REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia
Wiele zabytkowych pojazdów nie jest zaopatrzonych w światła cofania, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pojazdów produkowanych pół wieku temu i dawniej nie było zaopatrzonych w światła cofania. Aby wyposażyć w nie oldtimera można albo zainstalować dodatkowy reflektorek z tyłu pojazdu, albo wykorzystać do oświetlenia drogi światła „stop”. Oba rozwiązania wymagają zastosowania dodatkowego wyłącznika.

Wyłącznik światła cofania musi spełniać dwa warunki: może je włączać jedynie po włączeniu biegu wstecznego i musi wyłączać je po wyłączeniu tego biegu. Nie jest to łatwe. Trzeba najpierw znaleźć wszystkie położenia zewnętrznych elementów mechanizmu zmiany biegów dla różnych biegów i odszukać takie, które występują jedynie przy biegu wstecznym. Następnie znaleźć sposób, aby takie ustawienie dźwigni i cięgieł zmiany biegów uruchamiało odpowiedni wyłącznik.

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

REKLAMA

W wielu przypadkach takim wyłącznikiem może być włącznik pociągowy świateł „stop” ze starego motocykla. Ważne jest, aby wyłącznik ten miał obie końcówki odizolowane od masy (tzn. od swojej metalowej obudowy). Pomysłowy użytkownik pojazdu będzie miał tu ogromne pole do popisu.

Kiedy już uda się znaleźć właściwe miejsce i dobrać odpowiedni wyłącznik, a następnie zainstalować go, należy wykonać niewielką zmianę w instalacji elektrycznej pojazdu. Zmiana ta polega na równoległym połączeniu zacisków zainstalowanego chwilę wcześniej wyłącznika i fabrycznego wyłącznika świateł stop. Wyłącznik ten jest albo częścią pompy hamulcowej lub układu hamulcowego (wyłącznik ciśnieniowy), albo jest uruchamiany pedałem hamulca.

REKLAMA

Po odszukaniu go należy połączyć zaciski obu wyłączników dwoma kawałkami izolowanego przewodu o odpowiedniej długości z założonymi odpowiednimi złączkami (z odgałęzieniem), jeżeli jest to konieczne. Teraz pozostaje jedynie sprawdzenie i wyregulowanie dokonanej przeróbki. Regulacja polega na tym, aby znaleźć takie położenie wyłącznika świateł cofania, by włączał je nie wcześniej niż z chwilą włączenia biegu wstecznego i wyłączał natychmiast po przełączeniu skrzyni biegów na bieg jałowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie chcąc dokonywać takich przeróbek pojazdu, albo w przypadku nieznalezienia odpowiedniego wyłącznika lub miejsca na niego, można również wykorzystać światła cofania do oświetlenia drogi. Trzeba jedynie nauczyć się cofać bez dodawania gazu, np. na tzw. półsprzęgle, prawą nogą naciskając niezbyt mocno pedał hamulca, tak aby włączyć światła „stop”, a jednocześnie nie dopuścić, aby nakładki hamulcowe zaczęły ocierać o tarcze lub bębny hamulcowe.

Umiejętność tę powinniśmy opanować już po kilku próbach. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, obsługiwać prawą nogą jednocześnie pedał gazu i hamulca, lewej pozostawiając sterowanie sprzęgłem, tak jak ma to miejsce podczas ruszania pod górkę z nieczynnym hamulcem ręcznym.

Zobacz też:Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA