REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jakubowski Ryszard
Opony aut zabytkowych często pozostawiają wiele do życzenia, fot. Fotolia
Opony aut zabytkowych często pozostawiają wiele do życzenia, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Zanim wynaleziono stosowane obecnie opony radialne, przez wiele dziesięcioleci na kołach samochodów można było zobaczyć wyłącznie opony diagonalne i opasane. Opony te miały we wnętrzu dętkę wypełnioną powietrzem, dlatego przez pewien czas nazywano je „pneumatykami”. Był to i tak sporty postęp od czasów, kiedy na obręcze kół pierwszych samochodów zakładano wyłącznie opony z litej gumy, a wcześniej – ze stalowej blachy. Z czasem o nazwie „pneumatyka” zapomniano, usunięto z nich dętki i tak powstały używane do dziś opony bezdętkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Opony diagonalne są wykonywane ze specjalnej gumy z różnymi dodatkami, w której jest zatopione kilka warstw tkaniny, mających za zadanie między innymi usztywnienie jej części, stykającej się z drogą, czyli tej, której elementem jest bieżnik. Tkaniny te są tak ułożone, że włókna każdej warstwy przecinają włókna warstw sąsiednich pod kątem mniejszym zawsze o 90 stopni. Jeżeli dodatkowo po stronie bieżnika dołożona jest dla wzmocnienia opony jeszcze jedna warstwa tkaniny, nie sięgająca na boczne ścianki opony, taką oponę nazywa się opasaną.

Opony diagonalne spisują się lepiej od radialnych na drogach o złej nawierzchni, przy małych prędkościach, natomiast utrudniają utrzymanie zaplanowanego toru jazdy na łuku, zwłaszcza przy większej prędkości. Są także, zwłaszcza po stronie bocznych ścianek, bardziej odporne na uszkodzenia od opon radialnych. Uważa się, choć nie jest to w pełni potwierdzone, że pojazd z oponami diagonalnymi zużywa więcej paliwa, niż pojazd z oponami radialnymi.

REKLAMA

Opony radialne mają włókna osnowy w warstwach tkaniny ułożone pod kątem prostym, promieniowo. Dodatkowo stosuje się warstwy opasujące, podobnie jak w oponie opasanej. Często jedną z nich stanowi stalowa siatka, dzięki czemu zwiększa się odporność takiej opony na uszkodzenia po stronie bieżnika. Jednocześnie jej ścianki są bardziej elastyczne niż w przypadku opony diagonalnej, co powoduje, że jej bieżnik na większej powierzchni przylega do drogi podczas pokonywania łuków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na to, że opony były dawniej znacznie droższe niż obecnie i były trudniej dostępne, często stosowano ich regenerację. Najprostszym zabiegiem było sztuczne pogłębianie bieżnika przy pomocy specjalnego, rozgrzewanego elektrycznie ostrza w kształcie litery U. Czasem na zużyty bieżnik nakładano dodatkową warstwę gumy z wyciśniętą rzeźbą bieżnika.

Oba te zabiegi były bardzo niebezpieczne, ponieważ osłabiały oryginalną strukturę opony, a przy niestarannym wykonaniu powodowały przecinanie nitek kordu i osnowy w wypełniających oponę warstwach tkanin. Tak regenerowane opony nadal niestety możemy znaleźć na kołach niektórych starych i bardzo starych pojazdów.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na oponach?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA