REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia
Aby zimny silnik pracował, konieczne jest spełnienie kilku warunków; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Aby zimny silnik zaczął pracować konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze: musi być w pełni sprawny, a zużycie jego cylindrów i pierścieni tłokowych oraz zaworów i gniazd nie powinno kwalifikować ich do szybkiej wymiany.

REKLAMA

Po drugie: musi sprawnie działać układ zapłonowy, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – musi funkcjonować zarówno układ zasilania świec żarowych, jak i muszą być one wszystkie w pełni sprawne. Po trzecie: rozrusznik musi nadać wałowi korbowemu silnika niezbędną prędkość obrotową.

Czwartym warunkiem jest otrzymanie przez silnik odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku silników z wtryskiem paliwa powinno ono być podane we właściwym momencie. Oczywiście paliwo musi być odpowiednie dla danego silnika, bez zanieczyszczeń stałych i domieszek, które mogą pogarszać jego zapalność lub blokować kanały w gaźniku albo w aparaturze wtryskowej, w tym zwłaszcza wody.

Zobacz też: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

REKLAMA

Bardzo częstą przyczyną trudności z rozruchem zimnego silnika z zapłonem iskrowym jest wadliwa praca urządzenia rozruchowego w gaźniku. Może to być naturalne zużycie się jego części, w tym wytarcie przysłon, zamykających i otwierających znajdujące się w nim kanały paliwowo-powietrzne. Jeżeli urządzenie to jest sterowane ręcznie za pomocą cięgła, mogło ono albo zaciąć się w pancerzu, albo poluzować na tyle w dźwigience urządzenia rozruchowego, że nie jest w stanie nią obracać. W przypadku urządzenia rozruchowego z podgrzewaczem i bimetalem należy sprawdzić, czy podgrzewacz bimetalu jest podłączony do źródła prądu, a także czy przewód zasilający go nie zsunął się z zacisku lub czy nie ma przerwy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częstym błędem jest naciskanie przez kierowców na pedał przyspieszenia podczas pracy rozrusznika. Urządzenie rozruchowe w gaźniku jest tak skonstruowane, aby rozruch silnika następował przy całkowicie zamkniętej przepustnicy. Jednak gdy po co najmniej kilku próbach silnik nie zaczął pracować, a na dodatek daje się wyczuć, zwłaszcza w pobliżu wylotu spalin zapach niespalonego paliwa, prawdopodobnie nastąpiło tzw. zalanie silnika paliwem w wyniku albo nieumiejętnego rozruchu, albo – uszkodzenia urządzenia rozruchowego, zacięcia się pływaka w gaźniku itp. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W takiej sytuacji konieczne jest całkowite otwarcie przepustnicy podczas pracy rozrusznika, przy czym nie można tego zrobić gwałtownie, aby nie uruchomić pompki przyspieszającej lub podobnych urządzeń gaźnika, wzbogacających mieszankę na potrzeby nagłego przyspieszenia.

Zalany silnik po pewnym czasie zacznie pracować, początkowo nierówno, często tylko na jednym cylindrze. Nie wolno wówczas zamknąć przepustnicy i jeszcze przez krótką chwilę trzeba podtrzymywać jego obroty rozrusznikiem. Gdy jego praca stanie się równiejsza, natychmiast przerwać pracę rozrusznika i nadal trzymać otwartą przepustnicę aż do chwili, gdy silnik zacznie gwałtownie zwiększać obroty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA