REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W zabytkowych autach wystepują niebezpieczne rozwiązania konstrukcyjne, fot. Fotolia
W zabytkowych autach wystepują niebezpieczne rozwiązania konstrukcyjne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy zabytkowe często charakteryzują się rozwiązaniami technicznymi, które u dzisiejszych motofanów mogą wywołać jedynie śmiech lub w najlepszym wypadku zdziwienie.

Bez wątpienia szokującym rozwiązaniem są silniki dwusuwowe w Wartburgach, Syrenach i Trabantach. Każdy z nich został wyposażony w tyle cewek zapłonowych, ile ma cylindrów. W Syrenie chłodnica jest umieszczona za silnikiem, co powoduje, że przepływające przez nią powietrze jest wstępnie ogrzane po przepłynięciu w pobliżu silnika i jego kolektora wydechowego. Bez wątpienia zimą jest to zaletą, ale nie podczas upałów.

REKLAMA

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Każdy z tych samochodów jest zaopatrzony w tzw. wolne koło, co powoduje, że silnik przy przejściu na wolne obroty jest automatycznie odłączany od układu jezdnego, tak jakby kierowca włączył bieg jałowy. Teoretycznie rozwiązanie takie miało służyć oszczędności paliwa i zmniejszeniu zużycia silnika, w praktyce na śliskiej nawierzchni stwarzało poważne zagrożenie podczas hamowania, a także całkowicie uniemożliwiało hamowanie silnikiem. W Wartburgu i Syrenie kierowca mógł to urządzenie wyłączyć ręcznie (o ile pamiętał o tym), w Trabancie było ono włączone na stałe przy czwartym biegu.

Dziwnym i niebezpiecznym rozwiązaniem są poprzeczne resory, stosowane w niektórych samochodach. Auto w nie wyposażone jest bardzo niestabilne, występują w nim pewne trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy, a w przypadku pęknięcia takiego resoru przy większej prędkości w 5 na 10 wypadków dochodzi do wywrócenia samochodu na dach.

Niezwykle szokującym rozwiązaniem było zastosowanie w Mikrusie sterowania hamulcami za pomocą linek. Nie mniej dziwne było zamontowanie w Fiacie 125p bardzo skutecznych hamulców tarczowych na tylne koła z równoczesnym automatycznym reduktorem siły hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Mercedesach natomiast hamulec postojowy tylko z nazwy był ręcznym, ponieważ kierowca obsługiwał go lewą nogą. W praktyce utrudniało to ruszanie pod strome wzniesienia, ponieważ hamulec ten miał tylko dwa skrajne położenia: blokada i całkowite zwolnienie kół, a przytrzymanie go nogą w położeniach pośrednich nie wchodziło w grę, gdyż noga ta była potrzebna w tym czasie do obsługi pedału sprzęgła.

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

REKLAMA

Dziwnym, choć interesującym rozwiązaniem było wyposażenie reflektorów Peugeota 504 w dodatkowe żarówki halogenowe. Konstruktorzy tych reflektorów zauważyli, że podczas używania świateł mijania dolna część klosza reflektora nie jest używana. Umieścili więc w niej paraboliczne zwierciadło w formie szerokiego pasa odpowiadającego kształtowi i wielkością niewykorzystywanej części reflektora, czyli o kształcie cienia przy światłach mijania. W jego ognisku umieścili żarnik silnej żarówki halogenowej.

Efekt był taki, że światła drogowe (długie) miały zasięg ponad 1 km, jednocześnie dobrze oświetlając drogę na odcinku od kilku do ponad 100 metrów przed samochodem. Po zmianie na światła mijania kierowca musiał przez chwilę przyzwyczajać wzrok do znacznie gorszego oświetlenia drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA