REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić dętkę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą; fot. Fotolia
Pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.

Z jednej strony koła z dętkami były rozwiązaniem niezbyt bezpiecznym i bywały przypadki „wystrzałów”, czyli gwałtownego zejścia powietrza z koła, co miało najczęściej poważne konsekwencje. Z drugiej strony zapasowa dętka była jak dodatkowe zapasowe koło. Dawała poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdy po „złapaniu gumy” kierowca założył koło zapasowe i potem długo nie mógł znaleźć czynnego zakładu wulkanizacyjnego, na przykład nocą lub podczas świąt.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Wymiana dętki w kole nie jest zabiegiem prostym i przyjemnym. Trzeba mieć do dyspozycji odpowiednie narzędzia. Są nimi tak zwane łyżki do opon, czyli pręty o specjalnie ukształtowanych końcach, pozwalające na wykorzystanie mechanizmu dźwigni do zdjęcia krawędzi opony poza obrys obręczy, co otworzy dostęp do dętki. W zastępstwie stosuje się czasem bardzo duże płaskie wkrętaki, ale przy nieumiejętnym posługiwaniu się można nimi uszkodzić zarówno krawędź opony jak i dętkę.

Po spuszczeniu resztek powietrza z dętki po całkowitym wykręceniu z niej zaworka (wentyla) należy oponę „odkleić” od obręczy. Czasem wystarczy położyć koło na płaskim twardym podłożu i stanąć na oponie tak, aby wywierany nacisk skupiał się możliwie najmniejszej powierzchni. Częściej jest konieczne zastosowanie większej siły. Można ją uzyskać dwojako: albo przykładając umiejętnie mniejszy młotek zaostrzonym końcem do obrzeża opony tuż przy obręczy tak aby mógł się wsunąć pomiędzy oponę i obręcz i uderzając weń innym, znacznie cięższym młotkiem, albo przez wywarcie nacisku na oponę masą samochodu. Ponieważ mało kto wozi ze sobą kilka młotków, najczęściej stosuje się sposób drugi.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koło należy ułożyć pod samochodem tak, aby było możliwe ustawienie na jego oponie podnośnika zwanego popularnie lewarkiem. Trzeba to zrobić tak, by podnośnik znajdował się pod miejscem, służącym do jego podstawiania, a jego stopa znajdowała się na oponie jak najbliżej obręczy. Podczas unoszenia samochodu podnośnikiem jego stopa wywiera nacisk na oponę i spycha ją z obręczy.

Kiedy już opona całym obwodem zostanie zsunięta z obręczy, należy jej krawędź wywinąć poza obręcz przy pomocy łyżek, zwracając uwagę, aby jej nie uszkodzić. Następnie należy wcisnąć obudowę zaworka do środka obręczy i wyciągnąć dętkę.

Wkładanie dętki do opony należy poprzedzić wsypaniem do niej sporej garści talku lub w jego zastępstwie mąki kukurydzianej. Dzięki temu dętka łatwiej się ułoży podczas pompowania bez załamań zagięć. Najpierw należy włożyć na miejsce obudowę zaworka, a potem wkładać dętkę sukcesywnie, posuwając się od niej w obie strony. Potem przy pomocy łyżek przełożyć krawędź opony do wnętrza obręczy i napompować dętkę do nominalnego ciśnienia. Należy zwrócić uwagę aby dętka nie została przyciśnięta przez krawędź opony do obręczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA