REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Jakubowski Ryszard
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pojazdów produkowanych pół wieku temu i dawniej nie było zaopatrzonych w światła cofania. Aby wyposażyć w nie oldtimera można albo zainstalować dodatkowy reflektorek z tyłu pojazdu, albo wykorzystać do oświetlenia drogi światła „stop”. Oba rozwiązania wymagają zastosowania dodatkowego wyłącznika.

Wyłącznik światła cofania musi spełniać dwa warunki: może je włączać jedynie po włączeniu biegu wstecznego i musi wyłączać je po wyłączeniu tego biegu. Nie jest to łatwe. Trzeba najpierw znaleźć wszystkie położenia zewnętrznych elementów mechanizmu zmiany biegów dla różnych biegów i odszukać takie, które występują jedynie przy biegu wstecznym. Następnie znaleźć sposób, aby takie ustawienie dźwigni i cięgieł zmiany biegów uruchamiało odpowiedni wyłącznik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

W wielu przypadkach takim wyłącznikiem może być włącznik pociągowy świateł „stop” ze starego motocykla. Ważne jest, aby wyłącznik ten miał obie końcówki odizolowane od masy (tzn. od swojej metalowej obudowy). Pomysłowy użytkownik pojazdu będzie miał tu ogromne pole do popisu.

Kiedy już uda się znaleźć właściwe miejsce i dobrać odpowiedni wyłącznik, a następnie zainstalować go, należy wykonać niewielką zmianę w instalacji elektrycznej pojazdu. Zmiana ta polega na równoległym połączeniu zacisków zainstalowanego chwilę wcześniej wyłącznika i fabrycznego wyłącznika świateł stop. Wyłącznik ten jest albo częścią pompy hamulcowej lub układu hamulcowego (wyłącznik ciśnieniowy), albo jest uruchamiany pedałem hamulca.

REKLAMA

Po odszukaniu go należy połączyć zaciski obu wyłączników dwoma kawałkami izolowanego przewodu o odpowiedniej długości z założonymi odpowiednimi złączkami (z odgałęzieniem), jeżeli jest to konieczne. Teraz pozostaje jedynie sprawdzenie i wyregulowanie dokonanej przeróbki. Regulacja polega na tym, aby znaleźć takie położenie wyłącznika świateł cofania, by włączał je nie wcześniej niż z chwilą włączenia biegu wstecznego i wyłączał natychmiast po przełączeniu skrzyni biegów na bieg jałowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie chcąc dokonywać takich przeróbek pojazdu, albo w przypadku nieznalezienia odpowiedniego wyłącznika lub miejsca na niego, można również wykorzystać światła cofania do oświetlenia drogi. Trzeba jedynie nauczyć się cofać bez dodawania gazu, np. na tzw. półsprzęgle, prawą nogą naciskając niezbyt mocno pedał hamulca, tak aby włączyć światła „stop”, a jednocześnie nie dopuścić, aby nakładki hamulcowe zaczęły ocierać o tarcze lub bębny hamulcowe.

Umiejętność tę powinniśmy opanować już po kilku próbach. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, obsługiwać prawą nogą jednocześnie pedał gazu i hamulca, lewej pozostawiając sterowanie sprzęgłem, tak jak ma to miejsce podczas ruszania pod górkę z nieczynnym hamulcem ręcznym.

Zobacz też:Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA