REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jakubowski Ryszard
Opony aut zabytkowych często pozostawiają wiele do życzenia, fot. Fotolia
Opony aut zabytkowych często pozostawiają wiele do życzenia, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Zanim wynaleziono stosowane obecnie opony radialne, przez wiele dziesięcioleci na kołach samochodów można było zobaczyć wyłącznie opony diagonalne i opasane. Opony te miały we wnętrzu dętkę wypełnioną powietrzem, dlatego przez pewien czas nazywano je „pneumatykami”. Był to i tak sporty postęp od czasów, kiedy na obręcze kół pierwszych samochodów zakładano wyłącznie opony z litej gumy, a wcześniej – ze stalowej blachy. Z czasem o nazwie „pneumatyka” zapomniano, usunięto z nich dętki i tak powstały używane do dziś opony bezdętkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Opony diagonalne są wykonywane ze specjalnej gumy z różnymi dodatkami, w której jest zatopione kilka warstw tkaniny, mających za zadanie między innymi usztywnienie jej części, stykającej się z drogą, czyli tej, której elementem jest bieżnik. Tkaniny te są tak ułożone, że włókna każdej warstwy przecinają włókna warstw sąsiednich pod kątem mniejszym zawsze o 90 stopni. Jeżeli dodatkowo po stronie bieżnika dołożona jest dla wzmocnienia opony jeszcze jedna warstwa tkaniny, nie sięgająca na boczne ścianki opony, taką oponę nazywa się opasaną.

Opony diagonalne spisują się lepiej od radialnych na drogach o złej nawierzchni, przy małych prędkościach, natomiast utrudniają utrzymanie zaplanowanego toru jazdy na łuku, zwłaszcza przy większej prędkości. Są także, zwłaszcza po stronie bocznych ścianek, bardziej odporne na uszkodzenia od opon radialnych. Uważa się, choć nie jest to w pełni potwierdzone, że pojazd z oponami diagonalnymi zużywa więcej paliwa, niż pojazd z oponami radialnymi.

REKLAMA

Opony radialne mają włókna osnowy w warstwach tkaniny ułożone pod kątem prostym, promieniowo. Dodatkowo stosuje się warstwy opasujące, podobnie jak w oponie opasanej. Często jedną z nich stanowi stalowa siatka, dzięki czemu zwiększa się odporność takiej opony na uszkodzenia po stronie bieżnika. Jednocześnie jej ścianki są bardziej elastyczne niż w przypadku opony diagonalnej, co powoduje, że jej bieżnik na większej powierzchni przylega do drogi podczas pokonywania łuków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na to, że opony były dawniej znacznie droższe niż obecnie i były trudniej dostępne, często stosowano ich regenerację. Najprostszym zabiegiem było sztuczne pogłębianie bieżnika przy pomocy specjalnego, rozgrzewanego elektrycznie ostrza w kształcie litery U. Czasem na zużyty bieżnik nakładano dodatkową warstwę gumy z wyciśniętą rzeźbą bieżnika.

Oba te zabiegi były bardzo niebezpieczne, ponieważ osłabiały oryginalną strukturę opony, a przy niestarannym wykonaniu powodowały przecinanie nitek kordu i osnowy w wypełniających oponę warstwach tkanin. Tak regenerowane opony nadal niestety możemy znaleźć na kołach niektórych starych i bardzo starych pojazdów.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na oponach?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA