REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Typy gaźników w autach zabytkowych

Jakubowski Ryszard
W starszych pojazdach stosowano różnego rodzaju gaźniki, fot. Fotolia
W starszych pojazdach stosowano różnego rodzaju gaźniki, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.

Gaźniki dzielimy na trzy podstawowe typy: bocznossące, górnossące i dolnossące. W każdym z tych typów wyróżnia się gaźniki jednogardzielowe i dwugardzielowe. Ponadto wyróżniamy gaźniki jednoprzelotowe i wieloprzelotowe. W tych ostatnich każdy z przelotów zasila zazwyczaj tylko jeden cylinder, co pozwala na uniknięcie skomplikowanych kolektorów dolotowych.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

REKLAMA

W gaźnikach bocznossących przepływ powietrza i wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w poziomo ułożonym kanale. Takie gaźniki mają zastosowanie w silnikach motocyklowych i motorowerowych, kosiarkach oraz w silnikach wyczynowych, gdzie każdy cylinder jest zasilany osobnym gaźnikiem.

Gaźniki górnossące głównie znajdowały zastosowanie w silnikach dolnozaworowych, czyli były elementem rozwiązań bardzo starych, mało ekonomicznych, a przez to wycofanych z produkcji już na początku drugiej połowy XX wieku. Gaźniki te z jednej strony zapewniały dobre mieszanie kropel paliwa z powietrzem, którego przepływ następował od dołu ku górze, z drugiej strony jednak nie zapewniały odpowiedniego składu mieszanki podczas pracy silnika z mniejszymi prędkościami obrotowymi, gdy przepływ strumienia powietrza był zbyt słaby, aby utrzymać w nim większe krople rozpylonego paliwa. Jedyną zaletą takich gaźników było całkowite wyeliminowanie możliwości zalania silnika paliwem podczas nieudanych prób rozruchu.

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gaźniki dolnossące, zwane także opadowymi, są najpowszechniej spotykanymi gaźnikami w silnikach samochodowych starszej generacji. Przepływ zasysanego powietrza odbywa się w nich od góry ku dołowi, dzięki czemu nie istnieje ryzyko zubożenia mieszanki przez wytrącanie się z nich większych kropel paliwa na niskich obrotach silnika. Nawet, gdy to nastąpi, krople te opadną pod własnym ciężarem do kolektora ssącego, gdzie nastąpi ich odparowanie a następnie zassanie ich par do cylindrów.

Rozwiązanie takie niesie ze sobą ryzyko zalania silnika paliwem podczas nieudanych prób rozruchu, przy zatonięciu pływaka w komorze pływakowej lub nieszczelności zaworu, którym on steruje oraz w wyniku niezauważonej przez kierowcę awarii układu zapłonowego, kiedy nastąpi zanik iskry na świecach zapłonowych, powodującej zapłon mieszanki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA