REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty
Konwencjonalny środek jakim jest ocet, może przynieść bardzo dobre efekty

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy układy chłodzenia silników spalinowych napełniano najczęściej zwykłą wodą z wodociągów lub przydrożnych studni, ogromnym problemem było gromadzenie się kamienia kotłowego w kanałach chłodzących silnika i w chłodnicy.

Kanał kotłowy stopniowo zmniejszał przekrój kanałów chłodzących, jednocześnie pogarszając chłodzenie wskutek izolowania cieczy chłodzącej od metalowych elementów, które wymagały chłodzenia. Z czasem mniejsze kanały były przez niego całkowicie zatykane, co owocowało dużymi trudnościami w utrzymaniu prawidłowej temperatury silnika nie tylko podczas upałów, ale nawet w chłodne dni.

REKLAMA

REKLAMA

Toteż wiele instrukcji zalecało napełnianie układu chłodzenia silnika albo wodą dejonizowaną, albo choćby przegotowaną, co nie zawsze było możliwe, poza tym najczęściej nie przynosiło spodziewanych rezultatów, zwłaszcza gdy wodę spuszczano na noc (podczas mrozu).

Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?

W tamtych czasach były dostępne różnego rodzaju preparaty do oczyszczania układu chłodzenia. Ich działanie polegało na wchodzeniu w reakcję zawartego w nich kwasu z kamieniem kotłowym, którego jednym z głównych składników jest nierozpuszczalny w wodzie węglan wapnia. Były one dość drogie, dlatego wielu kierowców szukało innych, tańszych rozwiązań. Dziś nikt nie nalewa wody do chłodnic samochodowych, stąd zdobycie w ilościach detalicznych preparatów, zwalczających już istniejący kamień kotłowy, jest bardzo trudne. Nie usuwa go, lecz jedynie zapobiega jego powstawaniu reklamowany „Calgon”. Trzeba więc wrócić do starych, sprawdzonych metod.

REKLAMA

Walka z kamieniem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najszybciej i najskuteczniej kamień kotłowy jest usuwany z układów chłodzenia silnika przez zwykły, kuchenny ocet. Można nim zastąpić cały znajdujący się w układzie płyn. Proces usuwania kamienia nie jest szybki. Aby go przyspieszyć, można przez kilka dni normalnie eksploatować samochód, nie zwracając uwagi na lekki zapach octu, jaki będzie wyczuwalny po rozgrzaniu się silnika. W tym czasie można także częściowo oczyścić z kamienia nagrzewnicę, otwierając na stałe lub, w ciepłe dni co jakiś czas, dopływ do niej cieczy chłodzącej i czyszczącej silnik.

Po kilku dniach należy spuścić z układu chłodzenia i z nagrzewnicy ciecz, która będzie prawdopodobnie przypominała rudo-brunatne błoto. Ma ona mało przyjemny zapach. Po jej spuszczeniu układ chłodzenia należy wielokrotnie przepłukać czystą wodą, najlepiej na stałe otwierając zawory spustowe, wlewając jednocześnie wodę z węża ogrodniczego wprost do chłodnicy. 

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Płukanie można zakończyć dopiero, gdy z zaworów spustowych zacznie wypływać całkowicie czysta woda. W żadnym wypadku nie uruchamiać silnika przed całkowitym opróżnieniem układu chłodzenia z wody i napełnieniem go normalnym markowym płynem do chłodnic.

Chemiczne usunięcie kamienia kotłowego z układu chłodzenia może ujawnić różne nieszczelności, które się w nim dawniej znajdowały i były zatkane przez kamień. Ocet kuchenny nie jest na tyle agresywnym kwasem, aby w jakimkolwiek stopniu uszkodzić mosiężne lub aluminiowe elementy chłodnic.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA