REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Łożyska w prądnicach i alternatorach aut zabytkowych należy od czasami wymieniać, Fot. Fotolia
Łożyska w prądnicach i alternatorach aut zabytkowych należy od czasami wymieniać, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie łożyska się zużywają. Także te w prądnicach i alternatorach, choć są znacznie mniej obciążone niż pozostałe łożyska w samochodzie i jego silniku. Od czasu do czasu trzeba je jednak wymieniać.

Wymiana łożysk w samochodowych generatorach energii elektrycznej nie jest zbyt trudna, wymaga jednak wymontowania tych urządzeń z pojazdu i ich rozmontowania. Podczas demontażu prądnicy lub alternatora należy wcześniej usunąć z nich szczotki węglowe, w przeciwnym wypadku można łatwo je połamać. Nie we wszystkich przypadkach jest to możliwe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

REKLAMA

Jeżeli szczotek nie można wyjąć bez demontażu obudowy prądnicy, należy w pierwszej kolejności zdjąć z niej koło pasowe, najlepiej przy pomocy ściągacza do łożysk. Następnie odkręcić nakrętki mocujące i zdjąć najpierw bardzo ostrożnie pokrywę prądnicy po stronie szczotek, a potem tę od strony koła pasowego. Podobnie postępować z alternatorem.

Jeżeli łożyska pozostały na wałku wirnika, wówczas można je z niego zdjąć ściągaczem do łożysk, z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie uszkodzić komutatora ani uzwojenia. Zwykle łożysko po stronie komutatora znajduje się bardzo blisko niego, stąd konieczność zachowania bardzo dużej ostrożności.

Zakładając nowe łożyska należy pamiętać o tym, aby zawsze były to łożyska zamknięte, nie wymagające smarowania. W przeciwnym wypadku po ich rozgrzaniu smar może zanieczyścić wnętrze urządzenia, co dla komutatora może być bardzo niekorzystne i doprowadzić w skrajnym przypadku do jego zniszczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli łożyska zsunęły się z wałka wirnika i pozostały w gniazdach pokryw, należy je z nich ostrożnie wybić przy pomocy trzpienia lub rurki stalowej o zewnętrznej średnicy o 3-5 mm większej od średnicy wewnętrznego pierścienia łożyska. Pokrywę można przy tym oprzeć np. na szczękach imadła, rozsuniętych na niezbędną odległość.

Zakładanie nowych łożysk zacząć od wbicia ich na wałek wirnika. Jeżeli uda się to zrobić ręką, bez żadnych narzędzi, będzie to oznaczało, iż wałek ma o kilka setnych części milimetra za małą średnicę, co może być wynikiem wcześniejszej pracy z zatartym łożyskiem lub błędu fabrycznego. W tym stanie wałek nie nadaje się do użytku.

Jeżeli nie jest możliwe zdobycie innego, dobrego wałka, można pokusić się o jego regenerację przez nałożenie w miejscach, gdzie pracują łożyska, warstwy chromu technicznego (ale nie ozdobnego!) o odpowiedniej grubości. Są także inne sposoby zwiększania średnicy tak wypracowanego wałka, polegające również na naniesieniu na jego powierzchnię warstwy twardego metalu. Żaden z nich nie może być wykonany w warunkach domowych, dlatego należy zwrócić się o pomoc do specjalistycznej firmy.

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA