Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady
REKLAMA
REKLAMA
Gdy silnik nie uzyskuje pełnej mocy, ma tendencję do przerywania pracy, szarpie i gaśnie podczas pracy na wolnych obrotach lub tuż po szybkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia, najprawdopodobniej jego dysze i kanały są zapchane i wymagają czyszczenia.
REKLAMA
Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?
REKLAMA
Można czyścić wszystkie dysze gaźnika, ale jest to czasochłonne, dlatego podczas naprawy w trasie warto ograniczyć się do tych, które w danym czasie wymagają czyszczenia. Trzeba jedynie wiedzieć, gdzie znajdują się poszczególne dysze, aby od razu trafić na właściwe i, co oczywiste, umieć rozpoznać objawy wszystkich przyczyn złej pracy gaźnika. Oto wykaz najczęściej spotykanych.
1. Nie można uruchomić zimnego silnika. Jeżeli zapłon działa prawidłowo, prawdopodobnie uległo uszkodzeniu lub zatkaniu urządzenie rozruchowe gaźnika, zwane popularnie ssaniem i nie dostarcza odpowiednio wzbogaconej mieszanki do cylindrów. Często wystarczy wymontowanie i oczyszczenie jego dyszy. Przyczyną może być także zasysanie powietrza przez nieszczelną uszczelkę pomiędzy gaźnikiem i kolektorem dolotowym albo luz w piastach, w których obraca się oś przepustnicy.
REKLAMA
2. Silnik przerywa i gaśnie na wolnych obrotach albo pracuje dopiero po lekkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia. Przyczyna leży po stronie dyszy wolnych obrotów. Jej otwór ma niewielką średnicę i może go zatkać nawet bardzo mały paproszek.
3. Silnik pracuje równo na wolnych obrotach ale dławi się i gaśnie lub przerywa nawet po niewielkim otwarciu przepustnicy. Aby mieć pewność, że przyczyną jest zanieczyszczenie dyszy głównej gaźnika, można po wciśnięciu do połowy pedału przyspieszenia uruchomić urządzenie rozruchowe (wyciągnąć cięgło ssania). Silnik powinien zacząć pracować równo. Przyczyną złej pracy przy częściowo i całkowicie otwartej przepustnicy może być także zatkanie się kanałów w rozpylaczu, czyli w urządzeniu które znajduje się w gaźniku tuż przed przepustnicą ma postać rurki z dwoma lub trzema podtrzymującymi ją wspornikami. Przy wyjmowaniu rozpylacza do czyszczenia przepustnica musi być całkowicie zamknięta. Nie można dopuścić, aby wpadły do gardzieli gaźnika wkręty, mocujące rozpylacz.
4. Podczas próby gwałtownego przyspieszenia silnik raz lub kilka razy co 2-3 sekundy przerywa pracę, czyli „dostaje czkawki”. Przyczyną może być zanieczyszczenie zaworka iglicowego, który odpowiada za poziom paliwa w komorze pływakowej i znajduje się w pokrywie gaźnika pod króćcem, doprowadzającym paliwo. Objaw ten jest charakterystyczny dla zbyt niskiego poziomu paliwa, co może być wynikiem zacinania się pływaka w górnym położeniu w wyniku zanieczyszczenia jego osi lub obecności większych zanieczyszczeń, np. kawałków sparciałej uszczelki w komorze pływakowej.
Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?
REKLAMA
REKLAMA