Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?
REKLAMA
REKLAMA
Najprostszym i zarazem najszybszym sposobem jest kolejne zdejmowanie przewodów zapłonowych ze świec. Po zdjęciu przewodu ze świecy cylindra pracującego prawidłowo silnik zauważalnie zmniejszy obroty. Jeżeli przewód zapłonowy zostanie zdjęty ze świecy cylindra niepracującego lub pracującego z przerwami, zmiana obrotów silnika będzie niezauważalna lub zdecydowanie mniejsza niż w przypadku pozbawienia zapłonu cylindra pracującego normalnie.
REKLAMA
Zobacz też: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?
REKLAMA
Z uwagi na napięcie rzędu co najmniej kilku tysięcy woltów, jakie istnieje pomiędzy przewodami zapłonowymi i elementami metalowymi silnika i karoserii, nie należy dotykać ich gołą ręką podczas pracy silnika, a tym bardziej po ich zdjęciu ze świec zapłonowych. Nie wystarczy założenie foliowych rękawiczek jednorazowych. Przewody najlepiej chwytać zachowując ostrożność płaskoszczypami z izolowanymi rączkami.
Nie zaleca się dotykania przewodów wysokonapięciowych przez osoby z wszczepionym rozrusznikiem serca lub innymi urządzeniami elektrycznymi albo elektronicznymi, nawet gdy zastosują dobrze izolowane narzędzia.
Znalezienie źle pracującego cylindra w silniku z zapłonem samoczynnym nie jest tak proste, choć jest mniej ryzykowne niż w przypadku silnika z zapłonem iskrowym. Koniecznym do tego narzędziem będzie klucz pozwalający na łatwe odkręcenie przewodów wtryskowych z wtryskiwaczy.
REKLAMA
Po uruchomieniu silnika, luzuje się kolejno przewody wtryskowe tak, aby tryskało z nich paliwo. Podobnie jak w przypadku silników z zapłonem iskrowym, odłączenie przewodu zapłonowego w silnikach z zapłonem samoczynnym spowoduje znaczne zmniejszenie ciśnienia wtrysku poprzez zluzowanie przewodu wtryskowego i wyraźne zmniejszenie się prędkości obrotowej silnika jedynie w przypadku cylindra pracującego prawidłowo. Nawet całkowite zdjęcie przewodu wtryskowego z wtryskiwacza cylindra niepracującego nie wpłynie na obroty silnika w zauważalny sposób.
Test ten ma dodatkową zaletę, pozwala na dokładne odpowietrzenie przewodów wtryskowych i wtryskiwaczy. Nie zawsze, zwłaszcza w silnikach o archaicznych rozwiązaniach konstrukcyjnych, odpowietrzą się one samoczynnie podczas pracy silnika. Trzeba pamiętać, aby przewody dokręcać podczas pracy silnika, co zagwarantuje, że nie przedostanie się do nich nawet najmniejsza ilość powietrza.
Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?
REKLAMA
REKLAMA