Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?
REKLAMA
REKLAMA
Kupując pojazd należy sporządzić odpowiednią umowę ze sprzedającym lub poprosić o wystawienie faktury (invoice), gdy sprzedającym jest firma. W umowie muszą być kompletne dane osobowe sprzedającego i kupującego, z jego adresem na terenie Polski. Musi być także podana cena, za jaką sprzedano auto, najlepiej w euro, zwłaszcza gdy pojazd nabyto w kraju należącym do strefy euro. Należy także zadbać o to, aby zaraz po transakcji pojazd został wyrejestrowany we właściwym urzędzie, co zostanie odnotowane w książce pojazdu lub potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem. Ta część formalności nie jest we wszystkich krajach identyczna, dlatego przed podpisaniem umowy należy się upewnić co do dalszych kroków, aby potem uniknąć problemów.
REKLAMA
Zobacz też: Jak kupić używane auto? – formalności
REKLAMA
Po wyrejestrowaniu pojazdu lub po zgłoszeniu i odnotowaniu przez odpowiedni urząd faktu nabycia pojazdu, zwykle nabywca otrzymuje rejestrację tymczasową, uprawniającą do korzystania z pojazdu przez kilka dni. Niektóre kraje dołączają do niej specjalne tablice rejestracyjne. Na tym kończą się w zasadzie formalności za granicą.
Po przekroczeniu granicy posiadacz takiego pojazdu powinien przeprowadzić jak najszybciej badania techniczne, ponieważ wykonane za granicą nie są w Polsce honorowane. Następnie należy udać się do właściwego terytorialnie urzędu celnego i przedłożyć w nim kopie dokumentów związanych z pojazdem, w tym fakturę lub umowę kupna, książkę pojazdu, dowód wyrejestrowania go i zaświadczenie o jego dobrym stanie technicznym z polskiej stacji diagnostycznej. Trzeba mieć przy sobie oryginały dokumentów. Ponadto należy uiścić odpowiedni podatek konsumpcyjny, a także cło i VAT, jeżeli pojazd był ostatnio zarejestrowany poza Unią Europejską. O tym, jakie opłaty i w jakiej wysokości są konieczne, poinformują pracownicy Urzędu Celnego.
Zobacz też: Jak kupić używane auto? – dokumenty
Nie należy zapomnieć o przetłumaczeniu wszystkich dokumentów na język polski i o uwierzytelnieniu tych tłumaczeń. Najlepiej zlecić to od razu tłumaczowi przysięgłemu. Tłumaczenia będą niezbędne w urzędzie skarbowym i w wydziale komunikacji.
Po uzyskaniu odpowiednich zaświadczeń z urzędu celnego i urzędu skarbowego, można udać się do wydziału komunikacji, aby tam zakończyć wszystkie formalności. Od tego momentu są one identyczne z formalnościami w przypadku nabycia samochodu zarejestrowanego w Polsce.
REKLAMA
REKLAMA