Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?
REKLAMA
REKLAMA
Na całkowity koszt rejestracji pojazdu zabytkowego składa się wiele elementów. Rejestracja takiego pojazdu jest wielokrotnie droższa niż rejestracja pojazdu zwykłego, tak więc warto rozważyć, co bardziej się opłaca, zwłaszcza gdy nie ma ograniczeń co do wieku pojazdów przeznaczonych do normalnej eksploatacji. Oto zestawienie wszystkich kosztów, według stanu na 2010 r.
REKLAMA
Zobacz też: Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?
REKLAMA
– Sporządzenie karty ewidencyjnej pojazdu zabytkowego – 250 złotych.
– Badania techniczne wykonane przez rzeczoznawcę – 250 do 300 złotych ( w niektórych regionach Polski znacznie więcej)
– Wpis do ewidencji zabytków techniki – 5,50 złotych
– Koszt żółtych tablic rejestracyjnych: 190 złotych samochodowych lub 50 złotych motocyklowych.
– Koszt pozwolenia czasowego – 12 złotych
– Koszt dowodu rejestracyjnego – 48 złotych
– Koszt znaków legalizacyjnych – 11 złotych
– Koszt nalepki na szybę – 16,50 złotych
– Inne dodatkowe koszty – około 10 złotych.
– W przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy dodatkowo należy uwzględnić koszty tłumaczenie dowodu rejestracyjnego przez uprawnionego tłumacza, koszty cła, podatków i innych opłat.
Powyższe dane należy traktować jako orientacyjne. Ceny mogą w każdej chwili ulec zmianie na skutek zmian w ustawach, wolnorynkowych ruchów cen usług ekspertów i rzeczoznawców itp. Ogólnie można przyjąć, że koszt zarejestrowania pojazdu zabytkowego bez kosztów obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń może przekroczyć 1000 złotych. Warto także pamiętać o konieczności uzyskania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków na każdorazową naprawę lub renowację pojazdu, zwłaszcza związaną z wymianą części na nieoryginalne (co często jest koniecznością). Opłata za taką zgodę wynosi około 100 złotych.
Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?
Dodatkowo należy w kalkulacji uwzględnić koszty dowozu pojazdu na badania techniczne, jeżeli został przekroczony termin kolejnych badań, obowiązujących pojazdy „normalne”, niebędące zabytkowymi. W przypadku pojazdów zabytkowych badania techniczne, choć znacznie droższe od normalnych, są bezterminowe, tak więc nie istnieje obowiązek corocznego odwiedzania stacji diagnostycznej.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA