REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Problemy z gaźnikiem
Problemy z gaźnikiem

REKLAMA

REKLAMA

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Gdy silnik nie uzyskuje pełnej mocy, ma tendencję do przerywania pracy, szarpie i gaśnie podczas pracy na wolnych obrotach lub tuż po szybkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia, najprawdopodobniej jego dysze i kanały są zapchane i wymagają czyszczenia. 

REKLAMA

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

REKLAMA

Można czyścić wszystkie dysze gaźnika, ale jest to czasochłonne, dlatego podczas naprawy w trasie warto ograniczyć się do tych, które w danym czasie wymagają czyszczenia. Trzeba jedynie wiedzieć, gdzie znajdują się poszczególne dysze, aby od razu trafić na właściwe i, co oczywiste, umieć rozpoznać objawy wszystkich przyczyn złej pracy gaźnika. Oto wykaz najczęściej spotykanych.

1. Nie można uruchomić zimnego silnika. Jeżeli zapłon działa prawidłowo, prawdopodobnie uległo uszkodzeniu lub zatkaniu  urządzenie rozruchowe gaźnika, zwane popularnie ssaniem i nie dostarcza odpowiednio wzbogaconej mieszanki do cylindrów. Często wystarczy wymontowanie i oczyszczenie jego dyszy. Przyczyną może być także zasysanie powietrza przez nieszczelną uszczelkę pomiędzy gaźnikiem i kolektorem dolotowym albo luz w piastach, w których obraca się oś przepustnicy. 

REKLAMA

2. Silnik przerywa i gaśnie na wolnych obrotach albo pracuje dopiero po lekkim naciśnięciu na pedał przyspieszenia. Przyczyna leży po stronie dyszy wolnych obrotów. Jej otwór ma niewielką średnicę i może go zatkać nawet bardzo mały paproszek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Silnik pracuje równo na wolnych obrotach ale dławi się i gaśnie lub przerywa nawet po niewielkim otwarciu przepustnicy. Aby mieć pewność, że przyczyną jest zanieczyszczenie dyszy głównej gaźnika, można po wciśnięciu do połowy pedału przyspieszenia uruchomić urządzenie rozruchowe (wyciągnąć cięgło ssania). Silnik powinien zacząć pracować równo. Przyczyną złej pracy przy częściowo i całkowicie otwartej przepustnicy może być także zatkanie się kanałów w rozpylaczu, czyli w urządzeniu które znajduje się w gaźniku tuż przed przepustnicą ma postać rurki z dwoma lub trzema podtrzymującymi ją wspornikami. Przy wyjmowaniu rozpylacza do czyszczenia przepustnica musi być całkowicie zamknięta. Nie można dopuścić, aby wpadły do gardzieli gaźnika wkręty, mocujące rozpylacz.

4. Podczas próby gwałtownego przyspieszenia silnik raz lub kilka razy co 2-3 sekundy przerywa pracę, czyli „dostaje czkawki”. Przyczyną może być zanieczyszczenie zaworka iglicowego, który odpowiada za poziom paliwa w komorze pływakowej i znajduje się w pokrywie gaźnika pod króćcem, doprowadzającym paliwo. Objaw ten jest charakterystyczny dla zbyt niskiego poziomu paliwa, co może być wynikiem zacinania się pływaka w górnym położeniu w wyniku zanieczyszczenia jego osi lub obecności większych zanieczyszczeń, np. kawałków sparciałej uszczelki w komorze pływakowej.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA