REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Jakubowski Ryszard
Czyszczenie zabytkowego pojazdu nie jest łatwe, fot. Fotolia
Czyszczenie zabytkowego pojazdu nie jest łatwe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Przywrócenie pierwotnego wyglądu silnikowi i jego osprzętowi, zwłaszcza gdy poprzedni użytkownicy nie przejawiali o nie specjalnej troski, jest bardzo trudne i czasochłonne. Najlepiej przeprowadzić je poza karoserią, co ułatwi zarówno dostęp do różnych zakamarków silnika i jego komory, jak i pozwoli na lepsze spłukanie i osuszenie mytych elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

REKLAMA

Pierwszą czynnością jest zmiękczenie starych, zaschniętych osadów, złożonych ze smarów, pomieszanych z kurzem, błotem i innymi zanieczyszczeniami, których nie udało się usunąć przy pomocy ręcznej szczotki drucianej. Korzystanie ze specjalnych preparatów o doskonałych właściwościach penetrujących jest zbyt kosztowne, zwłaszcza gdy chodzi o umycie dużego i bardzo zaniedbanego silnika.

Z powodzeniem można zastosować zwykły olej napędowy lub tańszy od niego i praktycznie niczym nie różniący się olej opałowy. Spryskuje się nim starannie, choć niezbyt obficie myty przedmiot i pozostawia na co najmniej 24 godziny, najlepiej w ciepłym miejscu. Można do tego użyć zwykłego ręcznego spryskiwacza, np. po płynie do mycia szyb. W tym czasie olej wniknie w różne szczeliny i pod warstwę brudu, zmiękczając go. Następnie należy powtórzyć zabieg spryskania, zwracając uwagę, aby użyty olej nie ściekał z mytego przedmiotu.

Dla uniknięcia zanieczyszczenia podłogi garażu lub miejsca, gdzie będzie przeprowadzane mycie, warto je okryć kilkoma warstwami tektury z kartonów po sprzęcie gospodarstwa domowego lub w ostateczności kilkoma warstwami gazet i innych papierów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po kilku dniach można przystąpić do mechanicznego usuwania zanieczyszczeń. Najlepiej nadaje się do tego pędzel o sztywnym włosiu, zwilżany dość obficie płynem, który użyto do zmiękczenia brudu.

Zobacz też: Jak umyć silnik?

REKLAMA

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umycie silnika od razu strumieniem gorącej wody z dodatkiem silnego detergentu z myjki wysokociśnieniowej typu Kärcher. Trzeba w takim przypadku zadbać o to, aby woda nie dostała się do wnętrza silnika, zasłaniając starannie wszystkie wiodące do niego otwory szmatami i grubą mocną folią, np. kawałkami folii malarskiej itp.

Takie mycie nie przywróci dawnego wyglądu czyszczonym przedmiotom. Zawsze pozostaną na nich plamy w miejscach, gdzie olej wniknął mikropęknięciami w strukturę metalu. Usunąć go można w zasadzie tylko w płuczce ultradźwiękowej, a nie zawsze można znaleźć zakład usługowy dysponujący tym sprzętem o odpowiednich gabarytach.

Praktykowane czasem mycie w roztworze sody kaustycznej jest bardzo niebezpieczne z uwagi na żrący charakter takiej kąpieli i możliwość zniszczenia w niej elementó, wykonanych ze stopów lekkich. Bezpieczniejsze, ale też nie w pełni bezpieczne, jest stosowanie zwykłych żeli do mycia domowych urządzeń sanitarnych. W sprzedazy dostępne są także bardzo skuteczne, choć dość drogie preparaty myjące, np. stosowany do mycia gaźników „Carburetor cleaner”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Marco
    2021-07-19 00:34:27
    Mogliście troszkę więcej się w temacie rozpisać
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA