REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
 Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia
Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.

REKLAMA

Zanim kupimy auto, należy rozpocząć jego oględziny - od porównania wyglądu zewnętrznego pojazdu innymi autami tej samej marki i tego samego typu. Ich zdjęcia i opisy można znaleźć w katalogach firmowych oraz na internetowych portalach poświęconych historii i rozwojowi motoryzacji. Jeżeli pojazd nie należy do grupy unikatów, wyprodukowanych w bardzo krótkiej serii, nie powinno być problemów ze znalezieniem odpowiednich informacji.

REKLAMA

Gdy pojazd wygląda dokładnie tak, jak w katalogu, można przystąpić do bardziej szczegółowych oględzin i ewentualnego sprawdzenia informacji w jego książce serwisowej, jeżeli taka była prowadzona. Należy przy tym zwrócić uwagę na daty napraw. Ponieważ części zamienne do danego typu były wytwarzane zwykle nie dłużej, niż przez 9 lat po zaprzestaniu jego produkcji, można przyjąć, że naprawy wykonane 15 i więcej lat od tej daty były wykonane prawie zawsze albo w oparciu o części, pochodzące z rozbiórki, albo były to substytuty części oryginalnych. 

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

REKLAMA

Nie ma problemu, jeżeli chodzi o części drobne, mało widoczne, albo takie, które nie zmieniają charakteru pojazdu, jak linki i cięgła giętkie, łożyska, a nawet elementy układu wydechowego, jeżeli zachowano ich oryginalny charakter, czyli jeżeli np. nie zastąpiono zwykłego tłumika tłumikiem wyczynowym typu Abarth. Podobnie z innymi podzespołami. Jeżeli pojazd nosi ślady tuningowania, ulepszeń i usprawnień, wykonywanych przez jego poprzednich właścicieli, jest niemal pewne, że zmieniono w nim wiele elementów na inne, z innych modeli lub nawet marek.

Powrót do stanu pierwotnego może być w przypadku takiego auta dość kłopotliwy, a często – niewykonalny. Na szczęście przepisy o kwalifikowaniu pojazdów do kategorii zabytkowych są dość liberalne i nawet gdy w pojeździe znajdzie się sporo różnych drobnych przeróbek i usprawnień, które jednak nie wpływają w znaczący sposób na jego wygląd, charakter itp. można przyjąć, że eksperci nie będą sprzeciwiali się z uznaniem go za zabytek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Oczywiście dla pewności warto spisać wszystkie zauważone przeróbki i zasięgnąć opinii eksperta lub osoby z dużym doświadczeniem w pojazdach zabytkowych, czy są one dopuszczalne. Im krótsza lista takich przeróbek, tym lepiej. Ważne przy tym, aby te przeróbki nie były widoczne lub aby nie zmieniały wyglądu wnętrza pojazdu, a jeszcze lepiej, aby były one usuwalne, tak aby można było przywrócić pojazdowi jego dawny wygląd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA