REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Jakubowski Ryszard
W instrukcjach dla starych silników często podane są oleje dawno wycofane z produkcji, fot. Fotolia
W instrukcjach dla starych silników często podane są oleje dawno wycofane z produkcji, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Z silnikami już dawno wycofanymi z produkcji jest pewien problem. W ich instrukcjach są podawane zazwyczaj nazwy zalecanych olejów, których produkcję zarzucono bardzo dawno i dziś ich zdobycie jest niemożliwe. Należy stosować zamienniki, pamiętając aby nigdy do silnika pracującego dotychczas na oleju mineralnym, czyli w praktyce do każdego starszego niż 15 lat, nie wlewać oleju syntetycznego.

REKLAMA

Zobacz też: Typy gaźników w autach zabytkowych

W poniższym zestawieniu podajemy lepkość olejów, zalecanych do stosowania w silnikach pojazdów wymienionych marek. Dzięki temu możliwe będzie znalezienie współczesnych odpowiedników olejów produkowanych w dawnych czasach.

Dacia 1300. Olej wielosezonowy: SD SAE 20W/40. Olej zimowy SD 10W/30.
Rodzina Fiatów produkowanych w FSO Żerań i FSM Tychy oraz Polonez. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40.
Moskwicz (wszytkie modele). Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Skoda Octavia: Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Skoda (pozostałe modele od 1000 MB do 120 L włącznie): Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20 W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Warszawa (wszystkie modele): Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga M 21 W. Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga GAZ 24, oraz WAZ, Zaporożec i Zastava 750. Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Nysa i Żuk. Slnik z zapłonem iskrowym. Wyłącznie olej wielosezonowy SC

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja widać z powyższych przykładów, w ogromnej większości silników z zapłonem iskrowym pochodzących sprzed dwudziestu i więcej lat można bez ryzyka stosować współczesne oleje wielosezonowe. To samo dotyczy silników z zapłonem samoczynnym, przy czym nie można pod żadnym pozorem używać w nich olejów przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA