REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Aby zimny silnik zaczął pracować konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze: musi być w pełni sprawny, a zużycie jego cylindrów i pierścieni tłokowych oraz zaworów i gniazd nie powinno kwalifikować ich do szybkiej wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie: musi sprawnie działać układ zapłonowy, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – musi funkcjonować zarówno układ zasilania świec żarowych, jak i muszą być one wszystkie w pełni sprawne. Po trzecie: rozrusznik musi nadać wałowi korbowemu silnika niezbędną prędkość obrotową.

Czwartym warunkiem jest otrzymanie przez silnik odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku silników z wtryskiem paliwa powinno ono być podane we właściwym momencie. Oczywiście paliwo musi być odpowiednie dla danego silnika, bez zanieczyszczeń stałych i domieszek, które mogą pogarszać jego zapalność lub blokować kanały w gaźniku albo w aparaturze wtryskowej, w tym zwłaszcza wody.

Zobacz też: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

REKLAMA

Bardzo częstą przyczyną trudności z rozruchem zimnego silnika z zapłonem iskrowym jest wadliwa praca urządzenia rozruchowego w gaźniku. Może to być naturalne zużycie się jego części, w tym wytarcie przysłon, zamykających i otwierających znajdujące się w nim kanały paliwowo-powietrzne. Jeżeli urządzenie to jest sterowane ręcznie za pomocą cięgła, mogło ono albo zaciąć się w pancerzu, albo poluzować na tyle w dźwigience urządzenia rozruchowego, że nie jest w stanie nią obracać. W przypadku urządzenia rozruchowego z podgrzewaczem i bimetalem należy sprawdzić, czy podgrzewacz bimetalu jest podłączony do źródła prądu, a także czy przewód zasilający go nie zsunął się z zacisku lub czy nie ma przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym błędem jest naciskanie przez kierowców na pedał przyspieszenia podczas pracy rozrusznika. Urządzenie rozruchowe w gaźniku jest tak skonstruowane, aby rozruch silnika następował przy całkowicie zamkniętej przepustnicy. Jednak gdy po co najmniej kilku próbach silnik nie zaczął pracować, a na dodatek daje się wyczuć, zwłaszcza w pobliżu wylotu spalin zapach niespalonego paliwa, prawdopodobnie nastąpiło tzw. zalanie silnika paliwem w wyniku albo nieumiejętnego rozruchu, albo – uszkodzenia urządzenia rozruchowego, zacięcia się pływaka w gaźniku itp. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W takiej sytuacji konieczne jest całkowite otwarcie przepustnicy podczas pracy rozrusznika, przy czym nie można tego zrobić gwałtownie, aby nie uruchomić pompki przyspieszającej lub podobnych urządzeń gaźnika, wzbogacających mieszankę na potrzeby nagłego przyspieszenia.

Zalany silnik po pewnym czasie zacznie pracować, początkowo nierówno, często tylko na jednym cylindrze. Nie wolno wówczas zamknąć przepustnicy i jeszcze przez krótką chwilę trzeba podtrzymywać jego obroty rozrusznikiem. Gdy jego praca stanie się równiejsza, natychmiast przerwać pracę rozrusznika i nadal trzymać otwartą przepustnicę aż do chwili, gdy silnik zacznie gwałtownie zwiększać obroty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA