REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Jakubowski Ryszard
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

Spośród kilku czujników i wskaźników samochodowych dwa są najważniejsze: wskaźnik temperatury i wskaźnik ciśnienia oleju. Ich awaria lub błąd we wskazaniach mogą skończyć się poważnymi uszkodzeniami lub wręcz zniszczeniem silnika, jeżeli w porę nie zasygnalizują braku ciśnienia oleju lub zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?

REKLAMA

W wielu samochodach produkowanych w pierwszej połowie XX wieku wskaźnikiem ciśnienia oleju był zwykły manometr, połączony cienką rurką z okładem smarowania silnika. Potem zastosowano czujniki i wskaźniki elektryczne, w końcu zastosowano najprostsze z możliwych rozwiązanie: czujnik połączony z lampką kontrolną, gasnącą po przekroczeniu pewnego ciśnienia oleju.

Brak wskazań ciśnienia oleju przez wskaźnik wychyłowy może wskazywać na awarię czujnika lub przerwę przewodu między czujnikiem i wskaźnikiem, a także na uszkodzenie wskaźnika. Po odłączeniu przewodu od czujnika należy przy pomocy omomierza sprawdzić rezystancję pomiędzy jego końcówką i masą pojazdu. Jeżeli wynosi ona kilka omów, uszkodzony jest czujnik ciśnienia. Jeżeli więcej niż 1 kiloom lub nieskończoność – przerwany jest obwód wskaźnika. Dalsze badanie omomierzem pokaże, czy przerwa istnieje w przewodzie, czy we wskaźniku.

Same wskazania wskaźnika przy sprawnie działającym układzie należy traktować jako bardzo przybliżone, błąd może wynosić nawet ponad 20%. W przypadku czujnika z lampką kontrolną sprawdzenie polega na odłączeniu przewodu od czujnika i połączeniu go z masą pojazdu przy włączonej stacyjce. Jeżeli kontrolka się nie zaświeci, uszkodzony jest przewód albo przepalona jej żarówka. Jeżeli się zaświeci, a po podłączeniu do czujnika przy niepracującym silniku zgaśnie – należy wymienić czujnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Formalności przy zakupie auta zabytkowego

REKLAMA

Jakość czujnika można ocenić po czasie, jaki upłynie od uruchomienia silnika do zgaśnięcia kontrolki. Im jest on dłuższy, przy założeniu pełnej sprawności układu smarowania silnika, tym czujnik jest lepszy, co oznacza że wyłącza kontrolkę przy dużym ciśnieniu oleju, zbliżonym do prawidłowego.

Wskaźnik temperatury bada się omomierzem podobnie jak wskaźnik ciśnienia oleju. Poprawność wskazań można zbadać po wyjęciu czujnika z silnika. Trzeba w tym celu okręcić jego korpus mocno drutem miedzianym, którego drugi koniec musimy podłączyć do masy pojazdu. Następnie podłączamy właściwy przewód i tak „uzbrojony” czujnik, po włączeniu stacyjki, wrzucamy do kubka z wrzątkiem. Jeżeli wskazówka wskaźnika znajdzie się na czerwonym polu, można uznać że układ działa prawidłowo. Jeżeli nie, należy wymienić czujnik na w pełni sprawny.

Sam wskaźnik temperatury ulega uszkodzeniom niezwykle rzadko i zwykle przestaje wówczas cokolwiek pokazywać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA