REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

Spośród kilku czujników i wskaźników samochodowych dwa są najważniejsze: wskaźnik temperatury i wskaźnik ciśnienia oleju. Ich awaria lub błąd we wskazaniach mogą skończyć się poważnymi uszkodzeniami lub wręcz zniszczeniem silnika, jeżeli w porę nie zasygnalizują braku ciśnienia oleju lub zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?

W wielu samochodach produkowanych w pierwszej połowie XX wieku wskaźnikiem ciśnienia oleju był zwykły manometr, połączony cienką rurką z okładem smarowania silnika. Potem zastosowano czujniki i wskaźniki elektryczne, w końcu zastosowano najprostsze z możliwych rozwiązanie: czujnik połączony z lampką kontrolną, gasnącą po przekroczeniu pewnego ciśnienia oleju.

Brak wskazań ciśnienia oleju przez wskaźnik wychyłowy może wskazywać na awarię czujnika lub przerwę przewodu między czujnikiem i wskaźnikiem, a także na uszkodzenie wskaźnika. Po odłączeniu przewodu od czujnika należy przy pomocy omomierza sprawdzić rezystancję pomiędzy jego końcówką i masą pojazdu. Jeżeli wynosi ona kilka omów, uszkodzony jest czujnik ciśnienia. Jeżeli więcej niż 1 kiloom lub nieskończoność – przerwany jest obwód wskaźnika. Dalsze badanie omomierzem pokaże, czy przerwa istnieje w przewodzie, czy we wskaźniku.

REKLAMA

Same wskazania wskaźnika przy sprawnie działającym układzie należy traktować jako bardzo przybliżone, błąd może wynosić nawet ponad 20%. W przypadku czujnika z lampką kontrolną sprawdzenie polega na odłączeniu przewodu od czujnika i połączeniu go z masą pojazdu przy włączonej stacyjce. Jeżeli kontrolka się nie zaświeci, uszkodzony jest przewód albo przepalona jej żarówka. Jeżeli się zaświeci, a po podłączeniu do czujnika przy niepracującym silniku zgaśnie – należy wymienić czujnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Jakość czujnika można ocenić po czasie, jaki upłynie od uruchomienia silnika do zgaśnięcia kontrolki. Im jest on dłuższy, przy założeniu pełnej sprawności układu smarowania silnika, tym czujnik jest lepszy, co oznacza że wyłącza kontrolkę przy dużym ciśnieniu oleju, zbliżonym do prawidłowego.

Wskaźnik temperatury bada się omomierzem podobnie jak wskaźnik ciśnienia oleju. Poprawność wskazań można zbadać po wyjęciu czujnika z silnika. Trzeba w tym celu okręcić jego korpus mocno drutem miedzianym, którego drugi koniec musimy podłączyć do masy pojazdu. Następnie podłączamy właściwy przewód i tak „uzbrojony” czujnik, po włączeniu stacyjki, wrzucamy do kubka z wrzątkiem. Jeżeli wskazówka wskaźnika znajdzie się na czerwonym polu, można uznać że układ działa prawidłowo. Jeżeli nie, należy wymienić czujnik na w pełni sprawny.

Sam wskaźnik temperatury ulega uszkodzeniom niezwykle rzadko i zwykle przestaje wówczas cokolwiek pokazywać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA