REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa cewka zapłonowa i jak ją prawidłowo podłączyć?

Jakubowski Ryszard
 Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Typowa cewka zapłonowa jest autotransformatorem z wydzielonym fragmentem uzwojenia, wykonanym znacznie grubszym drutem nawojowym, niż reszta. Uzwojenie to jest niskonapięciowe, czyli to, które podłącza się do aparatu zapłonowego, a ściślej – do styków przerywacza lub odpowiednich wyprowadzeń modułu elektronicznego.

Choć koniec uzwojenia wysokonapięciowego jest połączony galwanicznie z uzwojeniem niskonapięciowym, to oba uzwojenia są od siebie bardzo dobrze odizolowane. Uzwojenia są nawinięte na specjalnej szpuli, tzw. karkasie, wewnątrz której znajduje się wewnętrzny rdzeń magnetyczny, wykonany ze specjalnego stopu, używanego do wykonywania między innymi blach transformatorowych. Ponadto cały karkas wraz z uzwojeniami jest otoczony rodzajem płaszcza, wykonanego z kilku warstw cienkiej blachy z tego samego materiału, co rdzeń wewnętrzny. Jest to tzw. rdzeń magnetyczny zewnętrzny.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

REKLAMA

Obudowa cewki zapłonowej jest najczęściej wykonana z aluminium lub innego niemagnetycznego materiału. Jedynie jej część do której są zamocowane zaciski doprowadzające niskie napięcie i gdzie znajduje się dobrze od nich odizolowane gniazdo wysokiego napięcia, jest wykonana z bardzo dobrego i odpornego na różne uszkodzenia materiału izolacyjnego, którym często jest jedna z odmian bakelitu.

Działanie cewki zapłonowej jest identyczne, jak działanie każdego transformatora. Z chwilą, gdy w uzwojeniu pierwotnym, w tym wypadku niskonapięciowym, pojawi się impuls elektryczny, spowoduje on namagnesowanie rdzenia, a tym samym zakłócenie szczątkowego pola magnetycznego, jakie się znajduje wewnątrz obudowy cewki. Zakłócenie to spowoduje natychmiastowe zaindukowanie siły elektromotorycznej w uzwojeniu wtórnym, w postaci napięcia o wartości około 1000 razy wyższej, niż wartość impulsu napięcia niskiego, który ją wywołał.

Zobacz też: Jak zbadać cewki twornika prądnicy prądu stałego na przebicia izolacji i zwarte zwoje?

REKLAMA

Prąd jaki płynie przez uzwojenie pierwotne cewki może mieć nie więcej, niż około 3 A, większy powodowałby znacznie szybsze zużywanie się styków przerywacza. Mimo to nie należy pozostawiać na dłużej włączonego zapłonu przy niepracującym silniku, aby nie powodować nadmiernego rozgrzewania się cewki zapłonowej i w konsekwencji skracania jej okresu użytkowania.

Cewkę należy podłączać do instalacji samochodowej prawidłowo, aby wykorzystać jej pełne możliwości. Stwierdzono, że jest korzystnie, aby napięcie na środkowej elektrodzie świecy zapłonowej miało potencjał ujemny względem masy. Dlatego zacisk niskiego napięcia cewki, oznaczony (w przypadku cewek polskiej produkcji i wielu zagranicznych) symbolem 15 (16) powinien być dołączony zawsze do źródła zasilania, a nie do przerywacza. Jedynie w samochodach o odwróconej polaryzacji zasilania, takich jak stare modele „Warszawy” „Syrena” itp. zacisk ten łączy się z przerywaczem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA