo wyczuć, która z nich jest cieplejsza od pozostałych. Trzeba pamiętać, że minimalnie wyższa temperatura felg kół napędzanych jest zjawiskiem normalnym. Jeżeli którekolwiek koło jest cieplejsze od pozostałych, a ciśnienie w oponach jest prawidłowe, wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo ocierania klocków lub szczęk hamulcowych o tarczę lub bęben. Jedynie w nielicznych przypadkach może to świadczyć o nagrzewaniu się łożysk koła w wyniku ich niewłaściwego smarowania, złego montażu lub dużego zużycia. Ocieranie nakładek hamulcowych bardzo często objawia się zanieczyszczeniem felgi czarno-szarym pyłem, intensywniejszym niż w innych kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Ostatnim statycznym sprawdzianem hamulców jest zbadanie dłonią temperatury felg po przejechaniu kilku kilometrów z częstym hamowaniem. Czynność tę należy wykonywać ostrożnie, ponieważ felgi mogą być silnie rozgrzane. Jeżeli podczas badania któraś z felg będzie chłodniejsza od pozostałych, wówczas będzie niemal pewne, że działanie hamulców w tym kole jest problematyczne. Należy nie zapominać, że w przypadku w pełni sprawnych hamulców felgi przednich kół będą cieplejsze od felg kół tylnych, dlatego koła należy badać parami. Stwierdzenie wyższej temperatury felg tylnych kół świadczy o złej regulacji hamulca ręcznego lub o niepełnym opuszczeniu sterującej nim dźwigni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA