Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana łożysk w samochodowych generatorach energii elektrycznej nie jest zbyt trudna, wymaga jednak wymontowania tych urządzeń z pojazdu i ich rozmontowania. Podczas demontażu prądnicy lub alternatora należy wcześniej usunąć z nich szczotki węglowe, w przeciwnym wypadku można łatwo je połamać. Nie we wszystkich przypadkach jest to możliwe.
REKLAMA
Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?
REKLAMA
Jeżeli szczotek nie można wyjąć bez demontażu obudowy prądnicy, należy w pierwszej kolejności zdjąć z niej koło pasowe, najlepiej przy pomocy ściągacza do łożysk. Następnie odkręcić nakrętki mocujące i zdjąć najpierw bardzo ostrożnie pokrywę prądnicy po stronie szczotek, a potem tę od strony koła pasowego. Podobnie postępować z alternatorem.
Jeżeli łożyska pozostały na wałku wirnika, wówczas można je z niego zdjąć ściągaczem do łożysk, z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie uszkodzić komutatora ani uzwojenia. Zwykle łożysko po stronie komutatora znajduje się bardzo blisko niego, stąd konieczność zachowania bardzo dużej ostrożności.
Zakładając nowe łożyska należy pamiętać o tym, aby zawsze były to łożyska zamknięte, nie wymagające smarowania. W przeciwnym wypadku po ich rozgrzaniu smar może zanieczyścić wnętrze urządzenia, co dla komutatora może być bardzo niekorzystne i doprowadzić w skrajnym przypadku do jego zniszczenia.
REKLAMA
Jeżeli łożyska zsunęły się z wałka wirnika i pozostały w gniazdach pokryw, należy je z nich ostrożnie wybić przy pomocy trzpienia lub rurki stalowej o zewnętrznej średnicy o 3-5 mm większej od średnicy wewnętrznego pierścienia łożyska. Pokrywę można przy tym oprzeć np. na szczękach imadła, rozsuniętych na niezbędną odległość.
Zakładanie nowych łożysk zacząć od wbicia ich na wałek wirnika. Jeżeli uda się to zrobić ręką, bez żadnych narzędzi, będzie to oznaczało, iż wałek ma o kilka setnych części milimetra za małą średnicę, co może być wynikiem wcześniejszej pracy z zatartym łożyskiem lub błędu fabrycznego. W tym stanie wałek nie nadaje się do użytku.
Jeżeli nie jest możliwe zdobycie innego, dobrego wałka, można pokusić się o jego regenerację przez nałożenie w miejscach, gdzie pracują łożyska, warstwy chromu technicznego (ale nie ozdobnego!) o odpowiedniej grubości. Są także inne sposoby zwiększania średnicy tak wypracowanego wałka, polegające również na naniesieniu na jego powierzchnię warstwy twardego metalu. Żaden z nich nie może być wykonany w warunkach domowych, dlatego należy zwrócić się o pomoc do specjalistycznej firmy.
Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?
REKLAMA
REKLAMA