REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Jakubowski Ryszard
Czyszczenie zabytkowego pojazdu nie jest łatwe, fot. Fotolia
Czyszczenie zabytkowego pojazdu nie jest łatwe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Przywrócenie pierwotnego wyglądu silnikowi i jego osprzętowi, zwłaszcza gdy poprzedni użytkownicy nie przejawiali o nie specjalnej troski, jest bardzo trudne i czasochłonne. Najlepiej przeprowadzić je poza karoserią, co ułatwi zarówno dostęp do różnych zakamarków silnika i jego komory, jak i pozwoli na lepsze spłukanie i osuszenie mytych elementów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Pierwszą czynnością jest zmiękczenie starych, zaschniętych osadów, złożonych ze smarów, pomieszanych z kurzem, błotem i innymi zanieczyszczeniami, których nie udało się usunąć przy pomocy ręcznej szczotki drucianej. Korzystanie ze specjalnych preparatów o doskonałych właściwościach penetrujących jest zbyt kosztowne, zwłaszcza gdy chodzi o umycie dużego i bardzo zaniedbanego silnika.

Z powodzeniem można zastosować zwykły olej napędowy lub tańszy od niego i praktycznie niczym nie różniący się olej opałowy. Spryskuje się nim starannie, choć niezbyt obficie myty przedmiot i pozostawia na co najmniej 24 godziny, najlepiej w ciepłym miejscu. Można do tego użyć zwykłego ręcznego spryskiwacza, np. po płynie do mycia szyb. W tym czasie olej wniknie w różne szczeliny i pod warstwę brudu, zmiękczając go. Następnie należy powtórzyć zabieg spryskania, zwracając uwagę, aby użyty olej nie ściekał z mytego przedmiotu.

REKLAMA

Dla uniknięcia zanieczyszczenia podłogi garażu lub miejsca, gdzie będzie przeprowadzane mycie, warto je okryć kilkoma warstwami tektury z kartonów po sprzęcie gospodarstwa domowego lub w ostateczności kilkoma warstwami gazet i innych papierów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po kilku dniach można przystąpić do mechanicznego usuwania zanieczyszczeń. Najlepiej nadaje się do tego pędzel o sztywnym włosiu, zwilżany dość obficie płynem, który użyto do zmiękczenia brudu.

Zobacz też: Jak umyć silnik?

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umycie silnika od razu strumieniem gorącej wody z dodatkiem silnego detergentu z myjki wysokociśnieniowej typu Kärcher. Trzeba w takim przypadku zadbać o to, aby woda nie dostała się do wnętrza silnika, zasłaniając starannie wszystkie wiodące do niego otwory szmatami i grubą mocną folią, np. kawałkami folii malarskiej itp.

Takie mycie nie przywróci dawnego wyglądu czyszczonym przedmiotom. Zawsze pozostaną na nich plamy w miejscach, gdzie olej wniknął mikropęknięciami w strukturę metalu. Usunąć go można w zasadzie tylko w płuczce ultradźwiękowej, a nie zawsze można znaleźć zakład usługowy dysponujący tym sprzętem o odpowiednich gabarytach.

Praktykowane czasem mycie w roztworze sody kaustycznej jest bardzo niebezpieczne z uwagi na żrący charakter takiej kąpieli i możliwość zniszczenia w niej elementó, wykonanych ze stopów lekkich. Bezpieczniejsze, ale też nie w pełni bezpieczne, jest stosowanie zwykłych żeli do mycia domowych urządzeń sanitarnych. W sprzedazy dostępne są także bardzo skuteczne, choć dość drogie preparaty myjące, np. stosowany do mycia gaźników „Carburetor cleaner”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA