REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa gaźnik SU?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Niezniszczalny gaźnik
Niezniszczalny gaźnik

REKLAMA

REKLAMA

Przez wiele lat konstruktorzy poszukiwali rozwiązań, pozwalających na uzyskiwanie w silnikach o zapłonie iskrowym maksymalnie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, z kroplami paliwa o mikroskopijnej wielkości, co pozwalałoby na jego szybsze odparowywanie, a tym samym na dokładniejsze i szybsze spalanie. Dzięki temu sprawność silnika mogłaby wzrosnąć nawet o kilkanaście procent.

Jednym z bardziej interesujących rozwiązań jest gaźnik SU. Jego nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwy producenta, Skinners Union. Gaźnik ten powstał dość dawno, bo jeszcze przed wybuchem I wojny światowej i znalazł zastosowanie w kilku modelach samochodów, między innymi: Austin, Morris, Jaguar, Triumph, Volvo i Saab. Opatentowano go już na początku XX wieku, w 1905 roku, a produkowano jeszcze w 1995 r., instalując w samochodach Mini i Maestro. Gaźniki te są nadal wytwarzane w niewielkich ilościach z przeznaczeniem do samochodów klasycznych. Ich mutacje produkują firmy japońskie dla kilku modeli Datsuna.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Zasada pracy gaźnika SU sprowadza się do automatycznej regulacji średnicy zwężki Venturiego, dzięki której w gaźniku następuje mieszanie paliwa z powietrzem. Jednocześnie w sposób automatyczny jest regulowany przepływ paliwa w dyszy rozpylacza, dzięki czemu jego ilość, jaka zostanie rozpylona w gaźniku, jest ściślej uzależniona od ilości powietrza które przez niego przepływa, niż w innych typach gaźników.

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

REKLAMA

Regulacja ta jest realizowana za pomocą specjalnej iglicy, która jest sztywno połączona z tłoczkiem sterującym zmianami średnicy zwężki. Z chwilą zmniejszania się średnicy zwężki iglica wsuwa się głębiej w dyszę rozpylacza, zmniejszając jej czynny przekrój, a tym samym ilość przepływającego przez nią paliwa w jednostce czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powietrze przepływające przez zwężkę Venturiego wytwarza w niej podciśnienie. Ponieważ zwężka jest połączona kanałem z górną częścią cylindra, w którym porusza się tłok, automatycznie obniża się ciśnienie ponad nim, co wywołuje jego ruch ku górze. Zwiększa się tym samym przekrój zwężki, zwiększa się także czynny przekrój rozpylacza, co owocuje większą ilością paliwa dostarczanego do gardzieli gaźnika. Im szerzej jest otwarta przepustnica, identyczna jak w gaźnikach Weber i Solex, tym szybszy jest przepływ powietrza prze zwężkę i tym większa siła działa na tłok, a tym samym bardziej zwiększa się przekrój zwężki i więcej paliwa wydostaje się z rozpylacza.

W oparciu o tę samą zasadę dziają Gaźniki „Zenith”. Różnice występują jedynie w szczegółach konstrukcyjnych. Były one stosowane w wielu różnych samochodach, takich jak „Jaguar E”. Saab 90s, 99s i 900s, Vovo 140s i 164s, a także Triumph Spitfire i innych.

Zobacz także: Jak oczyścić gaźnik?

Idea zmiennego przekroju zwężki Venturiego i zmian przekroju rozpylacza za pomocą wsuwanej do niego iglicy znalazła zastosowanie w wielu gaźnikach silników motocyklowych. Nie ma w nich jednak żadnej automatyki, a sterowanie przekrojem zwężki odbywa się ręcznie za pomocą cylindrycznej przysłona, która pełni funkcję przepustnicy. Gaźniki takie były stosowane m.in. w motocyklach WFM, WSK, Java, MZ i w wielu innych o niewielkich pojemnościach cylindrów, oraz w bardzo wielu motorowerach, takich jak Java 20, Java 50, Komar itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA