REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Jakubowski Ryszard
Łożyska w prądnicach i alternatorach aut zabytkowych należy od czasami wymieniać, Fot. Fotolia
Łożyska w prądnicach i alternatorach aut zabytkowych należy od czasami wymieniać, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie łożyska się zużywają. Także te w prądnicach i alternatorach, choć są znacznie mniej obciążone niż pozostałe łożyska w samochodzie i jego silniku. Od czasu do czasu trzeba je jednak wymieniać.

Wymiana łożysk w samochodowych generatorach energii elektrycznej nie jest zbyt trudna, wymaga jednak wymontowania tych urządzeń z pojazdu i ich rozmontowania. Podczas demontażu prądnicy lub alternatora należy wcześniej usunąć z nich szczotki węglowe, w przeciwnym wypadku można łatwo je połamać. Nie we wszystkich przypadkach jest to możliwe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

REKLAMA

Jeżeli szczotek nie można wyjąć bez demontażu obudowy prądnicy, należy w pierwszej kolejności zdjąć z niej koło pasowe, najlepiej przy pomocy ściągacza do łożysk. Następnie odkręcić nakrętki mocujące i zdjąć najpierw bardzo ostrożnie pokrywę prądnicy po stronie szczotek, a potem tę od strony koła pasowego. Podobnie postępować z alternatorem.

Jeżeli łożyska pozostały na wałku wirnika, wówczas można je z niego zdjąć ściągaczem do łożysk, z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie uszkodzić komutatora ani uzwojenia. Zwykle łożysko po stronie komutatora znajduje się bardzo blisko niego, stąd konieczność zachowania bardzo dużej ostrożności.

Zakładając nowe łożyska należy pamiętać o tym, aby zawsze były to łożyska zamknięte, nie wymagające smarowania. W przeciwnym wypadku po ich rozgrzaniu smar może zanieczyścić wnętrze urządzenia, co dla komutatora może być bardzo niekorzystne i doprowadzić w skrajnym przypadku do jego zniszczenia.

REKLAMA

Jeżeli łożyska zsunęły się z wałka wirnika i pozostały w gniazdach pokryw, należy je z nich ostrożnie wybić przy pomocy trzpienia lub rurki stalowej o zewnętrznej średnicy o 3-5 mm większej od średnicy wewnętrznego pierścienia łożyska. Pokrywę można przy tym oprzeć np. na szczękach imadła, rozsuniętych na niezbędną odległość.

Zakładanie nowych łożysk zacząć od wbicia ich na wałek wirnika. Jeżeli uda się to zrobić ręką, bez żadnych narzędzi, będzie to oznaczało, iż wałek ma o kilka setnych części milimetra za małą średnicę, co może być wynikiem wcześniejszej pracy z zatartym łożyskiem lub błędu fabrycznego. W tym stanie wałek nie nadaje się do użytku.

Jeżeli nie jest możliwe zdobycie innego, dobrego wałka, można pokusić się o jego regenerację przez nałożenie w miejscach, gdzie pracują łożyska, warstwy chromu technicznego (ale nie ozdobnego!) o odpowiedniej grubości. Są także inne sposoby zwiększania średnicy tak wypracowanego wałka, polegające również na naniesieniu na jego powierzchnię warstwy twardego metalu. Żaden z nich nie może być wykonany w warunkach domowych, dlatego należy zwrócić się o pomoc do specjalistycznej firmy.

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA