REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe?

Jakubowski Ryszard
Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną. Fot. Fotolia
Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyną przerw w pracy silnika oraz utraty mocy mogą być niesprawne świece zapłonowe. Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną.

Do sprawdzenia świec zapłonowych będzie konieczne ich wymontowanie z silnika. Przedtem jednak można sprawdzić wstępnie, który z cylindrów zakłóca pracę silnika. Można to zrobić sprawdzając ostrożnie palcami temperaturę izolatorów świec po zdjęciu z nich końcówek przewodów zapłonowych. Świeca źle pracującego lub niepracującego cylindra będzie miała izolator wyraźnie chłodniejszy od pozostałych świec. Różnica w temperaturach utrzyma się jednak bardzo krótko po wyłączeniu zapłonu, potem zniweluje ją przewodnictwo cieplne głowicy i cieczy chłodzącej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Po wykręceniu świec należy je obejrzeć, zwracając uwagę na ich wygląd. Świeca w cylindrze źle pracującym będzie miała wewnętrzny izolator i elektrody pokryte ciemnoszarym, wilgotnym lub nawet tłustym nalotem. Jeżeli odstęp między jej elektrodami jest prawidłowy i wynosi od 0,4 do 0,8 mm, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jakość przewodu zapłonowego i jego zakończeń oraz jego końcówkę („fajkę”), a zwłaszcza rezystor przeciwzakłóceniowy jaki się w niej znajduje.

Następnie świecę taką należy umieścić w „fajce”, oprzeć o dowolny metalowy element silnika, włączyć zapłon i ręcznie obrócić wałem korbowym, ciągnąć za pasek klinowy. Pamiętać, aby wszystkie świece były w tym czasie wykręcone, co ułatwi obracanie wałem i uniemożliwi przypadkowe uruchomienie silnika. Obserwując elektrody świecy zapłonowej można zauważyć, czy pojawia się pomiędzy nimi iskra raz na pełen obrót wału korbowego.

REKLAMA

Iskra będzie słabo widoczna w promieniach słonecznych, ale jej pojawieniu się towarzyszy charakterystyczny dźwięk przypominający dźwięk towarzyszący łamaniu zapałki lub bardzo cienkiego, suchego patyczka. W ten sposób można sprawdzić pozostałe świece zapłonowe, ale nie jest to konieczne, jeżeli ich izolatory i elektrody są czyste, jasnobrązowe lub szarobrązowe, suche.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Wykręcanie gorących świec z głowicy wykonanej ze stopu lekkiego, a także wkręcanie zimnych świec w gorącą głowicę mogą być przyczyną uszkodzenia gwintów w gniazdach świec. Na dodatek zimne świece wkręcone w gorącą głowicę i mocno dokręcone najczęściej nie dadzą się wykręcić po nagrzaniu się. Najlepiej, aby temperatura świec była zbliżona do temperatury głowicy, w którą będą one wkręcane. Nie jest to aż tak ważne w przypadku głowic żeliwnych, jak w przypadku głowic ze stopów aluminium.

Zła praca jednego z cylindrów może mieć także kilka innych przyczyn, niezwiazanych z układem zapłonowym, np. zapieczenie pierścieni tłokowych, wypalenie otworu w denku tłoka, nadpalenie przylgni zaworowych lub niedomykanie się zaworu, złe luzy zaworowe itp.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA