REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić dętkę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą; fot. Fotolia
Pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.

Z jednej strony koła z dętkami były rozwiązaniem niezbyt bezpiecznym i bywały przypadki „wystrzałów”, czyli gwałtownego zejścia powietrza z koła, co miało najczęściej poważne konsekwencje. Z drugiej strony zapasowa dętka była jak dodatkowe zapasowe koło. Dawała poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdy po „złapaniu gumy” kierowca założył koło zapasowe i potem długo nie mógł znaleźć czynnego zakładu wulkanizacyjnego, na przykład nocą lub podczas świąt.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

REKLAMA

Wymiana dętki w kole nie jest zabiegiem prostym i przyjemnym. Trzeba mieć do dyspozycji odpowiednie narzędzia. Są nimi tak zwane łyżki do opon, czyli pręty o specjalnie ukształtowanych końcach, pozwalające na wykorzystanie mechanizmu dźwigni do zdjęcia krawędzi opony poza obrys obręczy, co otworzy dostęp do dętki. W zastępstwie stosuje się czasem bardzo duże płaskie wkrętaki, ale przy nieumiejętnym posługiwaniu się można nimi uszkodzić zarówno krawędź opony jak i dętkę.

Po spuszczeniu resztek powietrza z dętki po całkowitym wykręceniu z niej zaworka (wentyla) należy oponę „odkleić” od obręczy. Czasem wystarczy położyć koło na płaskim twardym podłożu i stanąć na oponie tak, aby wywierany nacisk skupiał się możliwie najmniejszej powierzchni. Częściej jest konieczne zastosowanie większej siły. Można ją uzyskać dwojako: albo przykładając umiejętnie mniejszy młotek zaostrzonym końcem do obrzeża opony tuż przy obręczy tak aby mógł się wsunąć pomiędzy oponę i obręcz i uderzając weń innym, znacznie cięższym młotkiem, albo przez wywarcie nacisku na oponę masą samochodu. Ponieważ mało kto wozi ze sobą kilka młotków, najczęściej stosuje się sposób drugi.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koło należy ułożyć pod samochodem tak, aby było możliwe ustawienie na jego oponie podnośnika zwanego popularnie lewarkiem. Trzeba to zrobić tak, by podnośnik znajdował się pod miejscem, służącym do jego podstawiania, a jego stopa znajdowała się na oponie jak najbliżej obręczy. Podczas unoszenia samochodu podnośnikiem jego stopa wywiera nacisk na oponę i spycha ją z obręczy.

REKLAMA

Kiedy już opona całym obwodem zostanie zsunięta z obręczy, należy jej krawędź wywinąć poza obręcz przy pomocy łyżek, zwracając uwagę, aby jej nie uszkodzić. Następnie należy wcisnąć obudowę zaworka do środka obręczy i wyciągnąć dętkę.

Wkładanie dętki do opony należy poprzedzić wsypaniem do niej sporej garści talku lub w jego zastępstwie mąki kukurydzianej. Dzięki temu dętka łatwiej się ułoży podczas pompowania bez załamań zagięć. Najpierw należy włożyć na miejsce obudowę zaworka, a potem wkładać dętkę sukcesywnie, posuwając się od niej w obie strony. Potem przy pomocy łyżek przełożyć krawędź opony do wnętrza obręczy i napompować dętkę do nominalnego ciśnienia. Należy zwrócić uwagę aby dętka nie została przyciśnięta przez krawędź opony do obręczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA