REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Oldtimer

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Warsaw Oldtimer Show 2018 - wszystkie informacje

Warsaw Oldtimer Show to największe w Polsce wydarzenie dla kolekcjonerów oraz wielbicieli oldtimerów. W tym roku impreza będzie trwała 2 dni, a uczestnicy imprezy będą mogli podziwiać klasyki z lat 20. i 30., samochody z czasów wojny, a także pojazdy powojenne.

Zimowanie klasyka, czyli jak przygotować samochód do zimowania?

Jak przygotować samochód klasyczny do zimowania w garażu? Przecież wielu właścicieli oldtimerów rezygnuje z ich eksploatacji w okresie zimowym.

Yamaha zainspirowana: YARD BUILT XV950 Pure Sports

Yard Built XV950 Pure Sports to autorski projekt pasjonatów motocykli przywracający do życia japońską legendę lat 80-tych. Czym zachwycił ten projekt japońskiego producenta jednośladów?

Sprzedano najstarszy samochód świata. Sprawdź za ile!

W ubiegły piątek na aukcji RM Auctions Hershey w Pensylwanii zlicytowano najstarszy jeżdżący samochód na świecie, czyli De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos Steam Runabout. Auto zostało wyprodukowane w 1884 roku.

REKLAMA

McLaren M6 GT

McLaren M6 GT to pierwszy i jeden z niewielu pojazdów producenta, który mógł poruszać się po drogach publicznych. Wyścigowa wersja auta powstała w latach 60 XX w. i była napędzana centralnie zamontowanym silnikiem Chevroleta o pojemności 5,9 litra i mocy 530 KM. Oprócz mocnego silnika auto charakteryzowało się niską masą, która wynosił jedynie 620 kg. "Cywilne" egzemplarze M6 GT były wyposażone w nieco słabsze silniki Chevroleta i Forda.

Fotorelacja ze zlotu zabytkowych Mercedesów w Warszawie

Przedstawiamy fotorelację z X Zlotu Zabytkowych Mercedesów - STAR DRIVE 2011. 25 czerwca 2011 roku na warszawskim Wilanowie już po raz 10. spotkali się członkowie Klubu Zabytkowych Mercedesów. Star Drive Poland to największy zlot miłośników legendarnej marki z gwiazdą na masce, obchodzącej w tym roku swoje 125 urodziny. W imprezie udział wzięło ponad 100 załóg z Polski i zagranicy. Najstarszy Mercedes liczył sobie blisko 100 lat!

Jak zregenerować stare felgi i inne zardzewiałe elementy pojazdu zabytkowego?

Część prac związanych z regeneracją starych felg i zardzewiałych elementów należy powierzyć specjaliście, niektóre jednak można wykonać samemu.

Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Dawniej samochody nie były wyposażane w światła awaryjne. W przypadku samochodów zabytkowych nie są one konieczne, ale z uwagi na ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze, warto je zainstalować.

REKLAMA

Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Wiele pojazdów produkowanych pół wieku temu i dawniej nie było zaopatrzonych w światła cofania. Aby wyposażyć w nie oldtimera można albo zainstalować dodatkowy reflektorek z tyłu pojazdu, albo wykorzystać do oświetlenia drogi światła „stop”. Oba rozwiązania wymagają zastosowania dodatkowego wyłącznika.

Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Programatory wycieraczek samochodowych swój rozwój zawdzięczają upowszechnieniu się w motoryzacji techniki półprzewodnikowej, co nastąpiło mniej więcej przed półwiekiem. Stąd w wielu pojazdach dziś uznawanych za zabytkowe nie są one zamontowane.

Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Istnieje kilka typowych usterek w pracy wycieraczek samochodowych. Część z nich ma podłoże mechaniczne, pozostałe wynikają ze złej pracy urządzeń elektrycznych lub elektronicznych.

Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Wszystkie łożyska się zużywają. Także te w prądnicach i alternatorach, choć są znacznie mniej obciążone niż pozostałe łożyska w samochodzie i jego silniku. Od czasu do czasu trzeba je jednak wymieniać.

Co zrobić po awarii termostatu?


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Jak działa gaźnik „Solex”

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

Jak działa gaźnik SU?

Przez wiele lat konstruktorzy poszukiwali rozwiązań, pozwalających na uzyskiwanie w silnikach o zapłonie iskrowym maksymalnie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, z kroplami paliwa o mikroskopijnej wielkości, co pozwalałoby na jego szybsze odparowywanie, a tym samym na dokładniejsze i szybsze spalanie. Dzięki temu sprawność silnika mogłaby wzrosnąć nawet o kilkanaście procent.

Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Do uruchomienia pojazdu nie jest potrzebny kluczyk od stacyjki. Wie o tym każdy złodziej samochodów, ale nie każdy kierowca. Tymczasem jest to bardzo łatwe. Warto się tego nauczyć, bo kluczyk zgubić łatwo, a nie zawsze ma się przy sobie zapasowy.

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Pojazdy zabytkowe często charakteryzują się rozwiązaniami technicznymi, które u dzisiejszych motofanów mogą wywołać jedynie śmiech lub w najlepszym wypadku zdziwienie.

Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W pojazdach zabytkowych mamy bardzo często do czynienia z silnikami dolnozaworowymi. Są to niemal zawsze silniki bardzo stare, liczące co najmniej pięćdziesiąt lat i dawno wycofane z produkcji.

Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

Polski przemysł motoryzacyjny nie miał w latach powojennych nadzwyczaj interesującej historii. Pojazdy produkowano przez dziesięciolecia niemal w niezmienionej postaci, a różnice między kolejnymi modelami polegały głownie na kosmetycznych zmianach wyglądu i cyfr lub liter w oznaczeniach.

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

Jak znaleźć przyczynę rozładowywania się akumulatora podczas kilkudniowego postoju samochodu?

Wielu kierowców doświadczyło niemiłej sytuacji, kiedy po dłuższym postoju samochodu nie można uruchomić silnika, ponieważ akumulator jest prawie całkowicie rozładowany. Najczęściej powodem są usterki instalacji pojazdu, ale nie tylko.

Jak zbadać zdolność rozruchową akumulatora po kilku latach eksploatacji?

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa. Im jest ona mniejsza, tym większe ryzyko nieudanego rozruchu silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Jak osuszyć silnik po zachlapaniu go wodą?

W wielu pojazdach konstrukcja silnika jak i ego komory powodowały, że po nieostrożnym przejechaniu przez większą kałużę silnik natychmiast gasł i uruchomienie go było przez dłuższy czas niemożliwe. Jest na to sposób.

Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Nie ma chyba kierowcy, który choć raz nie zauważył, że jego samochód zaczyna nagle, z nieznanego powodu, zużywać dużo więcej paliwa niż dotychczas. Zjawisko to, pomijając wycieki z nieszczelnego układu paliwowego, może mieć wiele przyczyn.

Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.

Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.

Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Ciepły lub gorący silnik nie powinien stwarzać żadnych problemów z uruchomieniem, ponieważ znajduje się w naturalnym dla normalnej pracy stanie. Jednak w oldtimerach nie zawsze tak się dzieje.

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe?

Przyczyną przerw w pracy silnika oraz utraty mocy mogą być niesprawne świece zapłonowe. Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną.

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Jak rozpoznać „usprawnienia” przedsprzedażne, czyli w jaki sposób auto przygotowano do oszukania kupującego?

Spryciarze sprzedający stare samochody potrafią stosować przeróżne sztuczki i zabiegi dla zmylenia kupującego. Niemal wszystkie można wykryć bardzo łatwo albo domyślać się ich istnienia po różnych symptomach.

Jak kupić używane auto? – określenie stanu technicznego podzespołów

Samochód jest maszyną, składającą się z kilku różnych zespołów, w skład których wchodzi kilkadziesiąt różnych podzespołów. Szybkie określenie ich aktualnego stanu i stopnia zużycia nie jest więc możliwe. Konieczny jest do tego ich demontaż.

Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Aby sprawdzić, czy naprawy i regulacje zapłonu, gaźnika lub wtryskiwaczy przyniosły spodziewane efekty w postaci oszczędności paliwa, wcale nie trzeba czekać, aż wypali się całe paliwo ze zbiornika. Można zastosować zbiornik zastępczy o bardzo małej pojemności.

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?


Formalności związane z zarejestrowaniem auta zabytkowego zarejestrowanego i zakupionego poza granicami Polski są o wiele bardziej skomplikowane i kosztowne niż w przypadku samochodu już zarejestrowanego w Polsce.

Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Rejestracja używanego samochodu jest prosta i łatwa, jeśli auto poprzednio było także zarejestrowane w kraju. W przypadku oldtimerów zakupionych za granicą formalności mocno się komplikują.

Dokumenty potrzebne przy zakupie auta zabytkowego

Kupno oldtimera bezpośrednio od jego dotychczasowego właściciela nie jest rzeczą prostą i łatwą, choć czasem można odnieść takie wrażenie. Ważny jest zarówno stan techniczny samochodu zabytkowego jaki i jego status formalno-prawny.

Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Wiele zmian, nawet z pozoru drobnych, może doprowadzić do utraty statusu pojazdu zabytkowego i wynikających z tego przywilejów.

Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.

Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w lokalnych, ogólnokrajowych, a nawet ogólnoświatowych organizacjach dla wymiany doświadczeń, ale także w celach stricte towarzyskich.

Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.

Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?

Naprawy zabytkowych pojazdów nie należą do skomplikowanych i bardzo trudnych, pod warunkiem posiadanie specjalistycznych narzędzi. W poradniku tym przedstawiamy, jak naprawiać oldtimery.

Co to jest pojazd zabytkowy?


Przez wiele lat oldtimery traktowano albo jako pojazdy pełnowartościowe, albo jako źródło surowca dla hut. Dopiero w ostatnich latach uznano je za zabytki – pamiątki z wczesnych lat rozwoju motoryzacji.

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.

Jakie są ograniczenia w eksploatacji pojazdów zabytkowych?


Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.

REKLAMA