REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
 Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia
Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.

REKLAMA

Zanim kupimy auto, należy rozpocząć jego oględziny - od porównania wyglądu zewnętrznego pojazdu innymi autami tej samej marki i tego samego typu. Ich zdjęcia i opisy można znaleźć w katalogach firmowych oraz na internetowych portalach poświęconych historii i rozwojowi motoryzacji. Jeżeli pojazd nie należy do grupy unikatów, wyprodukowanych w bardzo krótkiej serii, nie powinno być problemów ze znalezieniem odpowiednich informacji.

REKLAMA

Gdy pojazd wygląda dokładnie tak, jak w katalogu, można przystąpić do bardziej szczegółowych oględzin i ewentualnego sprawdzenia informacji w jego książce serwisowej, jeżeli taka była prowadzona. Należy przy tym zwrócić uwagę na daty napraw. Ponieważ części zamienne do danego typu były wytwarzane zwykle nie dłużej, niż przez 9 lat po zaprzestaniu jego produkcji, można przyjąć, że naprawy wykonane 15 i więcej lat od tej daty były wykonane prawie zawsze albo w oparciu o części, pochodzące z rozbiórki, albo były to substytuty części oryginalnych. 

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

REKLAMA

Nie ma problemu, jeżeli chodzi o części drobne, mało widoczne, albo takie, które nie zmieniają charakteru pojazdu, jak linki i cięgła giętkie, łożyska, a nawet elementy układu wydechowego, jeżeli zachowano ich oryginalny charakter, czyli jeżeli np. nie zastąpiono zwykłego tłumika tłumikiem wyczynowym typu Abarth. Podobnie z innymi podzespołami. Jeżeli pojazd nosi ślady tuningowania, ulepszeń i usprawnień, wykonywanych przez jego poprzednich właścicieli, jest niemal pewne, że zmieniono w nim wiele elementów na inne, z innych modeli lub nawet marek.

Powrót do stanu pierwotnego może być w przypadku takiego auta dość kłopotliwy, a często – niewykonalny. Na szczęście przepisy o kwalifikowaniu pojazdów do kategorii zabytkowych są dość liberalne i nawet gdy w pojeździe znajdzie się sporo różnych drobnych przeróbek i usprawnień, które jednak nie wpływają w znaczący sposób na jego wygląd, charakter itp. można przyjąć, że eksperci nie będą sprzeciwiali się z uznaniem go za zabytek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Oczywiście dla pewności warto spisać wszystkie zauważone przeróbki i zasięgnąć opinii eksperta lub osoby z dużym doświadczeniem w pojazdach zabytkowych, czy są one dopuszczalne. Im krótsza lista takich przeróbek, tym lepiej. Ważne przy tym, aby te przeróbki nie były widoczne lub aby nie zmieniały wyglądu wnętrza pojazdu, a jeszcze lepiej, aby były one usuwalne, tak aby można było przywrócić pojazdowi jego dawny wygląd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA