REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Rejestracja pojazdu zabytkowego związana jest z koniecznością poniesienia kosztów; Fot. Fotolia
Rejestracja pojazdu zabytkowego związana jest z koniecznością poniesienia kosztów; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja pojazdu zabytkowego związana jest z koniecznością poniesienia pewnych kosztów. Ponosi je właściciel oldtimera, mimo że zabytek jest dobrem ogólnospołecznym o trudnej do określenia wartości historycznej.

Na całkowity koszt rejestracji pojazdu zabytkowego składa się wiele elementów. Rejestracja takiego pojazdu jest wielokrotnie droższa niż rejestracja pojazdu zwykłego, tak więc warto rozważyć, co bardziej się opłaca, zwłaszcza gdy nie ma ograniczeń co do wieku pojazdów przeznaczonych do normalnej eksploatacji. Oto zestawienie wszystkich kosztów, według stanu na 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wykonywać naprawy i w jakim zakresie bez potrzeby kontaktu z konserwatorem zabytków?

– Sporządzenie karty ewidencyjnej pojazdu zabytkowego – 250 złotych.
– Badania techniczne wykonane przez rzeczoznawcę – 250 do 300 złotych ( w niektórych regionach Polski znacznie więcej)
– Wpis do ewidencji zabytków techniki – 5,50 złotych
– Koszt żółtych tablic rejestracyjnych: 190 złotych samochodowych lub 50 złotych motocyklowych.
– Koszt pozwolenia czasowego – 12 złotych
– Koszt dowodu rejestracyjnego – 48 złotych
– Koszt znaków legalizacyjnych – 11 złotych
– Koszt nalepki na szybę – 16,50 złotych
– Inne dodatkowe koszty – około 10 złotych.
– W przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy dodatkowo należy uwzględnić koszty tłumaczenie dowodu rejestracyjnego przez uprawnionego tłumacza, koszty cła, podatków i innych opłat.

Powyższe dane należy traktować jako orientacyjne. Ceny mogą w każdej chwili ulec zmianie na skutek zmian w ustawach, wolnorynkowych ruchów cen usług ekspertów i rzeczoznawców itp. Ogólnie można przyjąć, że koszt zarejestrowania pojazdu zabytkowego bez kosztów obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń może przekroczyć 1000 złotych. Warto także pamiętać o konieczności uzyskania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków na każdorazową naprawę lub renowację pojazdu, zwłaszcza związaną z wymianą części na nieoryginalne (co często jest koniecznością). Opłata za taką zgodę wynosi około 100 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo należy w kalkulacji uwzględnić koszty dowozu pojazdu na badania techniczne, jeżeli został przekroczony termin kolejnych badań, obowiązujących pojazdy „normalne”, niebędące zabytkowymi. W przypadku pojazdów zabytkowych badania techniczne, choć znacznie droższe od normalnych, są bezterminowe, tak więc nie istnieje obowiązek corocznego odwiedzania stacji diagnostycznej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA