REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy układy chłodzenia silników spalinowych napełniano najczęściej zwykłą wodą z wodociągów lub przydrożnych studni, ogromnym problemem było gromadzenie się kamienia kotłowego w kanałach chłodzących silnika i w chłodnicy.

Kanał kotłowy stopniowo zmniejszał przekrój kanałów chłodzących, jednocześnie pogarszając chłodzenie wskutek izolowania cieczy chłodzącej od metalowych elementów, które wymagały chłodzenia. Z czasem mniejsze kanały były przez niego całkowicie zatykane, co owocowało dużymi trudnościami w utrzymaniu prawidłowej temperatury silnika nie tylko podczas upałów, ale nawet w chłodne dni.

REKLAMA

REKLAMA

Toteż wiele instrukcji zalecało napełnianie układu chłodzenia silnika albo wodą dejonizowaną, albo choćby przegotowaną, co nie zawsze było możliwe, poza tym najczęściej nie przynosiło spodziewanych rezultatów, zwłaszcza gdy wodę spuszczano na noc (podczas mrozu).

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W tamtych czasach były dostępne różnego rodzaju preparaty do oczyszczania układu chłodzenia. Ich działanie polegało na wchodzeniu w reakcję zawartego w nich kwasu z kamieniem kotłowym, którego jednym z głównych składników jest nierozpuszczalny w wodzie węglan wapnia. Były one dość drogie, dlatego wielu kierowców szukało innych, tańszych rozwiązań. Dziś nikt nie nalewa wody do chłodnic samochodowych, stąd zdobycie w ilościach detalicznych preparatów, zwalczających już istniejący kamień kotłowy, jest bardzo trudne. Nie usuwa go, lecz jedynie zapobiega jego powstawaniu reklamowany „Calgon”. Trzeba więc wrócić do starych, sprawdzonych metod.

REKLAMA

Walka z kamieniem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszybciej i najskuteczniej kamień kotłowy jest usuwany z układów chłodzenia silnika przez zwykły, kuchenny ocet. Można nim zastąpić cały znajdujący się w układzie płyn. Proces usuwania kamienia nie jest szybki. Aby go przyspieszyć, można przez kilka dni normalnie eksploatować samochód, nie zwracając uwagi na lekki zapach octu, jaki będzie wyczuwalny po rozgrzaniu się silnika. W tym czasie można także częściowo oczyścić z kamienia nagrzewnicę, otwierając na stałe lub, w ciepłe dni co jakiś czas, dopływ do niej cieczy chłodzącej i czyszczącej silnik.

Po kilku dniach należy spuścić z układu chłodzenia i z nagrzewnicy ciecz, która będzie prawdopodobnie przypominała rudo-brunatne błoto. Ma ona mało przyjemny zapach. Po jej spuszczeniu układ chłodzenia należy wielokrotnie przepłukać czystą wodą, najlepiej na stałe otwierając zawory spustowe, wlewając jednocześnie wodę z węża ogrodniczego wprost do chłodnicy. 

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Płukanie można zakończyć dopiero, gdy z zaworów spustowych zacznie wypływać całkowicie czysta woda. W żadnym wypadku nie uruchamiać silnika przed całkowitym opróżnieniem układu chłodzenia z wody i napełnieniem go normalnym markowym płynem do chłodnic.

Chemiczne usunięcie kamienia kotłowego z układu chłodzenia może ujawnić różne nieszczelności, które się w nim dawniej znajdowały i były zatkane przez kamień. Ocet kuchenny nie jest na tyle agresywnym kwasem, aby w jakimkolwiek stopniu uszkodzić mosiężne lub aluminiowe elementy chłodnic.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA