REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Remont generalny silnika Fot. Fotolia
Remont generalny silnika Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare modele silników samochodowych były tak konstruowane, aby po zużyciu ich zasadniczych części: cylindrów, tłoków, pierścieni, zaworów oraz panewek wraz z czopami korbowodów, była możliwa ich regeneracja lub nawet wymiana na nowe. Taki zabieg, jeżeli wiązał się z wymianą lub regeneracją większości istotnych elementów silnika, nazywano remontem kapitalnym lub generalnym silnika, a czasem – naprawą główną.

Do tak poważnego przedsięwzięcia należy się odpowiednio przygotować. A więc przede wszystkim zebrać wszystkie dostępne informacje na temat sposobów i metod takiego remontu, zestawu części podlegających wymianie, wykazu części, które można lub trzeba regenerować itp. Konieczne jest także uzyskanie informacji na temat specjalistycznych narzędzi, jakie są niezbędne do wykonania wszystkich prac i zgromadzenie tych narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Bardzo ważne jest ustalenie, czy w danym silniku podczas remontu wymienia się tuleje cylindrów, czy szlifuje. Wymiana nie wymaga dobierania tłoków – mają one zawsze jednakową średnicę, a ich dobór polega na znalezieniu tłoków, tulei cylindrów i pierścieni, należących do tej samej grupy selekcyjnej. W przypadku cylindrów szlifowanych, ich średnice są przy każdym kolejnym remoncie silnika powiększane o pewną wartość, przy doborze tłoków i pierścieni należy zawsze wiedzieć, do jakiej średnicy zostaną powiększone tym razem cylindry. Średnice cylindrów po kolejnych remontach są podawane w tabelkach z dokładnością do setnych części milimetra. To samo dotyczy wymiarów czopów, które po każdym kolejnym remoncie mają mniejsze średnice, ale i panewek, które muszą do nich pasować. Panewki takie nazywane są nad wymiarowymi.

Zobacz także: Co zrobić po awarii termostatu?

REKLAMA

Szlifowanie cylindrów i czopów wałów korbowych wykonują wyspecjalizowane i odpowiednio wyposażone warsztaty mechaniczne. Nie można ich wykonać w warunkach domowych. Tulejki w główkach korbowodów można przy sporej wprawie wymienić i dopasować do średnic sworzni w nowych tłokach samodzielnie. Dopasowanie polega na ich bardzo ostrożnym rozwierceniu za pomocą odpowiednich rozwiertaków lub rozwiertaka nastawnego. Przy braku doświadczenia czynność tę, podobnie jak szlifowanie lub wymianę gniazd zaworów należy zlecić profesjonalistom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Aby remont silnika był wykonany prawidłowo, oprócz narzędzi i części zamiennych, konieczne jest zdobycie informacji na temat momentów sił, używanych do dokręcenia śrub korbowodów i śrub mocujących głowicę oraz koło zamachowe i pasowe, a także elementy rozrządu. W przypadku silników dwusuwowych należy także znać momenty dokręcania śrub ściskających połówki skrzyni korbowej i kolejność, w jakiej powinny być dokręcane. To samo dotyczy śrub mocujących głowicę i wałek rozrządu w silnikach czterosuwowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA