REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Jakubowski Ryszard
Problemy z gaźnikiem
Problemy z gaźnikiem

REKLAMA

REKLAMA

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Gdy silnik nie uzyskuje pełnej mocy, ma tendencję do przerywania pracy, szarpie i gaśnie podczas pracy na wolnych obrotach lub tuż po szybkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia, najprawdopodobniej jego dysze i kanały są zapchane i wymagają czyszczenia. 

REKLAMA

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

REKLAMA

Można czyścić wszystkie dysze gaźnika, ale jest to czasochłonne, dlatego podczas naprawy w trasie warto ograniczyć się do tych, które w danym czasie wymagają czyszczenia. Trzeba jedynie wiedzieć, gdzie znajdują się poszczególne dysze, aby od razu trafić na właściwe i, co oczywiste, umieć rozpoznać objawy wszystkich przyczyn złej pracy gaźnika. Oto wykaz najczęściej spotykanych.

1. Nie można uruchomić zimnego silnika. Jeżeli zapłon działa prawidłowo, prawdopodobnie uległo uszkodzeniu lub zatkaniu  urządzenie rozruchowe gaźnika, zwane popularnie ssaniem i nie dostarcza odpowiednio wzbogaconej mieszanki do cylindrów. Często wystarczy wymontowanie i oczyszczenie jego dyszy. Przyczyną może być także zasysanie powietrza przez nieszczelną uszczelkę pomiędzy gaźnikiem i kolektorem dolotowym albo luz w piastach, w których obraca się oś przepustnicy. 

REKLAMA

2. Silnik przerywa i gaśnie na wolnych obrotach albo pracuje dopiero po lekkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia. Przyczyna leży po stronie dyszy wolnych obrotów. Jej otwór ma niewielką średnicę i może go zatkać nawet bardzo mały paproszek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Silnik pracuje równo na wolnych obrotach ale dławi się i gaśnie lub przerywa nawet po niewielkim otwarciu przepustnicy. Aby mieć pewność, że przyczyną jest zanieczyszczenie dyszy głównej gaźnika, można po wciśnięciu do połowy pedału przyspieszenia uruchomić urządzenie rozruchowe (wyciągnąć cięgło ssania). Silnik powinien zacząć pracować równo. Przyczyną złej pracy przy częściowo i całkowicie otwartej przepustnicy może być także zatkanie się kanałów w rozpylaczu, czyli w urządzeniu które znajduje się w gaźniku tuż przed przepustnicą ma postać rurki z dwoma lub trzema podtrzymującymi ją wspornikami. Przy wyjmowaniu rozpylacza do czyszczenia przepustnica musi być całkowicie zamknięta. Nie można dopuścić, aby wpadły do gardzieli gaźnika wkręty, mocujące rozpylacz.

4. Podczas próby gwałtownego przyspieszenia silnik raz lub kilka razy co 2-3 sekundy przerywa pracę, czyli „dostaje czkawki”. Przyczyną może być zanieczyszczenie zaworka iglicowego, który odpowiada za poziom paliwa w komorze pływakowej i znajduje się w pokrywie gaźnika pod króćcem, doprowadzającym paliwo. Objaw ten jest charakterystyczny dla zbyt niskiego poziomu paliwa, co może być wynikiem zacinania się pływaka w górnym położeniu w wyniku zanieczyszczenia jego osi lub obecności większych zanieczyszczeń, np. kawałków sparciałej uszczelki w komorze pływakowej.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA