REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewki stojana prądnicy na ewentualność istnienia zwartych zwojów?

Subskrybuj nas na Youtube
Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia
Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwarte zwoje w uzwojeniach transformatorów, silników elektrycznych i prądnic są prawdziwą zmorą ich użytkowników i serwisantów. Tymczasem istnieją proste metody na ich wykrycie.

Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia. To także niebezpieczeństwo, że pobierana przez niego energia rozgrzeje go do wysokiej temperatury, co może doprowadzić do pożaru całego urządzenia, a w przypadku samochodu, do pożaru silnika i w rezultacie - całego auta.

REKLAMA

Do wykrywania zwartych zwojów, czyli - zwarć międzyzwojowych - służą specjalne urządzenia. Zasada ich pracy jest bardzo prosta i opiera się o zjawisko tzw. jałowej pracy transformatora. Otóż każdy transformator, jeżeli jego wtórne uzwojenie nie stanowi obwodu zamkniętego, czyli jeżeli do niego nie jest nic podłączone, pobiera ze źródła zasilania minimalny prąd, o natężeniu mierzonym w miliamperach.

Zobacz też: Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom? 

REKLAMA

Spotykamy się z tym zjawiskiem w transformatorach dzwonkowych, gdzie uzwojenie pierwotne jest na stałe podłączone do sieci ~230 V. Pobór prądu pojawia się dopiero, gdy za pomocą przycisku dzwonkowego zostanie zamknięty obwód połączony z uzwojeniem wtórnym, w którym znajduje się, oprócz wspomnianego przycisku, także dzwonek.

Wykorzystując opisane zjawisko można zbudować przy pomocy kilkumetrowego kawałka cienkiego izolowanego przewodu taki transformator, którego uzwojeniem wtórnym będzie cewka stojana, zaś jego rdzeniem – nabiegunnik owej cewki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po w miarę możliwości ciasnym nawinięciu na istniejącym uzwojeniu cewki kilkunastu do kilkudziesięciu zwojów przewodem w izolacji – najlepiej gdy jest to drut miedziany emaliowany, podłączamy do niego przez amperomierz prąd zmienny o napięciu kilku woltów, np. z transformatorka dzwonkowego. Jeżeli w badanej cewce nie ma zwarć międzyzwojowych, pobierany z transformatorka prąd będzie miał wartość minimalną, ledwie wykrywaną przez amperomierz. W przypadku istnienia zwarcia międzyzwojowego, wskazówka amperomierza wychyli się w widoczny sposób.

Zobacz też:  Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Dla pewności można w identyczny sposób zbadać drugą cewkę stojana tej samej prądnicy. Jeżeli wskazania amperomierza będą w obu przypadkach bardzo małe i mniej więcej jednakowe, można uznać że obie cewki nie mają zwarć wewnętrznych. Zjawisko, aby w dwóch cewkach tej samej prądnicy pojawiły się zwarte zwoje, jest niesłychanie rzadkie. Jeżeli amperomierz wskaże pewną dość dużą (nawet kilkunastoprocentową różnicę) w odczytanych wartościach, zwarcie międzyzwojowe będzie z całą pewnością występowało tam, gdzie wskazania amperomierza będą większe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA