REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Problemy z gaźnikiem
Problemy z gaźnikiem

REKLAMA

REKLAMA

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Gdy silnik nie uzyskuje pełnej mocy, ma tendencję do przerywania pracy, szarpie i gaśnie podczas pracy na wolnych obrotach lub tuż po szybkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia, najprawdopodobniej jego dysze i kanały są zapchane i wymagają czyszczenia. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Można czyścić wszystkie dysze gaźnika, ale jest to czasochłonne, dlatego podczas naprawy w trasie warto ograniczyć się do tych, które w danym czasie wymagają czyszczenia. Trzeba jedynie wiedzieć, gdzie znajdują się poszczególne dysze, aby od razu trafić na właściwe i, co oczywiste, umieć rozpoznać objawy wszystkich przyczyn złej pracy gaźnika. Oto wykaz najczęściej spotykanych.

1. Nie można uruchomić zimnego silnika. Jeżeli zapłon działa prawidłowo, prawdopodobnie uległo uszkodzeniu lub zatkaniu  urządzenie rozruchowe gaźnika, zwane popularnie ssaniem i nie dostarcza odpowiednio wzbogaconej mieszanki do cylindrów. Często wystarczy wymontowanie i oczyszczenie jego dyszy. Przyczyną może być także zasysanie powietrza przez nieszczelną uszczelkę pomiędzy gaźnikiem i kolektorem dolotowym albo luz w piastach, w których obraca się oś przepustnicy. 

REKLAMA

2. Silnik przerywa i gaśnie na wolnych obrotach albo pracuje dopiero po lekkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia. Przyczyna leży po stronie dyszy wolnych obrotów. Jej otwór ma niewielką średnicę i może go zatkać nawet bardzo mały paproszek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Silnik pracuje równo na wolnych obrotach ale dławi się i gaśnie lub przerywa nawet po niewielkim otwarciu przepustnicy. Aby mieć pewność, że przyczyną jest zanieczyszczenie dyszy głównej gaźnika, można po wciśnięciu do połowy pedału przyspieszenia uruchomić urządzenie rozruchowe (wyciągnąć cięgło ssania). Silnik powinien zacząć pracować równo. Przyczyną złej pracy przy częściowo i całkowicie otwartej przepustnicy może być także zatkanie się kanałów w rozpylaczu, czyli w urządzeniu które znajduje się w gaźniku tuż przed przepustnicą ma postać rurki z dwoma lub trzema podtrzymującymi ją wspornikami. Przy wyjmowaniu rozpylacza do czyszczenia przepustnica musi być całkowicie zamknięta. Nie można dopuścić, aby wpadły do gardzieli gaźnika wkręty, mocujące rozpylacz.

4. Podczas próby gwałtownego przyspieszenia silnik raz lub kilka razy co 2-3 sekundy przerywa pracę, czyli „dostaje czkawki”. Przyczyną może być zanieczyszczenie zaworka iglicowego, który odpowiada za poziom paliwa w komorze pływakowej i znajduje się w pokrywie gaźnika pod króćcem, doprowadzającym paliwo. Objaw ten jest charakterystyczny dla zbyt niskiego poziomu paliwa, co może być wynikiem zacinania się pływaka w górnym położeniu w wyniku zanieczyszczenia jego osi lub obecności większych zanieczyszczeń, np. kawałków sparciałej uszczelki w komorze pływakowej.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA