Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?
REKLAMA
REKLAMA
Z silnikami już dawno wycofanymi z produkcji jest pewien problem. W ich instrukcjach są podawane zazwyczaj nazwy zalecanych olejów, których produkcję zarzucono bardzo dawno i dziś ich zdobycie jest niemożliwe. Należy stosować zamienniki, pamiętając aby nigdy do silnika pracującego dotychczas na oleju mineralnym, czyli w praktyce do każdego starszego niż 15 lat, nie wlewać oleju syntetycznego.
REKLAMA
Zobacz też: Typy gaźników w autach zabytkowych
W poniższym zestawieniu podajemy lepkość olejów, zalecanych do stosowania w silnikach pojazdów wymienionych marek. Dzięki temu możliwe będzie znalezienie współczesnych odpowiedników olejów produkowanych w dawnych czasach.
Dacia 1300. Olej wielosezonowy: SD SAE 20W/40. Olej zimowy SD 10W/30.
Rodzina Fiatów produkowanych w FSO Żerań i FSM Tychy oraz Polonez. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40.
Moskwicz (wszytkie modele). Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Skoda Octavia: Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Skoda (pozostałe modele od 1000 MB do 120 L włącznie): Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20 W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Warszawa (wszystkie modele): Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga M 21 W. Wyłącznie olej wielosezonowy SC SAE 20 W/30
Wołga GAZ 24, oraz WAZ, Zaporożec i Zastava 750. Olej letni: SD SAE 30. Olej zimowy: SD SAE 20W. Olej wielosezonowy: SD SAE 10W/30 lub SAE 20W/40
Nysa i Żuk. Slnik z zapłonem iskrowym. Wyłącznie olej wielosezonowy SC
Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?
Ja widać z powyższych przykładów, w ogromnej większości silników z zapłonem iskrowym pochodzących sprzed dwudziestu i więcej lat można bez ryzyka stosować współczesne oleje wielosezonowe. To samo dotyczy silników z zapłonem samoczynnym, przy czym nie można pod żadnym pozorem używać w nich olejów przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.