REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W zabytkowych autach wystepują niebezpieczne rozwiązania konstrukcyjne, fot. Fotolia
W zabytkowych autach wystepują niebezpieczne rozwiązania konstrukcyjne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy zabytkowe często charakteryzują się rozwiązaniami technicznymi, które u dzisiejszych motofanów mogą wywołać jedynie śmiech lub w najlepszym wypadku zdziwienie.

Bez wątpienia szokującym rozwiązaniem są silniki dwusuwowe w Wartburgach, Syrenach i Trabantach. Każdy z nich został wyposażony w tyle cewek zapłonowych, ile ma cylindrów. W Syrenie chłodnica jest umieszczona za silnikiem, co powoduje, że przepływające przez nią powietrze jest wstępnie ogrzane po przepłynięciu w pobliżu silnika i jego kolektora wydechowego. Bez wątpienia zimą jest to zaletą, ale nie podczas upałów.

REKLAMA

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Każdy z tych samochodów jest zaopatrzony w tzw. wolne koło, co powoduje, że silnik przy przejściu na wolne obroty jest automatycznie odłączany od układu jezdnego, tak jakby kierowca włączył bieg jałowy. Teoretycznie rozwiązanie takie miało służyć oszczędności paliwa i zmniejszeniu zużycia silnika, w praktyce na śliskiej nawierzchni stwarzało poważne zagrożenie podczas hamowania, a także całkowicie uniemożliwiało hamowanie silnikiem. W Wartburgu i Syrenie kierowca mógł to urządzenie wyłączyć ręcznie (o ile pamiętał o tym), w Trabancie było ono włączone na stałe przy czwartym biegu.

Dziwnym i niebezpiecznym rozwiązaniem są poprzeczne resory, stosowane w niektórych samochodach. Auto w nie wyposażone jest bardzo niestabilne, występują w nim pewne trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy, a w przypadku pęknięcia takiego resoru przy większej prędkości w 5 na 10 wypadków dochodzi do wywrócenia samochodu na dach.

Niezwykle szokującym rozwiązaniem było zastosowanie w Mikrusie sterowania hamulcami za pomocą linek. Nie mniej dziwne było zamontowanie w Fiacie 125p bardzo skutecznych hamulców tarczowych na tylne koła z równoczesnym automatycznym reduktorem siły hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Mercedesach natomiast hamulec postojowy tylko z nazwy był ręcznym, ponieważ kierowca obsługiwał go lewą nogą. W praktyce utrudniało to ruszanie pod strome wzniesienia, ponieważ hamulec ten miał tylko dwa skrajne położenia: blokada i całkowite zwolnienie kół, a przytrzymanie go nogą w położeniach pośrednich nie wchodziło w grę, gdyż noga ta była potrzebna w tym czasie do obsługi pedału sprzęgła.

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

REKLAMA

Dziwnym, choć interesującym rozwiązaniem było wyposażenie reflektorów Peugeota 504 w dodatkowe żarówki halogenowe. Konstruktorzy tych reflektorów zauważyli, że podczas używania świateł mijania dolna część klosza reflektora nie jest używana. Umieścili więc w niej paraboliczne zwierciadło w formie szerokiego pasa odpowiadającego kształtowi i wielkością niewykorzystywanej części reflektora, czyli o kształcie cienia przy światłach mijania. W jego ognisku umieścili żarnik silnej żarówki halogenowej.

Efekt był taki, że światła drogowe (długie) miały zasięg ponad 1 km, jednocześnie dobrze oświetlając drogę na odcinku od kilku do ponad 100 metrów przed samochodem. Po zmianie na światła mijania kierowca musiał przez chwilę przyzwyczajać wzrok do znacznie gorszego oświetlenia drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA