REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.

Kupując pojazd z rodowodem przekraczającym 10 lat trzeba się liczyć z tym, że większość jego podzespołów i elementów osiągnęło i przekroczyło okres normalnej eksploatacji i w każdej chwili może nastąpić ich awaria. Sprzedający prawie nigdy nie przeprowadzają gruntowniejszych napraw tuż przed sprzedażą samochodu. Nawet gdy przedstawiają rachunki na nowe części, nie ma gwarancji, że zostały one zamontowane w sprzedawanym samochodzie.

REKLAMA

REKLAMA

Częściowo stan techniczny pojazdu można rozpoznać po zewnętrznych objawach. Gdy stary samochód ma lśniący, niedawno położony lakier, to może być on symptomem niezbyt starannych lub nieprofesjonalnych napraw blacharskich. Trzeba uważniej przyjrzeć się miejscom najbardziej podatnym na korozję, czyli progom, dolnym partiom drzwi i błotników, okolicom uszczelek, szyb itp. 

Zobacz też: Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego

Gdy sprzedawca zapewnia, że lakier jest od nowości samochodu ten sam, warto sprawdzić jego trwałość, korzystając z rozpuszczalnika do lakierów i acetonu, przeprowadzając próbę w jakimś niewidocznym miejscu. Fabryczny lakier nie da się usunąć przy pomocy nawet najsilniejszych, najbardziej agresywnych rozpuszczalników i zmywaczy.

REKLAMA

Stan techniczny elementów mechanicznych można w przybliżeniu określić na podstawie ich wyglądu i zachowania. Jeżeli silnik albo skrzynia biegów są brudne, zachlapane starym olejem, prawdopodobnie nie były przez ostatnie kilka lat naprawiane, mogą mieć różnego rodzaju wycieki i nieszczelności. Jeżeli końcówka rury wydechowej jest czarna od sadzy albo tłusta to, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, prawdopodobnie silnik spala dużo więcej oleju niż przewiduje to norma. Sucha sadza świadczy także o niedokładnym spalaniu paliwa, co może mieć związek z nieszczelnymi zaworami, ale także z wadliwą pracą zapłonu, obniżonym ciśnieniem w cylindrach itp. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co daje posiadanie „żółtych” tablic?

Dymienie z rury wydechowej przy rozgrzanym silniku jest dowodem na jego zły stan techniczny lub złe regulacje. Niebieskawy dym wydobywający się z rury wydechowej silnika z zapłonem samoczynnym świadczy o złym spalaniu paliwa lub o przedostawaniu się oleju silnikowego do komory spalania. Czarny dym dowodzi najczęściej złej pracy wtryskiwaczy, choć w niektórych sytuacjach jest zjawiskiem normalnym, np. przy pracy silnika wysokoprężnego na wysokich obrotach jego zabarwienie może wynikać z usuwania sadzy z układu wydechowego.

Aby mieć pewność co do stanu technicznego nabywanego pojazdu, najlepiej jest udać się z nim do stacji diagnostycznej, gdzie zostanie wykonany profesjonalny przegląd pozwalający na wykrycie większości usterek i wad, zwłaszcza tych najpoważniejszych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA