REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto zainwestować w zabytkowym aucie światła awaryjne, Fot. Fotolia
Warto zainwestować w zabytkowym aucie światła awaryjne, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej samochody nie były wyposażane w światła awaryjne. W przypadku samochodów zabytkowych nie są one konieczne, ale z uwagi na ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze, warto je zainstalować.

Do zainstalowania świateł awaryjnych potrzebny jest przerywacz termiczny kierunkowskazów, wyłącznik z dwiema niezależnymi parami styków, dodatkowa lampka kontrolna czerwona, około 1 metra izolowanych przewodów oraz kilka końcówek, tzw. konektorków. 

REKLAMA

Zobacz też:Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

REKLAMA

Najpierw należy zainstalować w dogodnym miejscu wyłącznik i lampkę kontrolną. Jeden z jej zacisków trzeba połączyć na stałe z masą pojazdu. Teraz należy zamocować na stałe przerywacz kierunkowskazów i jego zacisk, oznaczony „+” połączyć z zaciskiem pierwszej pary styków dodanego wyłącznika. Drugi zacisk tej pary musimy połączyć z plusem akumulatora bezpośrednio, lub z zaciskiem stacyjki na stałe połączonym z plusem akumulatora.

Kolejną czynnością będzie odszukanie przewodów przełącznika kierunkowskazów, zasilających lampy obu stron. Przewody te należy, nie odłączając ich od przełącznika, połączyć z drugą parą styków dodanego wyłącznika, nie likwidując dotychczasowych połączeń.

Pozostaje już tylko podłączenie lampki kontrolnej i przewodu pomiędzy dodanym przerywaczem kierunkowskazów i dodanym włącznikiem świateł awaryjnych. Lampkę kontrolną podłącza się do zacisku oznaczonego literą „P” na przerywaczu, natomiast trzeci, wolny zacisk przerywacza oznaczony literą „L”, trzeba podłączyć do przewodu zasilającego dowolną grupę kierunkowskazów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada działania układu

REKLAMA

Z chwilą włączenia zasilania dodanym przełącznikiem, napięcie zostanie dołączone do zacisku + nowo dodanego przerywacza. Jednocześnie zostaną zwarte kierunkowskazy lewej i prawej strony. Prąd płynący przez przerywacz od zacisku + do zacisku „L” i stamtąd do zwartych kierunkowskazów spowoduje zapalenie się w nich żarówek. Po mniej więcej sekundzie nowy przerywacz przerwie przepływ prądu i kierunkowskazy zgasną. Po kolejnej sekundzie przerywacz ponowie podłączy zasilanie do kierunkowskazów, rozpoczynając kolejny cykl ich pracy.

Opisany sposób połączenia kierunkowskazów tak, aby pełniły funkcję świateł awaryjnych, zapewnia możliwość ich włączenia w każdej sytuacji, poza stacyjką i bez udziału przerywacza, który jest wykorzystywany dla ich normalnej pracy. Przypadkowe lub celowe włączenie świateł awaryjnych przy włączonych kierunkowskazach, np. w sytuacji, gdy kierowca zapomni je wyłączyć po zjechaniu na pobocze, nie grozi żadną awarią.

Zobacz też: Automatyczne światła dzienne są już obowiązkowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA