REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia
Należy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed jego zakupem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ocena stanu oldtimera w jakim się on znajduje w chwili sprzedaży jest najczęściej bardzo trudna. Sprzedawcy mają sposoby na to, aby potencjalnego nabywcę pojazdu zabytkowego „wyprowadzić w pole”.

Kupując pojazd z rodowodem przekraczającym 10 lat trzeba się liczyć z tym, że większość jego podzespołów i elementów osiągnęło i przekroczyło okres normalnej eksploatacji i w każdej chwili może nastąpić ich awaria. Sprzedający prawie nigdy nie przeprowadzają gruntowniejszych napraw tuż przed sprzedażą samochodu. Nawet gdy przedstawiają rachunki na nowe części, nie ma gwarancji, że zostały one zamontowane w sprzedawanym samochodzie.

REKLAMA

Częściowo stan techniczny pojazdu można rozpoznać po zewnętrznych objawach. Gdy stary samochód ma lśniący, niedawno położony lakier, to może być on symptomem niezbyt starannych lub nieprofesjonalnych napraw blacharskich. Trzeba uważniej przyjrzeć się miejscom najbardziej podatnym na korozję, czyli progom, dolnym partiom drzwi i błotników, okolicom uszczelek, szyb itp. 

Zobacz też: Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego

REKLAMA

Gdy sprzedawca zapewnia, że lakier jest od nowości samochodu ten sam, warto sprawdzić jego trwałość, korzystając z rozpuszczalnika do lakierów i acetonu, przeprowadzając próbę w jakimś niewidocznym miejscu. Fabryczny lakier nie da się usunąć przy pomocy nawet najsilniejszych, najbardziej agresywnych rozpuszczalników i zmywaczy.

Stan techniczny elementów mechanicznych można w przybliżeniu określić na podstawie ich wyglądu i zachowania. Jeżeli silnik albo skrzynia biegów są brudne, zachlapane starym olejem, prawdopodobnie nie były przez ostatnie kilka lat naprawiane, mogą mieć różnego rodzaju wycieki i nieszczelności. Jeżeli końcówka rury wydechowej jest czarna od sadzy albo tłusta to, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, prawdopodobnie silnik spala dużo więcej oleju niż przewiduje to norma. Sucha sadza świadczy także o niedokładnym spalaniu paliwa, co może mieć związek z nieszczelnymi zaworami, ale także z wadliwą pracą zapłonu, obniżonym ciśnieniem w cylindrach itp. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co daje posiadanie „żółtych” tablic?

Dymienie z rury wydechowej przy rozgrzanym silniku jest dowodem na jego zły stan techniczny lub złe regulacje. Niebieskawy dym wydobywający się z rury wydechowej silnika z zapłonem samoczynnym świadczy o złym spalaniu paliwa lub o przedostawaniu się oleju silnikowego do komory spalania. Czarny dym dowodzi najczęściej złej pracy wtryskiwaczy, choć w niektórych sytuacjach jest zjawiskiem normalnym, np. przy pracy silnika wysokoprężnego na wysokich obrotach jego zabarwienie może wynikać z usuwania sadzy z układu wydechowego.

Aby mieć pewność co do stanu technicznego nabywanego pojazdu, najlepiej jest udać się z nim do stacji diagnostycznej, gdzie zostanie wykonany profesjonalny przegląd pozwalający na wykrycie większości usterek i wad, zwłaszcza tych najpoważniejszych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA