REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Jakubowski Ryszard
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach, produkowanych dwadzieścia lat temu różnią się bardzo od rozwiązań współczesnych, opartych o nowe technologie i liczne odkrycia i wynalazki, nieznane w początkach rozwoju motoryzacji. Nie zmieniły się jednak podstawowe zasady pracy silnika, przekładni i układu napędowego itp.

Z dzisiejszego punktu widzenia, popartego zdobyczami nauki, samochody, pochodzące sprzed kilkudziesięciu lat, uchodzące w swojej epoce za szczyt możliwości technicznych, są bardzo prymitywne, o szokującej prostocie rozwiązań konstrukcyjnych. Zmieniło się wiele poglądów i np. dziś przedni napęd, charakterystyczny wówczas dla najtańszych aut, stosuje się nawet w bardzo luksusowych samochodach. Całkowicie zrezygnowano z silników dwusuwowych, nieekonomicznych i bardzo zanieczyszczających środowisko.

REKLAMA

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Zwykłe żarówki w reflektorach zastąpiono halogenowymi, a obecnie coraz częściej stosuje się zamiast nich palniki ksenonowe, wielokrotnie lepiej oświetlające drogę przy takim samym poborze energii elektrycznej. Nie stosuje się prądnic prądu stałego. Zamiast nich są w powszechnym użyciu alternatory, bardziej niezawodne i znacznie od nich mniejsze przy większej mocy.

Coraz rzadziej spotyka się gaźnikowe zasilanie silników z zapłonem iskrowym. Gaźniki, często bardzo skomplikowane, a przez to drogie, nie są w stanie zapewnić idealnego, jednolitego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, jak ma to miejsce w przypadku zasilania wtryskowego. Z tego powodu silniki spalinowe miały znacznie mniejszą sprawność, niż produkowane obecnie, a to oznaczało znacznie większe jednostkowe zużycie paliwa i większe zanieczyszczenie atmosfery.

W tamtych czasach mało kto się tym przejmował i nie była znana powszechna dziś bieżąca kontrola składu gazów spalinowych. Sondy lambda były w użyciu głównie w placówkach naukowo-badawczych, pracujących nad udoskonalaniem samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Moduły elektroniczne w układach zapłonowych należały do rzadkości i fabrycznie montowano je tylko w najdroższych modelach. Powszechne były prymitywne układy zapłonowe, złożone z przerywacza, sterowanego krzywką, z zapiętym między jego stykami kondensatorem oraz z cewką zapłonową, wytwarzającą wysokie napięcie. Było ono następnie rozprowadzane do świec zapłonowych przez prymitywny, mechaniczny rozdzielacz z bakelitową kopułką, zwany często delkiem od nazwy firmy Delco, która jako pierwsza wprowadziła tego rodzaju rozwiązanie do produkcji masowej.

W bardzo wielu samochodach stosowano mało skuteczne hamulce bębnowe bez wspomagania, choć znane już były hamulce tarczowe, montowane m.in. w autach wyścigowych już przed ponad pół wiekiem.

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA