REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w różnych klubach, grupach i stowarzyszeniach. Fot. Fotolia
Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w różnych klubach, grupach i stowarzyszeniach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od wielu lat miłośnicy pojazdów zabytkowych jednoczą się w lokalnych, ogólnokrajowych, a nawet ogólnoświatowych organizacjach dla wymiany doświadczeń, ale także w celach stricte towarzyskich.

W Polsce działa wiele formalnych i nieformalnych stowarzyszeń fanów ruchomych zabytków, są także liczne portale społecznościowe poświęcone bądź danej marce, a nawet – jednemu typowi, bądź też o charakterze ogólniejszym, skupiające fanów pojazdów niemieckich, amerykańskich, demobilowych itp. Takich organizacji jest w Polsce kilkaset, a w Europie – kilkanaście tysięcy, więc z odszukaniem właściwej nie powinno być najmniejszego problemu.

REKLAMA

Aby do nich dotrzeć wystarczy skorzystać z możliwości, jakie dają wyszukiwarki internetowe. Można także skorzystać z pomocy Polskiego Związku Motorowego, na którego stronie http://www.pzm.pl/pojazdy-zabytkowe znajduje się wiele cennych informacji i danych kontaktowych ogólnopolskich i lokalnych organizacji zrzeszających miłośników.

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

REKLAMA

Miłośnicy pojazdów zabytkowych organizują przeróżne rajdy, zloty, spotkania, a nawet reanimują popularne niegdyś, a dziś już zapomniane wielkie rajdy samochodowe, w których mogą brać udział wyłącznie pojazdy z minionej epoki. W ten sposób przywrócono do życia bardzo niegdyś popularny Rajd Monte Carlo, w którym startowali najwybitniejsi mistrzowie kierownicy lat pięćdziesiątych, sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

Starty w tym rajdzie przyniosły sławę takim polskim kierowcom ja Sobiesław Zasada, Andrzej Jaroszewicz i zapomniany już dziś Marek Varisella, który dojechał do Monte Carlo poczciwą, choć odpowiednio przygotowaną „Syreną”, kwalifikując się do tzw. parkingu zamkniętego, czyli do ścisłej czołówki startujących wówczas zawodników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W krajach na zachód od Odry i Nysy są bardzo często organizowane zloty pojazdów zabytkowych, często połączone ze zlotami pojazdów starych, ale tuningowanych, których wygląd daleki jest od oryginału. W takich zlotach bierze udział po kilka do kilkunastu tysięcy kierowców i o wiele więcej kibiców. 

Zobacz też: Jakie są ograniczenia w eksploatacji pojazdów zabytkowych?

Od wielu lat takie zloty odbywają się, choć na znacznie mniejszą skalę, także w Polsce, między innymi w Poznaniu, Mińsku, Zabełkowie, Pawłowicach, Rzeszowie, Łomży, Siedlcach i w wielu innych miejscach. Wiele z tych zlotów ma charakter międzynarodowy. Podczas nich są często organizowane zawody sprawnościowe, wyścigi, konkursy na najlepiej utrzymany zabytek lub najlepiej stuningowane auto itd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA