REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Jakubowski Ryszard
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Aby zimny silnik zaczął pracować konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze: musi być w pełni sprawny, a zużycie jego cylindrów i pierścieni tłokowych oraz zaworów i gniazd nie powinno kwalifikować ich do szybkiej wymiany.

REKLAMA

Po drugie: musi sprawnie działać układ zapłonowy, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – musi funkcjonować zarówno układ zasilania świec żarowych, jak i muszą być one wszystkie w pełni sprawne. Po trzecie: rozrusznik musi nadać wałowi korbowemu silnika niezbędną prędkość obrotową.

Czwartym warunkiem jest otrzymanie przez silnik odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku silników z wtryskiem paliwa powinno ono być podane we właściwym momencie. Oczywiście paliwo musi być odpowiednie dla danego silnika, bez zanieczyszczeń stałych i domieszek, które mogą pogarszać jego zapalność lub blokować kanały w gaźniku albo w aparaturze wtryskowej, w tym zwłaszcza wody.

Zobacz też: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

REKLAMA

Bardzo częstą przyczyną trudności z rozruchem zimnego silnika z zapłonem iskrowym jest wadliwa praca urządzenia rozruchowego w gaźniku. Może to być naturalne zużycie się jego części, w tym wytarcie przysłon, zamykających i otwierających znajdujące się w nim kanały paliwowo-powietrzne. Jeżeli urządzenie to jest sterowane ręcznie za pomocą cięgła, mogło ono albo zaciąć się w pancerzu, albo poluzować na tyle w dźwigience urządzenia rozruchowego, że nie jest w stanie nią obracać. W przypadku urządzenia rozruchowego z podgrzewaczem i bimetalem należy sprawdzić, czy podgrzewacz bimetalu jest podłączony do źródła prądu, a także czy przewód zasilający go nie zsunął się z zacisku lub czy nie ma przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym błędem jest naciskanie przez kierowców na pedał przyspieszenia podczas pracy rozrusznika. Urządzenie rozruchowe w gaźniku jest tak skonstruowane, aby rozruch silnika następował przy całkowicie zamkniętej przepustnicy. Jednak gdy po co najmniej kilku próbach silnik nie zaczął pracować, a na dodatek daje się wyczuć, zwłaszcza w pobliżu wylotu spalin zapach niespalonego paliwa, prawdopodobnie nastąpiło tzw. zalanie silnika paliwem w wyniku albo nieumiejętnego rozruchu, albo – uszkodzenia urządzenia rozruchowego, zacięcia się pływaka w gaźniku itp. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W takiej sytuacji konieczne jest całkowite otwarcie przepustnicy podczas pracy rozrusznika, przy czym nie można tego zrobić gwałtownie, aby nie uruchomić pompki przyspieszającej lub podobnych urządzeń gaźnika, wzbogacających mieszankę na potrzeby nagłego przyspieszenia.

Zalany silnik po pewnym czasie zacznie pracować, początkowo nierówno, często tylko na jednym cylindrze. Nie wolno wówczas zamknąć przepustnicy i jeszcze przez krótką chwilę trzeba podtrzymywać jego obroty rozrusznikiem. Gdy jego praca stanie się równiejsza, natychmiast przerwać pracę rozrusznika i nadal trzymać otwartą przepustnicę aż do chwili, gdy silnik zacznie gwałtownie zwiększać obroty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA