REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewki stojana prądnicy na ewentualność istnienia zwartych zwojów?

Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia
Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwarte zwoje w uzwojeniach transformatorów, silników elektrycznych i prądnic są prawdziwą zmorą ich użytkowników i serwisantów. Tymczasem istnieją proste metody na ich wykrycie.

Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia. To także niebezpieczeństwo, że pobierana przez niego energia rozgrzeje go do wysokiej temperatury, co może doprowadzić do pożaru całego urządzenia, a w przypadku samochodu, do pożaru silnika i w rezultacie - całego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Do wykrywania zwartych zwojów, czyli - zwarć międzyzwojowych - służą specjalne urządzenia. Zasada ich pracy jest bardzo prosta i opiera się o zjawisko tzw. jałowej pracy transformatora. Otóż każdy transformator, jeżeli jego wtórne uzwojenie nie stanowi obwodu zamkniętego, czyli jeżeli do niego nie jest nic podłączone, pobiera ze źródła zasilania minimalny prąd, o natężeniu mierzonym w miliamperach.

Zobacz też: Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom? 

Spotykamy się z tym zjawiskiem w transformatorach dzwonkowych, gdzie uzwojenie pierwotne jest na stałe podłączone do sieci ~230 V. Pobór prądu pojawia się dopiero, gdy za pomocą przycisku dzwonkowego zostanie zamknięty obwód połączony z uzwojeniem wtórnym, w którym znajduje się, oprócz wspomnianego przycisku, także dzwonek.

REKLAMA

Wykorzystując opisane zjawisko można zbudować przy pomocy kilkumetrowego kawałka cienkiego izolowanego przewodu taki transformator, którego uzwojeniem wtórnym będzie cewka stojana, zaś jego rdzeniem – nabiegunnik owej cewki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po w miarę możliwości ciasnym nawinięciu na istniejącym uzwojeniu cewki kilkunastu do kilkudziesięciu zwojów przewodem w izolacji – najlepiej gdy jest to drut miedziany emaliowany, podłączamy do niego przez amperomierz prąd zmienny o napięciu kilku woltów, np. z transformatorka dzwonkowego. Jeżeli w badanej cewce nie ma zwarć międzyzwojowych, pobierany z transformatorka prąd będzie miał wartość minimalną, ledwie wykrywaną przez amperomierz. W przypadku istnienia zwarcia międzyzwojowego, wskazówka amperomierza wychyli się w widoczny sposób.

Zobacz też:  Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Dla pewności można w identyczny sposób zbadać drugą cewkę stojana tej samej prądnicy. Jeżeli wskazania amperomierza będą w obu przypadkach bardzo małe i mniej więcej jednakowe, można uznać że obie cewki nie mają zwarć wewnętrznych. Zjawisko, aby w dwóch cewkach tej samej prądnicy pojawiły się zwarte zwoje, jest niesłychanie rzadkie. Jeżeli amperomierz wskaże pewną dość dużą (nawet kilkunastoprocentową różnicę) w odczytanych wartościach, zwarcie międzyzwojowe będzie z całą pewnością występowało tam, gdzie wskazania amperomierza będą większe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA