REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zablokowanie hamulców w jednym z kół to bardzo niebezpieczna awaria, fot. Fotolia
Zablokowanie hamulców w jednym z kół to bardzo niebezpieczna awaria, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zablokowanie hamulców w jednym z kół podczas jazdy może doprowadzić do wypadku. Gdy nastąpi w czasie postoju, uniemożliwi dalszą jazdę. Awarię tę nie zawsze można łatwo i szybko usunąć.

Przyczyną blokowania się hamulców jest bardzo często korozja. W przypadku hamulca pomocniczego, postojowego jest to niemal w każdym przypadku korozja jego cięgła (linki), wynikająca z zaniedbania konieczności okresowego smarowania. Koroduje nie tylko sama linka, ale także jej pancerz. Dawniej nie używano teflonowych osłon wewnątrz pancerza i linka stykała się z nim bezpośrednio, co powodowało łatwe ścieranie się z niej powłoki antykorozyjnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Linkę, zakleszczającą się w wyniku korozji, można czasem rozruszać po wtłoczeniu w jej pancerz dużej porcji dobrego smaru lub specjalnego preparatu o właściwościach smarnych i antykorozyjnych. Może także pomóc zanurzenie jej razem z pancerzem na kilka godzin w oleju napędowym lub opałowym, co wymaga wymontowania jej z pojazdu.

Korozja jest także przyczyną zacinania się tłoczków hamulcowych w cylinderkach, jak również urządzeń regulacyjnych lub samoczynnych regulatorów hamulców w przypadku hamulców bębnowych. Korozja albo różnego rodzaju zanieczyszczenia blokują także klocki hamulców tarczowych w ich uchwytach i w prowadnicach. Walka z nią jest trudna, ponieważ preparaty antykorozyjne użyte w nadmiarze mogą natłuścić okładziny klocków hamulcowych, co osłabi znacznie skuteczność hamulców.

W przypadku tłoczków, zacinających się wewnątrz cylinderków czasem wystarczy solidne ich oczyszczenie drobnoziarnistym papierem ściernym po wyjęciu (wypchnięciu) z nich tłoczków. Następnie konieczne będzie staranne ich przepłukanie płynem hamulcowym, aby nie pozostały w nich nawet śladowe ilości ścierniwa i swobodne resztki startej rdzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

REKLAMA

Zabieg ten prowadzi jednak do powiększania się średnicy cylinderka hamulcowego, co może doprowadzić do jego nieszczelności, dlatego powinien być traktowany jako ostateczność. Należy go przeprowadzać z dużym wyczuciem, aby nie spowodować porysowania ścianek cylinderka.

Przyczyną zablokowania się hamulców może być także odklejenie się okładziny szczęki hamulcowej lub klocka. W początkach rozwoju motoryzacji okładziny hamulcowe były nitowane do szczęk. Potem stwierdzono, że korzystniej jest je przyklejać, co miało wydłużać okres ich użytkowania i powiększać ich czynną powierzchnię o kilka procent.

Stosowane w tamtych latach kleje nie były doskonałe, wiec czasem zdarzało się, że okładzina odklejała się, np. w wyniku przegrzania hamulców. Jeżeli odkleiła się tylko z jednej strony, nadal pełniła swoje zadanie, choć o wiele gorzej, a na dodatek cały czas lekko ocierała się o bęben hamulcowy. Jeżeli odkleiła się na całej długości, zwykle blokowała bęben. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest wymiana szczęki na dobrą. Nie można ponownie przyklejać ani nitować zerwanej okładziny. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA