Co daje posiadanie „żółtych” tablic?
REKLAMA
REKLAMA
Niewątpliwie największym udogodnieniem dla posiadaczy pojazdów zabytkowych i unikatowych jest możliwość zawierania krótkoterminowych umów ubezpieczeniowych bez konieczności zachowania ciągłości ubezpieczenia. Pojazdy takie nie są zazwyczaj eksploatowane stale lub przez dłuższe okresy, lecz najczęściej pojawiają się na drogach podczas zlotów, zjazdów i spotkań posiadaczy danej maki, rajdów i zawodów, organizowanych dla oldtimerów itp.
REKLAMA
Imprezy takie odbywają się kilka razy w roku, tak więc większość czasu pojazd zabytkowy spędza w garażu, a ponoszenie kosztów ubezpieczenia za ten czas niewiele by miało wspólnego z logiką oraz poczuciem sprawiedliwości.
Zobacz też: Jak kupić używane auto? – dokumenty
REKLAMA
Jak wspomniano wyżej, pojazdy zabytkowe mogą uczestniczyć w różnych imprezach, niedostępnych dla posiadaczy nowoczesnych, nowych lub kilkuletnich aut, eksploatowanych na co dzień. Na dodatek są to jedyna pojazdy, które wraz z wiekiem zyskują na wartości. Znane są przypadki osiągania zawrotnych cen przez auta produkowane w Polsce w latach wczesnego socjalizmu, wielokrotnie przekraczających ich pierwotną wartość, w przeliczeniu na siłę nabywczą pieniądza.
Na tym kończy się lista przywilejów dla posiadaczy leciwych aut. Podobnie krótka jest liczba problemów, z jakimi muszą się oni borykać. Największym jest zdobywanie oryginalnych części. Nie zawsze można je wydobyć z aut wycofanych z eksploatacji, zwłaszcza że takich aut jest coraz mniej i coraz rzadziej trafiają one na złomowiska. Trzeba więc albo stosować zamienniki, albo dorabiać brakujące części.
Zobacz też: Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?
W obu przypadkach konieczna jest zgoda konserwatora zabytków. W niektórych przypadkach jest to bardzo kłopotliwe, np. gdy awaria nastąpiła daleko od województwa, w którym zarejestrowano dany pojazd. Zgodę na naprawę przy użyciu zamienników może wyrazić jedynie Wojewódzki Konserwator Zabytków, właściwy dla województwa, w którym został zarejestrowany dany pojazd. Pozostaje więc albo pozostawienie pojazdu tam, gdzie nastąpiła awaria do czasu uzyskania takiej zgody, albo kosztowne holowanie go lub transport lawetą do miejsca stałego pobytu i tam przeprowadzenie naprawy pod czujnym okiem konserwatora zabytków.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA