Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?
REKLAMA
REKLAMA
Przyczyną blokowania się hamulców jest bardzo często korozja. W przypadku hamulca pomocniczego, postojowego jest to niemal w każdym przypadku korozja jego cięgła (linki), wynikająca z zaniedbania konieczności okresowego smarowania. Koroduje nie tylko sama linka, ale także jej pancerz. Dawniej nie używano teflonowych osłon wewnątrz pancerza i linka stykała się z nim bezpośrednio, co powodowało łatwe ścieranie się z niej powłoki antykorozyjnej.
REKLAMA
Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?
REKLAMA
Linkę, zakleszczającą się w wyniku korozji, można czasem rozruszać po wtłoczeniu w jej pancerz dużej porcji dobrego smaru lub specjalnego preparatu o właściwościach smarnych i antykorozyjnych. Może także pomóc zanurzenie jej razem z pancerzem na kilka godzin w oleju napędowym lub opałowym, co wymaga wymontowania jej z pojazdu.
Korozja jest także przyczyną zacinania się tłoczków hamulcowych w cylinderkach, jak również urządzeń regulacyjnych lub samoczynnych regulatorów hamulców w przypadku hamulców bębnowych. Korozja albo różnego rodzaju zanieczyszczenia blokują także klocki hamulców tarczowych w ich uchwytach i w prowadnicach. Walka z nią jest trudna, ponieważ preparaty antykorozyjne użyte w nadmiarze mogą natłuścić okładziny klocków hamulcowych, co osłabi znacznie skuteczność hamulców.
W przypadku tłoczków, zacinających się wewnątrz cylinderków czasem wystarczy solidne ich oczyszczenie drobnoziarnistym papierem ściernym po wyjęciu (wypchnięciu) z nich tłoczków. Następnie konieczne będzie staranne ich przepłukanie płynem hamulcowym, aby nie pozostały w nich nawet śladowe ilości ścierniwa i swobodne resztki startej rdzy.
Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?
REKLAMA
Zabieg ten prowadzi jednak do powiększania się średnicy cylinderka hamulcowego, co może doprowadzić do jego nieszczelności, dlatego powinien być traktowany jako ostateczność. Należy go przeprowadzać z dużym wyczuciem, aby nie spowodować porysowania ścianek cylinderka.
Przyczyną zablokowania się hamulców może być także odklejenie się okładziny szczęki hamulcowej lub klocka. W początkach rozwoju motoryzacji okładziny hamulcowe były nitowane do szczęk. Potem stwierdzono, że korzystniej jest je przyklejać, co miało wydłużać okres ich użytkowania i powiększać ich czynną powierzchnię o kilka procent.
Stosowane w tamtych latach kleje nie były doskonałe, wiec czasem zdarzało się, że okładzina odklejała się, np. w wyniku przegrzania hamulców. Jeżeli odkleiła się tylko z jednej strony, nadal pełniła swoje zadanie, choć o wiele gorzej, a na dodatek cały czas lekko ocierała się o bęben hamulcowy. Jeżeli odkleiła się na całej długości, zwykle blokowała bęben. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest wymiana szczęki na dobrą. Nie można ponownie przyklejać ani nitować zerwanej okładziny.
REKLAMA
REKLAMA