REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Jakubowski Ryszard
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Aby zimny silnik zaczął pracować konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze: musi być w pełni sprawny, a zużycie jego cylindrów i pierścieni tłokowych oraz zaworów i gniazd nie powinno kwalifikować ich do szybkiej wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie: musi sprawnie działać układ zapłonowy, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – musi funkcjonować zarówno układ zasilania świec żarowych, jak i muszą być one wszystkie w pełni sprawne. Po trzecie: rozrusznik musi nadać wałowi korbowemu silnika niezbędną prędkość obrotową.

Czwartym warunkiem jest otrzymanie przez silnik odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku silników z wtryskiem paliwa powinno ono być podane we właściwym momencie. Oczywiście paliwo musi być odpowiednie dla danego silnika, bez zanieczyszczeń stałych i domieszek, które mogą pogarszać jego zapalność lub blokować kanały w gaźniku albo w aparaturze wtryskowej, w tym zwłaszcza wody.

Zobacz też: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

REKLAMA

Bardzo częstą przyczyną trudności z rozruchem zimnego silnika z zapłonem iskrowym jest wadliwa praca urządzenia rozruchowego w gaźniku. Może to być naturalne zużycie się jego części, w tym wytarcie przysłon, zamykających i otwierających znajdujące się w nim kanały paliwowo-powietrzne. Jeżeli urządzenie to jest sterowane ręcznie za pomocą cięgła, mogło ono albo zaciąć się w pancerzu, albo poluzować na tyle w dźwigience urządzenia rozruchowego, że nie jest w stanie nią obracać. W przypadku urządzenia rozruchowego z podgrzewaczem i bimetalem należy sprawdzić, czy podgrzewacz bimetalu jest podłączony do źródła prądu, a także czy przewód zasilający go nie zsunął się z zacisku lub czy nie ma przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym błędem jest naciskanie przez kierowców na pedał przyspieszenia podczas pracy rozrusznika. Urządzenie rozruchowe w gaźniku jest tak skonstruowane, aby rozruch silnika następował przy całkowicie zamkniętej przepustnicy. Jednak gdy po co najmniej kilku próbach silnik nie zaczął pracować, a na dodatek daje się wyczuć, zwłaszcza w pobliżu wylotu spalin zapach niespalonego paliwa, prawdopodobnie nastąpiło tzw. zalanie silnika paliwem w wyniku albo nieumiejętnego rozruchu, albo – uszkodzenia urządzenia rozruchowego, zacięcia się pływaka w gaźniku itp. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W takiej sytuacji konieczne jest całkowite otwarcie przepustnicy podczas pracy rozrusznika, przy czym nie można tego zrobić gwałtownie, aby nie uruchomić pompki przyspieszającej lub podobnych urządzeń gaźnika, wzbogacających mieszankę na potrzeby nagłego przyspieszenia.

Zalany silnik po pewnym czasie zacznie pracować, początkowo nierówno, często tylko na jednym cylindrze. Nie wolno wówczas zamknąć przepustnicy i jeszcze przez krótką chwilę trzeba podtrzymywać jego obroty rozrusznikiem. Gdy jego praca stanie się równiejsza, natychmiast przerwać pracę rozrusznika i nadal trzymać otwartą przepustnicę aż do chwili, gdy silnik zacznie gwałtownie zwiększać obroty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA