REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są ograniczenia w eksploatacji pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską; Fot. Fotolia
Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.

Istnieje wiele ograniczeń, związanych z eksploatacją takich pojazdów. Nie wszystkie mają charakter formalny, ujęty w przepisach. Z tych skodyfikowanych najważniejszym jest obowiązek prowadzenia napraw i remontów dopiero po uzyskaniu akceptacji wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ma to na celu uniemożliwienie dokonywania przeróbek lub stosowania części podzespołów zastępczych, co mogłoby prowadzić do utraty pierwotnego charakteru lub nawet wyglądu danego pojazdu. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – formalności

REKLAMA

Trudno sobie wyobrazić pojazd z karoserią z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, w której zainstalowana jest jednostka napędowa najnowszej generacji. Pojazd zabytkowy musi posiadać minimum 75% części oryginalnych, przy czym silnik nie jest kwalifikowany jako niepodzielna część.

Z uwagi na to, że pojazdy produkowane przed pół wiekiem i dawniej miały zupełnie inne parametry eksploatacyjne i walory, ich eksploatacja bardzo różni się od eksploatacji pojazdów współczesnych. Najczęściej mają one silniki o mocy niewielkiej w stosunku do masy pojazdu, nie pozwalające na uzyskiwanie przyspieszeń, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Na dodatek nie mają one żadnych udogodnień elektroniczno-mechanicznych w rodzaju ABS, ASR itp. więc jazda nimi wymaga dużych umiejętności i wzmożonej uwagi.

Nie wszystkie pojazdy pochodzące z minionej epoki mają wspomaganie hamulców, więc podczas jazdy należy liczyć się ze znacznie dłuższą drogą hamowania, niż w przypadku samochodów z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – dokumenty

REKLAMA

Niewątpliwie bardzo istotnym czynnikiem, mającym wpływ na eksploatację leciwych pojazdów, jest problem ze zdobywaniem części zamiennych i znajdowaniem warsztatów, które potrafią obsługiwać i naprawiać takie pojazdy. Dlatego ich eksploatacja musi być nacechowana ostrożnością a nawet, rozwagą i w dużym stopniu ostrożnością, aby niepotrzebnie nie powodować uszkodzeń lub przyspieszonego zużycia elementów i podzespołów, zwłaszcza odpowiedzialnych za prawidłową pracę układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego.

Z tego powodu nie należy stosować nowoczesnych syntetycznych olejów i płynów eksploatacyjnych, lecz oryginalne lub o właściwościach i składzie chemicznym zbliżonym do oryginalnych. Np zastosowanie współczesnego płynu hamulcowego zamiast typowego, a nie produkowanego od kilkudziesięciu lat DA-1, może doprowadzić do zniszczenia gumowych elementów układu hamulcowego, jeżeli oryginalne nie zostały zastąpione produkowanymi w ostatnich latach zamiennikami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA