REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Naprawa silnika w samochodzie zabytkowym wiąże się z dużym wydatkiem; fot. Fotolia
Naprawa silnika w samochodzie zabytkowym wiąże się z dużym wydatkiem; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.

Zużyciu silnika, kwalifikującemu go do naprawy w jak najkrótszym czasie, towarzyszy wiele różnych, często bardzo jednoznacznych objawów. Niektóre z nich wyraźnie wskazują na konkretny element lub konkretne podzespoły silnika, wymagające naprawy czy wymiany. Inne towarzyszą wielu usterkom i na ich podstawie nie można wysnuć żadnych wniosków poza jednym: silnik wymaga lub w krótkim czasie będzie wymagał naprawy, a być może nawet generalnego remontu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Jeżeli po uruchomieniu silnika trzeba dość długo czekać na zgaśnięcie lampki kontrolnej ciśnienia oleju lub gaśnie ona dopiero po zwiększeniu obrotów, może to sygnalizować zarówno duże luzy panewek korbowodowych, jak i spore zanieczyszczenie siatki smoka, czerpiącego olej z miski olejowej lub zatkany filtr oleju.

Jeżeli silnik stuka i dzwoni w pełnym zakresie obrotów, przy czym stuki mogą mieć różny charakter przy różnych obrotach, to silnik ten może w każdej chwili zablokować się, np. w wyniku obrócenia się zbyt luźnej panewki, a w skrajnym wypadku może nawet nastąpić złamanie korbowodu, co oznacza nieodwracalne zniszczenie korpusu silnika.

REKLAMA

Gdy po wyjęciu bagnetu do pomiaru ciśnienia oleju dadzą się zauważyć na nim opiłki metalu lub w oleju, jaki się na nim znajduje będą wyczuwalne pod palcami drobiny, najprawdopodobniej są to opiłki metalu. Mogą one pochodzić przede wszystkim z panewek, ale także z pękniętych wianków, trzymających kulki lub rolki w łożyskach wału korbowego, może to być także metal z zębów pompy oleju, z pękniętego pierścienia itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Gdy rozgrzany silnik dymi nawet podczas pracy bez obciążenia, najprawdopodobniej ma mocno zużyte pierścienie i ścianki cylindrów. Dym może być biały, białawy lub niebieskawy. W silniku o zapłonie samoczynnym niebieskawe zabarwienie dymu zwykle dowodzi, że silnik nie osiągnął właściwej temperatury, natomiast białe lub białawe dymienie podczas hamowania takim silnikiem może świadczyć o przedostawaniu się bezpośrednio do cylindrów (w wyniku uszkodzenia uszczelki pod głowicą), lub do oleju i wraz z nim do cylindrów, cieczy chłodzącej.

Łatwe przegrzewanie się silnika, trudność w utrzymaniu temperatury cieczy chłodzącej poniżej punktu wrzenia sygnalizuje awarię termostatu, pompy wodnej lub wzrost oporów wewnątrz silnika na przykład wskutek częściowego zatarcia się sworzni tłokowych, zatarcia łożysk na wale korbowym, czy z innych powodów. W samochodzie bardzo leciwym może to być także zatkanie się kanałów wodnych kamieniem kotłowym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA