REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z prądnicy prądu stałego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Sprawdzenie w domowych warunkach maksymalnej mocy, jaką może dostarczyć prądnica w danym stanie technicznym, jest bardzo podobne do sprawdzenia wydajności alternatora Fot. Fotolia
Sprawdzenie w domowych warunkach maksymalnej mocy, jaką może dostarczyć prądnica w danym stanie technicznym, jest bardzo podobne do sprawdzenia wydajności alternatora Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prądnice samochodowe są zespołami, odpowiedzialnymi za dostarczenie do instalacji elektrycznej pojazdu odpowiedniej ilości energii, zdolnej do zasilenia wszystkich odbiorników i doładowywania akumulatora.

Ich trwałość i niezawodność są o wiele mniejsze, niż alternatorów. Przyczyną jest sposób, w jaki jest odbierana energia elektryczna, którą one wytwarzają. Elementem pośredniczącym jest komutator w postaci co najmniej kilkunastu równoległych płytek miedzianych ułożonych pierścieniowo wokół jednego z końców osi twornika, do których dotykają szczotki węglowe.

REKLAMA

Taka konstrukcja powoduje, że szczotki prądnicy wycierają się szybciej, niż szczotki alternatora, a na dodatek są znacznie bardziej obciążone prądowo, ponieważ przez nie przepływa cała energia, wytwarzana w prądnicy. Duże natężenie prądu, który przez nie płynie, powoduje iskrzenie i w jego wyniku stopniowe wypalanie się elementów miedzianych komutatora. Pogarsza się styk pomiędzy nimi a szczotkami, co owocuje wydajnością prądową prądnicy mniejszą, często znacznie, od fabrycznej.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Sprawdzenie w domowych warunkach maksymalnej mocy, jaką może dostarczyć prądnica w danym stanie technicznym, jest bardzo podobne do sprawdzenia wydajności alternatora. W tym celu należy po sprawdzeniu naciągu paska klinowego i uruchomieniu silnika włączyć wszystkie odbiorniki prądu w samochodzie. Gdy napięcie, mierzone na klemach, podłączonych do akumulatora nie wzrośnie przy wysokich obrotach silnika powyżej 13,5 V, prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie prądnicy.

Po wyłączeniu wszystkich odbiorników prądu, przy pracującym silniku na średnich obrotach powinno ono wzrosnąć do co najmniej 14 V. Jeżeli to nie nastąpi i napięcie będzie niewiele wyższe od 12 V, a jednocześnie lampka kontrolna ładowania nie zapali się, prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie regulatora napięcia w sekcji, odpowiedzialnej za dostarczanie napięcia wzbudzenia do cewek stojana. Możliwe usterki to albo zła regulacja napięcia wzbudzenia lub zawieszenie się styków regulatora, lub przepalenie się drutowego opornika kompensacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Regulator napięcia powinien być tak ustawiony, aby przy maksymalnych obrotach silnika i wyłączonych wszystkich odbiornikach prądu, napięcie na klemach akumulatora w żadnym czasie nie przekroczyło 14,2 do 14,5 V.

Jeżeli regulator napięcia pracuje poprawnie i nie są widoczne jego uszkodzenia czy nadpalenia styków, zwłaszcza głównych, należących do wyłącznika prądu, przyczyną niedostatecznej mocy prądnicy może być uszkodzenie jej uzwojeń, komutatora lub, w najlepszym wypadku, zawieszenie się jednej albo obu szczotek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA