REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa gaźnik „Solex”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zalety Solexa
Zalety Solexa

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

Gaźniki te, tworzące wielką rodzinę złożoną z kilkudziesięciu typów o bardzo zróżnicowanych konstrukcjach, zyskały ogromną popularność. Były wytwarzane jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku przez wiele firm na podstawie licencji firmy „Solex”, którą w latach dziewięćdziesiątych przemianowano na „Magneti Marelli”. Stosowano je w takich samochodach, jak Volkswagen, Alfa Romeo, Fiat, Audi, Ford, BMW, Citroën, Opel, Simca, Saab, Renault, Peugeot, Lancia, Lada, Mercedes, Volvo, Porsche, Toyota, Mitsubishi, Suzuki i w wielu innych. Między innymi licencyjne „Solexy” produkowała w Niemczech firma „Pierburg GmbH”.

REKLAMA

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

REKLAMA

Zasada działania gaźnika „Solex” jest identyczna jak zasada pracy gaźnika elementarnego. „Solex” różni się od niego jednak wieloma szczegółami konstrukcyjnymi i rozwiązaniami, a przede wszystkim funkcjonalnością oraz różnymi dodatkami, które są różne w różnych odmianach. A odmian tych jest bardzo dużo, od prostych jedno gardzielowych do bardzo rozbudowanych, z kilkoma niezależnymi przelotami. Część z nich ma ręczne sterowanie urządzeniem rozruchowym, wzbogacającym mieszankę, inne są zautomatyzowane. Część z nich ma elektrycznie otwieraną i zamykaną dyszę główną, co pozwala na pewne oszczędności paliwa wynikające z natychmiastowego odcięcia jego dopływu do rozpylaczy gaźnika po wyłączeniu zapłonu.

Gaźniki „Solex” były produkowane zarówno jako dolnossące, jak i bocznossące, te ostatnie często jako wieloprzelotowe, o kilku niezależnych gardzielach, zasilających każdy cylinder osobno, co w przypadku silników wielocylindrowych gwarantuje niemal jednakowy skład mieszanki, zasilającej poszczególne cylindry. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku silników wysokoobrotowych samochodów sportowych.

Zdania, co do różnic w pracy gaźników „Solex” i równie popularnych „Weber”, są podzielone. Ogólnie uważa się, że gaźniki „Weber” spisują się lepiej od „Solexów” w dni ciepłe i gorące, natomiast stwarzają więcej problemów z rozruchem i początkowymi minutami pracy silnika podczas mrozów. O dziwo, „Solexy” w wielu silnikach wolnoobrotowych spisywały się gorzej, niż „Webery”, także z uwagi na aspekt ekonomiczny eksploatacji pojazdu. Toteż użytkownicy pojazdów zabytkowych często z nich rezygnują na rzecz „Weberów”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Dlaczego dymi silnik?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA