REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić po awarii termostatu?

Jakubowski Ryszard
Naprawa termostatu w zabytkowym aucie nie będzie łatwa, Fot. Fotolia
Naprawa termostatu w zabytkowym aucie nie będzie łatwa, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Z powyższego wynika, że usterki termostatu mogą być związane albo z jego zacięciem się w dowolnej pozycji, albo z otwieraniem i zamykaniem przy niewłaściwych temperaturach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Typowy termostat samochodowy ma postać sprężystego mieszka z cienkiej mosiężnej blachy, sprzężonego z prostym zaworem grzybkowym. Z chwilą gdy znajdująca się w mieszku ciecz wrząca w temperaturze około 80 stopni Celsjusza odparuje, mieszek pod wpływem ciśnienia jej par wydłuży się i otworzy zawór przez który popłynie gorąca woda do radiatora chłodnicy. Cieczą stosowaną do napełniania termostatów jest najczęściej mieszanina alkoholu etylowego i wody destylowanej w proporcji 1:3.

Aby termostat pracował poprawnie nie mogą występować żadne możliwości zacinania się zarówno mieszka w jego ażurowej obudowie, jak i grzybka zaworu. Na dodatek niewielki otwór odpowietrzający w grzybku musi być cały czas w pełni drożny, aby zapobiec powstawaniu pod termostatem pęcherzy powietrza i pary wodnej, zakłócających jego pracę. Otworki te są często zatykane na zimę przez kierowców, którzy uwierzyli w opowieści, że dzięki temu ich silnik będzie bardziej ekonomiczny.

REKLAMA

Jeżeli mieszek termostatu ulegnie uszkodzeniu i znajdująca się w nim ciecz wypłynie, termostat przestanie otwierać przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy i silnik będzie się przegrzewał. Gdy termostat zatnie się w pozycji otwartej, np. wskutek dostania się pod obrzeże grzybka okruchów kamienia kotłowego, wówczas silnik będzie niedogrzany. Oba stany nie są dla silnika odpowiednie, ale szkodliwy jest tylko ten, w którym zawór termostatu pozostaje cały czas zamknięty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taki termostat należy jak najszybciej zastąpić nowym, a w razie jego braku, po usunięciu starego, należy przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy pozostawić na stałe otwarty, do czasu zdobycia i zamontowania nowego termostatu. W drugim przypadku można po wyjęciu termostatu odszukać przyczynę jego zacinania się i po znalezieniu bardzo ostrożnie ją usunąć. Termostat jest urządzeniem delikatnym i należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie.

Naprawa uszkodzonego mieszka termostatu jest bardzo trudna, a jej efekty nie zawsze będą zadowalające. Można się jej podjąć jedynie w sytuacji, gdy nie jest możliwe zdobycie termostatu oryginalnego lub podobnego, pasującego do danego typu silnika. Konieczna jest do tego umiejętność szybkiego, precyzyjnego i bardzo dokładnego lutowania oraz posiadanie odpowiedniej lutownicy.

Po napełnieniu mieszka cieczą i zalutowaniu wszystkich jego otworów należy wrzucić termostat do gorącej wody i pomału ją ogrzewać, jednocześnie mierząc jej temperaturę. Gdy nastąpi pełne otwarcie zaworu, nie może mieć ona więcej niż 95 stopni Celsjusza i mniej niż 75. Taki termostat tylko częściowo zapewni odpowiednią temperaturę silnika i nigdy nie będzie wiadomo, kiedy zawiedzie po raz kolejny.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA