REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Jakubowski Ryszard
Warto zainwestować w zabytkowym aucie światła awaryjne, Fot. Fotolia
Warto zainwestować w zabytkowym aucie światła awaryjne, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej samochody nie były wyposażane w światła awaryjne. W przypadku samochodów zabytkowych nie są one konieczne, ale z uwagi na ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze, warto je zainstalować.

Do zainstalowania świateł awaryjnych potrzebny jest przerywacz termiczny kierunkowskazów, wyłącznik z dwiema niezależnymi parami styków, dodatkowa lampka kontrolna czerwona, około 1 metra izolowanych przewodów oraz kilka końcówek, tzw. konektorków. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też:Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Najpierw należy zainstalować w dogodnym miejscu wyłącznik i lampkę kontrolną. Jeden z jej zacisków trzeba połączyć na stałe z masą pojazdu. Teraz należy zamocować na stałe przerywacz kierunkowskazów i jego zacisk, oznaczony „+” połączyć z zaciskiem pierwszej pary styków dodanego wyłącznika. Drugi zacisk tej pary musimy połączyć z plusem akumulatora bezpośrednio, lub z zaciskiem stacyjki na stałe połączonym z plusem akumulatora.

Kolejną czynnością będzie odszukanie przewodów przełącznika kierunkowskazów, zasilających lampy obu stron. Przewody te należy, nie odłączając ich od przełącznika, połączyć z drugą parą styków dodanego wyłącznika, nie likwidując dotychczasowych połączeń.

REKLAMA

Pozostaje już tylko podłączenie lampki kontrolnej i przewodu pomiędzy dodanym przerywaczem kierunkowskazów i dodanym włącznikiem świateł awaryjnych. Lampkę kontrolną podłącza się do zacisku oznaczonego literą „P” na przerywaczu, natomiast trzeci, wolny zacisk przerywacza oznaczony literą „L”, trzeba podłączyć do przewodu zasilającego dowolną grupę kierunkowskazów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada działania układu

Z chwilą włączenia zasilania dodanym przełącznikiem, napięcie zostanie dołączone do zacisku + nowo dodanego przerywacza. Jednocześnie zostaną zwarte kierunkowskazy lewej i prawej strony. Prąd płynący przez przerywacz od zacisku + do zacisku „L” i stamtąd do zwartych kierunkowskazów spowoduje zapalenie się w nich żarówek. Po mniej więcej sekundzie nowy przerywacz przerwie przepływ prądu i kierunkowskazy zgasną. Po kolejnej sekundzie przerywacz ponowie podłączy zasilanie do kierunkowskazów, rozpoczynając kolejny cykl ich pracy.

Opisany sposób połączenia kierunkowskazów tak, aby pełniły funkcję świateł awaryjnych, zapewnia możliwość ich włączenia w każdej sytuacji, poza stacyjką i bez udziału przerywacza, który jest wykorzystywany dla ich normalnej pracy. Przypadkowe lub celowe włączenie świateł awaryjnych przy włączonych kierunkowskazach, np. w sytuacji, gdy kierowca zapomni je wyłączyć po zjechaniu na pobocze, nie grozi żadną awarią.

Zobacz też: Automatyczne światła dzienne są już obowiązkowe

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA