REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Zanim wynaleziono stosowane obecnie opony radialne, przez wiele dziesięcioleci na kołach samochodów można było zobaczyć wyłącznie opony diagonalne i opasane. Opony te miały we wnętrzu dętkę wypełnioną powietrzem, dlatego przez pewien czas nazywano je „pneumatykami”. Był to i tak sporty postęp od czasów, kiedy na obręcze kół pierwszych samochodów zakładano wyłącznie opony z litej gumy, a wcześniej – ze stalowej blachy. Z czasem o nazwie „pneumatyka” zapomniano, usunięto z nich dętki i tak powstały używane do dziś opony bezdętkowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

REKLAMA

Opony diagonalne są wykonywane ze specjalnej gumy z różnymi dodatkami, w której jest zatopione kilka warstw tkaniny, mających za zadanie między innymi usztywnienie jej części, stykającej się z drogą, czyli tej, której elementem jest bieżnik. Tkaniny te są tak ułożone, że włókna każdej warstwy przecinają włókna warstw sąsiednich pod kątem mniejszym zawsze o 90 stopni. Jeżeli dodatkowo po stronie bieżnika dołożona jest dla wzmocnienia opony jeszcze jedna warstwa tkaniny, nie sięgająca na boczne ścianki opony, taką oponę nazywa się opasaną.

Opony diagonalne spisują się lepiej od radialnych na drogach o złej nawierzchni, przy małych prędkościach, natomiast utrudniają utrzymanie zaplanowanego toru jazdy na łuku, zwłaszcza przy większej prędkości. Są także, zwłaszcza po stronie bocznych ścianek, bardziej odporne na uszkodzenia od opon radialnych. Uważa się, choć nie jest to w pełni potwierdzone, że pojazd z oponami diagonalnymi zużywa więcej paliwa, niż pojazd z oponami radialnymi.

Opony radialne mają włókna osnowy w warstwach tkaniny ułożone pod kątem prostym, promieniowo. Dodatkowo stosuje się warstwy opasujące, podobnie jak w oponie opasanej. Często jedną z nich stanowi stalowa siatka, dzięki czemu zwiększa się odporność takiej opony na uszkodzenia po stronie bieżnika. Jednocześnie jej ścianki są bardziej elastyczne niż w przypadku opony diagonalnej, co powoduje, że jej bieżnik na większej powierzchni przylega do drogi podczas pokonywania łuków.

REKLAMA

Z uwagi na to, że opony były dawniej znacznie droższe niż obecnie i były trudniej dostępne, często stosowano ich regenerację. Najprostszym zabiegiem było sztuczne pogłębianie bieżnika przy pomocy specjalnego, rozgrzewanego elektrycznie ostrza w kształcie litery U. Czasem na zużyty bieżnik nakładano dodatkową warstwę gumy z wyciśniętą rzeźbą bieżnika.

Oba te zabiegi były bardzo niebezpieczne, ponieważ osłabiały oryginalną strukturę opony, a przy niestarannym wykonaniu powodowały przecinanie nitek kordu i osnowy w wypełniających oponę warstwach tkanin. Tak regenerowane opony nadal niestety możemy znaleźć na kołach niektórych starych i bardzo starych pojazdów.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na oponach?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

    UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.

    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    REKLAMA

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    REKLAMA

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    REKLAMA