REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Jakubowski Ryszard
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy układy chłodzenia silników spalinowych napełniano najczęściej zwykłą wodą z wodociągów lub przydrożnych studni, ogromnym problemem było gromadzenie się kamienia kotłowego w kanałach chłodzących silnika i w chłodnicy.

Kanał kotłowy stopniowo zmniejszał przekrój kanałów chłodzących, jednocześnie pogarszając chłodzenie wskutek izolowania cieczy chłodzącej od metalowych elementów, które wymagały chłodzenia. Z czasem mniejsze kanały były przez niego całkowicie zatykane, co owocowało dużymi trudnościami w utrzymaniu prawidłowej temperatury silnika nie tylko podczas upałów, ale nawet w chłodne dni.

REKLAMA

REKLAMA

Toteż wiele instrukcji zalecało napełnianie układu chłodzenia silnika albo wodą dejonizowaną, albo choćby przegotowaną, co nie zawsze było możliwe, poza tym najczęściej nie przynosiło spodziewanych rezultatów, zwłaszcza gdy wodę spuszczano na noc (podczas mrozu).

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W tamtych czasach były dostępne różnego rodzaju preparaty do oczyszczania układu chłodzenia. Ich działanie polegało na wchodzeniu w reakcję zawartego w nich kwasu z kamieniem kotłowym, którego jednym z głównych składników jest nierozpuszczalny w wodzie węglan wapnia. Były one dość drogie, dlatego wielu kierowców szukało innych, tańszych rozwiązań. Dziś nikt nie nalewa wody do chłodnic samochodowych, stąd zdobycie w ilościach detalicznych preparatów, zwalczających już istniejący kamień kotłowy, jest bardzo trudne. Nie usuwa go, lecz jedynie zapobiega jego powstawaniu reklamowany „Calgon”. Trzeba więc wrócić do starych, sprawdzonych metod.

REKLAMA

Walka z kamieniem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszybciej i najskuteczniej kamień kotłowy jest usuwany z układów chłodzenia silnika przez zwykły, kuchenny ocet. Można nim zastąpić cały znajdujący się w układzie płyn. Proces usuwania kamienia nie jest szybki. Aby go przyspieszyć, można przez kilka dni normalnie eksploatować samochód, nie zwracając uwagi na lekki zapach octu, jaki będzie wyczuwalny po rozgrzaniu się silnika. W tym czasie można także częściowo oczyścić z kamienia nagrzewnicę, otwierając na stałe lub, w ciepłe dni co jakiś czas, dopływ do niej cieczy chłodzącej i czyszczącej silnik.

Po kilku dniach należy spuścić z układu chłodzenia i z nagrzewnicy ciecz, która będzie prawdopodobnie przypominała rudo-brunatne błoto. Ma ona mało przyjemny zapach. Po jej spuszczeniu układ chłodzenia należy wielokrotnie przepłukać czystą wodą, najlepiej na stałe otwierając zawory spustowe, wlewając jednocześnie wodę z węża ogrodniczego wprost do chłodnicy. 

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Płukanie można zakończyć dopiero, gdy z zaworów spustowych zacznie wypływać całkowicie czysta woda. W żadnym wypadku nie uruchamiać silnika przed całkowitym opróżnieniem układu chłodzenia z wody i napełnieniem go normalnym markowym płynem do chłodnic.

Chemiczne usunięcie kamienia kotłowego z układu chłodzenia może ujawnić różne nieszczelności, które się w nim dawniej znajdowały i były zatkane przez kamień. Ocet kuchenny nie jest na tyle agresywnym kwasem, aby w jakimkolwiek stopniu uszkodzić mosiężne lub aluminiowe elementy chłodnic.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA