REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Jakubowski Ryszard
Do uruchomienia zabytkowego pojazdu nie potrzebujemy koniecznie kluczyka fot. Fotolia
Do uruchomienia zabytkowego pojazdu nie potrzebujemy koniecznie kluczyka fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do uruchomienia pojazdu nie jest potrzebny kluczyk od stacyjki. Wie o tym każdy złodziej samochodów, ale nie każdy kierowca. Tymczasem jest to bardzo łatwe. Warto się tego nauczyć, bo kluczyk zgubić łatwo, a nie zawsze ma się przy sobie zapasowy.

Liczne stare pojazdy, uznawane dziś za zabytkowe, miały stacyjkę jedynie po to, aby wyłączyć zapłon, co było i nadal jest wymagane przepisami, włączyć niektóre odbiorniki prądu (wycieraczki, dmuchawy, kierunkowskazy), oraz uruchomić rozrusznik. Jak widać, stacyjka miała bardzo mało funkcji do spełnienia. Można więc ją zastąpić kilkoma kawałkami izolowanego przewodu p przekroju od 1 mm kwadratowego wzwyż. Nie jest istotne, czy przewód jest drutem, czy linką.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa gaźnik „Solex”

W pierwszej kolejności należy podać napięcie do ważnych odbiorników prądu, czyli do kierunkowskazów i wycieraczek szyby, gdyby padał deszcz. W tym celu przy pomocy próbnika żarówkowego należy znaleźć taki bezpiecznik, na którym jest napięcie przy wyłączonej stacyjce. Następnie musimy znaleźć jego „zimny” koniec. W tym celu wyjąć go z uchwytów i przy pomocy próbnika odszukać ten z nich, który w tym momencie nie znajduje się pod napięciem.

Należy połączyć go kilkucentymetrowym kawałkiem przewodu z bezpiecznikiem, odpowiedzialnym za pracę kierunkowskazów. Często obsługuje on także wycieraczki, a w niektórych samochodach także światła „stop”. Teraz należy włożyć na miejsce wyjęty bezpiecznik, a najlepiej zastąpić go mocniejszym, np. zamiast 8 A włożyć 16 A. Pozostaje sprawdzenie, czy działają kierunkowskazy, światłą stop itp. Ewentualnie do pierwszego bezpiecznika możemy dołączyć w opisany sposób te, które zasilają potrzebne światła i urządzenia.

REKLAMA

Teraz należy tylko pod maską przy pomocy odpowiednio długiego odcinka przewodu połączyć cewkę zapłonową (a konkretnie jej zacisk nie połączony z przerywaczem) z dodatnim biegunem akumulatora i wykonać rozruch silnika, po włączeniu biegu jałowego i zaciągnięciu hamulca postojowego. Jest to proste, jeżeli istnieje dostęp do elektromagnesu rozrusznika. Potrzebujemy do tego wkrętaka, którym zwiera się na chwilę zacisk elektromagnesu. Do niego jest przykręcony przewód rozruchowy, z zaciskiem cewki elektromagnesu – czyli ten, do którego podłączono najcieńszy z przewodów podłączonych do elektromagnesu. Po uruchomieniu silnika należy usunąć jak najszybciej wkrętak!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W przypadku silnika z zapłonem samoczynnym, w którym nie ma cewki zapłonowej, musimy połączyć z akumulatorem gorący zacisk elektromagnesu pompy wtryskowej, aby ją odblokować, następnie znacznie grubszym przewodem połączyć na kilka do kilkunastu sekund do plusa akumulatora świece żarowe i potem jak najszybciej uruchomić wkrętakiem rozrusznik w opisany sposób.

Można na czas rozruchu pozostawić podłączone świece żarowe, ale trzeba odłączyć je natychmiast, gdy silnik zacznie pracować. Pozostałe czynności, poprzedzające rozruch, są identyczne, jak w przypadku silnika z zapłonem iskrowym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA