REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pojazdów produkowanych pół wieku temu i dawniej nie było zaopatrzonych w światła cofania. Aby wyposażyć w nie oldtimera można albo zainstalować dodatkowy reflektorek z tyłu pojazdu, albo wykorzystać do oświetlenia drogi światła „stop”. Oba rozwiązania wymagają zastosowania dodatkowego wyłącznika.

Wyłącznik światła cofania musi spełniać dwa warunki: może je włączać jedynie po włączeniu biegu wstecznego i musi wyłączać je po wyłączeniu tego biegu. Nie jest to łatwe. Trzeba najpierw znaleźć wszystkie położenia zewnętrznych elementów mechanizmu zmiany biegów dla różnych biegów i odszukać takie, które występują jedynie przy biegu wstecznym. Następnie znaleźć sposób, aby takie ustawienie dźwigni i cięgieł zmiany biegów uruchamiało odpowiedni wyłącznik.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

REKLAMA

W wielu przypadkach takim wyłącznikiem może być włącznik pociągowy świateł „stop” ze starego motocykla. Ważne jest, aby wyłącznik ten miał obie końcówki odizolowane od masy (tzn. od swojej metalowej obudowy). Pomysłowy użytkownik pojazdu będzie miał tu ogromne pole do popisu.

Kiedy już uda się znaleźć właściwe miejsce i dobrać odpowiedni wyłącznik, a następnie zainstalować go, należy wykonać niewielką zmianę w instalacji elektrycznej pojazdu. Zmiana ta polega na równoległym połączeniu zacisków zainstalowanego chwilę wcześniej wyłącznika i fabrycznego wyłącznika świateł stop. Wyłącznik ten jest albo częścią pompy hamulcowej lub układu hamulcowego (wyłącznik ciśnieniowy), albo jest uruchamiany pedałem hamulca.

REKLAMA

Po odszukaniu go należy połączyć zaciski obu wyłączników dwoma kawałkami izolowanego przewodu o odpowiedniej długości z założonymi odpowiednimi złączkami (z odgałęzieniem), jeżeli jest to konieczne. Teraz pozostaje jedynie sprawdzenie i wyregulowanie dokonanej przeróbki. Regulacja polega na tym, aby znaleźć takie położenie wyłącznika świateł cofania, by włączał je nie wcześniej niż z chwilą włączenia biegu wstecznego i wyłączał natychmiast po przełączeniu skrzyni biegów na bieg jałowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie chcąc dokonywać takich przeróbek pojazdu, albo w przypadku nieznalezienia odpowiedniego wyłącznika lub miejsca na niego, można również wykorzystać światła cofania do oświetlenia drogi. Trzeba jedynie nauczyć się cofać bez dodawania gazu, np. na tzw. półsprzęgle, prawą nogą naciskając niezbyt mocno pedał hamulca, tak aby włączyć światła „stop”, a jednocześnie nie dopuścić, aby nakładki hamulcowe zaczęły ocierać o tarcze lub bębny hamulcowe.

Umiejętność tę powinniśmy opanować już po kilku próbach. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, obsługiwać prawą nogą jednocześnie pedał gazu i hamulca, lewej pozostawiając sterowanie sprzęgłem, tak jak ma to miejsce podczas ruszania pod górkę z nieczynnym hamulcem ręcznym.

Zobacz też:Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA