REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać cewki stojana prądnicy na ewentualność istnienia zwartych zwojów?

Subskrybuj nas na Youtube
Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia
Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwarte zwoje w uzwojeniach transformatorów, silników elektrycznych i prądnic są prawdziwą zmorą ich użytkowników i serwisantów. Tymczasem istnieją proste metody na ich wykrycie.

Zwarty zwój w każdym uzwojeniu to przede wszystkim znaczne zmniejszenie się sprawności danego urządzenia. To także niebezpieczeństwo, że pobierana przez niego energia rozgrzeje go do wysokiej temperatury, co może doprowadzić do pożaru całego urządzenia, a w przypadku samochodu, do pożaru silnika i w rezultacie - całego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Do wykrywania zwartych zwojów, czyli - zwarć międzyzwojowych - służą specjalne urządzenia. Zasada ich pracy jest bardzo prosta i opiera się o zjawisko tzw. jałowej pracy transformatora. Otóż każdy transformator, jeżeli jego wtórne uzwojenie nie stanowi obwodu zamkniętego, czyli jeżeli do niego nie jest nic podłączone, pobiera ze źródła zasilania minimalny prąd, o natężeniu mierzonym w miliamperach.

Zobacz też: Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom? 

Spotykamy się z tym zjawiskiem w transformatorach dzwonkowych, gdzie uzwojenie pierwotne jest na stałe podłączone do sieci ~230 V. Pobór prądu pojawia się dopiero, gdy za pomocą przycisku dzwonkowego zostanie zamknięty obwód połączony z uzwojeniem wtórnym, w którym znajduje się, oprócz wspomnianego przycisku, także dzwonek.

REKLAMA

Wykorzystując opisane zjawisko można zbudować przy pomocy kilkumetrowego kawałka cienkiego izolowanego przewodu taki transformator, którego uzwojeniem wtórnym będzie cewka stojana, zaś jego rdzeniem – nabiegunnik owej cewki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po w miarę możliwości ciasnym nawinięciu na istniejącym uzwojeniu cewki kilkunastu do kilkudziesięciu zwojów przewodem w izolacji – najlepiej gdy jest to drut miedziany emaliowany, podłączamy do niego przez amperomierz prąd zmienny o napięciu kilku woltów, np. z transformatorka dzwonkowego. Jeżeli w badanej cewce nie ma zwarć międzyzwojowych, pobierany z transformatorka prąd będzie miał wartość minimalną, ledwie wykrywaną przez amperomierz. W przypadku istnienia zwarcia międzyzwojowego, wskazówka amperomierza wychyli się w widoczny sposób.

Zobacz też:  Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Dla pewności można w identyczny sposób zbadać drugą cewkę stojana tej samej prądnicy. Jeżeli wskazania amperomierza będą w obu przypadkach bardzo małe i mniej więcej jednakowe, można uznać że obie cewki nie mają zwarć wewnętrznych. Zjawisko, aby w dwóch cewkach tej samej prądnicy pojawiły się zwarte zwoje, jest niesłychanie rzadkie. Jeżeli amperomierz wskaże pewną dość dużą (nawet kilkunastoprocentową różnicę) w odczytanych wartościach, zwarcie międzyzwojowe będzie z całą pewnością występowało tam, gdzie wskazania amperomierza będą większe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA