REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Jakubowski Ryszard
Gorący silnik teoretycznie powinien odpalać bez problemów, fot. Fotolia
Gorący silnik teoretycznie powinien odpalać bez problemów, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ciepły lub gorący silnik nie powinien stwarzać żadnych problemów z uruchomieniem, ponieważ znajduje się w naturalnym dla normalnej pracy stanie. Jednak w oldtimerach nie zawsze tak się dzieje.

Trudności z uruchomieniem gorącego silnika mają swoje podłoże zarówno po stronie jego stanu technicznego, układu zapłonowego jak i zasilania go paliwem. Jeżeli stan techniczny silnika jest problematyczny, ma on źle wyregulowane zawory, które mogą w skrajnym przypadku nie domykać się po rozgrzaniu, olej przedostaje się do komory spalania przez wypracowane uszczelnienia trzonków zaworów, albo jest w nim wiele innych usterek, wówczas będzie trudno go uruchomić w stanie gorącym, a i na zimno także będzie sprawiał wiele kłopotów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

W przypadku silników z zapłonem iskrowym może się zdarzyć, że w podwyższonej temperaturze zawodzi układ zapłonowy. Zdarza się, że po rozgrzaniu się cewek zapłonowych powstają w ich wnętrzu jakieś trudne do zdefiniowania upływności i prądy błądzące, powodujące znaczne lub całkowite obniżenie wysokiego napięcia. Dotyczy to zwłaszcza cewek mocowanych bezpośrednio nad głowicą silnika, jak np. we wszystkich modelach Syreny.

Podwyższona temperatura może także negatywnie wpływać na pracę kondensatora. Jego pojemność może się okresowo zmieniać na tyle, że traci on swoje właściwości i zapłon przestaje działać. Zdarza się także, że świece zapłonowe po nagraniu się do temperatury rzędu 400-600 stopni przestają funkcjonować. Wiąże się to z wadami ich izolatorów, które pokryte nagarem w pewnych warunkach stają się przewodnikami, a to skutkuje zwarciem elektrod świecy i zanikiem iskry. Co ciekawe, czasem taka świeca po ostygnięciu pracuje poprawnie i wówczas znalezienie przyczyn niedomagań gorącego silnika jest bardzo trudne.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej spotykaną usterką po stronie układu zasilania silnika paliwem jest, w przypadku silników gaźnikowych, rozgrzewanie się gaźnika w wyniku zastosowania niewłaściwej uszczelki, zbyt cienkiej lub nieizolującej termicznie. W rozgrzanym gaźniku paliwo paruje, w komorze pływakowej wytwarza się nadciśnienie, które wypycha paliwo przez dysze do gardzieli gaźnika a stamtąd dostaje się ono w nadmiarze do cylindrów, gdzie z braku dostatecznej ilości tlenu nie dochodzi do zapłonu. Silnik jest więc zalany, świece zawilgocone i jego uruchomienie staje się bardzo trudne.

W przypadku silników z zapłonem samoczynnym brak możliwości uruchomienia silnika rozgrzanego może się wiązać z nadmiernym rozgrzaniem się paliwa, np w wyniku zastosowania dodatkowych podgrzewaczy w dodatnich temperaturach otoczenia. Parujące paliwo tworzy bańki gazowe w aparaturze wtryskowej. Zjawisko jest więc podobne, jak w przypadku zapowietrzenia układu wtryskowego, ale mija samoistnie po ochłodzeniu silnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA