REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Jakubowski Ryszard
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

Spośród kilku czujników i wskaźników samochodowych dwa są najważniejsze: wskaźnik temperatury i wskaźnik ciśnienia oleju. Ich awaria lub błąd we wskazaniach mogą skończyć się poważnymi uszkodzeniami lub wręcz zniszczeniem silnika, jeżeli w porę nie zasygnalizują braku ciśnienia oleju lub zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?

W wielu samochodach produkowanych w pierwszej połowie XX wieku wskaźnikiem ciśnienia oleju był zwykły manometr, połączony cienką rurką z okładem smarowania silnika. Potem zastosowano czujniki i wskaźniki elektryczne, w końcu zastosowano najprostsze z możliwych rozwiązanie: czujnik połączony z lampką kontrolną, gasnącą po przekroczeniu pewnego ciśnienia oleju.

Brak wskazań ciśnienia oleju przez wskaźnik wychyłowy może wskazywać na awarię czujnika lub przerwę przewodu między czujnikiem i wskaźnikiem, a także na uszkodzenie wskaźnika. Po odłączeniu przewodu od czujnika należy przy pomocy omomierza sprawdzić rezystancję pomiędzy jego końcówką i masą pojazdu. Jeżeli wynosi ona kilka omów, uszkodzony jest czujnik ciśnienia. Jeżeli więcej niż 1 kiloom lub nieskończoność – przerwany jest obwód wskaźnika. Dalsze badanie omomierzem pokaże, czy przerwa istnieje w przewodzie, czy we wskaźniku.

REKLAMA

Same wskazania wskaźnika przy sprawnie działającym układzie należy traktować jako bardzo przybliżone, błąd może wynosić nawet ponad 20%. W przypadku czujnika z lampką kontrolną sprawdzenie polega na odłączeniu przewodu od czujnika i połączeniu go z masą pojazdu przy włączonej stacyjce. Jeżeli kontrolka się nie zaświeci, uszkodzony jest przewód albo przepalona jej żarówka. Jeżeli się zaświeci, a po podłączeniu do czujnika przy niepracującym silniku zgaśnie – należy wymienić czujnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Jakość czujnika można ocenić po czasie, jaki upłynie od uruchomienia silnika do zgaśnięcia kontrolki. Im jest on dłuższy, przy założeniu pełnej sprawności układu smarowania silnika, tym czujnik jest lepszy, co oznacza że wyłącza kontrolkę przy dużym ciśnieniu oleju, zbliżonym do prawidłowego.

Wskaźnik temperatury bada się omomierzem podobnie jak wskaźnik ciśnienia oleju. Poprawność wskazań można zbadać po wyjęciu czujnika z silnika. Trzeba w tym celu okręcić jego korpus mocno drutem miedzianym, którego drugi koniec musimy podłączyć do masy pojazdu. Następnie podłączamy właściwy przewód i tak „uzbrojony” czujnik, po włączeniu stacyjki, wrzucamy do kubka z wrzątkiem. Jeżeli wskazówka wskaźnika znajdzie się na czerwonym polu, można uznać że układ działa prawidłowo. Jeżeli nie, należy wymienić czujnik na w pełni sprawny.

Sam wskaźnik temperatury ulega uszkodzeniom niezwykle rzadko i zwykle przestaje wówczas cokolwiek pokazywać.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA