REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Jakubowski Ryszard
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach, produkowanych dwadzieścia lat temu różnią się bardzo od rozwiązań współczesnych, opartych o nowe technologie i liczne odkrycia i wynalazki, nieznane w początkach rozwoju motoryzacji. Nie zmieniły się jednak podstawowe zasady pracy silnika, przekładni i układu napędowego itp.

Z dzisiejszego punktu widzenia, popartego zdobyczami nauki, samochody, pochodzące sprzed kilkudziesięciu lat, uchodzące w swojej epoce za szczyt możliwości technicznych, są bardzo prymitywne, o szokującej prostocie rozwiązań konstrukcyjnych. Zmieniło się wiele poglądów i np. dziś przedni napęd, charakterystyczny wówczas dla najtańszych aut, stosuje się nawet w bardzo luksusowych samochodach. Całkowicie zrezygnowano z silników dwusuwowych, nieekonomicznych i bardzo zanieczyszczających środowisko.

REKLAMA

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Zwykłe żarówki w reflektorach zastąpiono halogenowymi, a obecnie coraz częściej stosuje się zamiast nich palniki ksenonowe, wielokrotnie lepiej oświetlające drogę przy takim samym poborze energii elektrycznej. Nie stosuje się prądnic prądu stałego. Zamiast nich są w powszechnym użyciu alternatory, bardziej niezawodne i znacznie od nich mniejsze przy większej mocy.

Coraz rzadziej spotyka się gaźnikowe zasilanie silników z zapłonem iskrowym. Gaźniki, często bardzo skomplikowane, a przez to drogie, nie są w stanie zapewnić idealnego, jednolitego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, jak ma to miejsce w przypadku zasilania wtryskowego. Z tego powodu silniki spalinowe miały znacznie mniejszą sprawność, niż produkowane obecnie, a to oznaczało znacznie większe jednostkowe zużycie paliwa i większe zanieczyszczenie atmosfery.

W tamtych czasach mało kto się tym przejmował i nie była znana powszechna dziś bieżąca kontrola składu gazów spalinowych. Sondy lambda były w użyciu głównie w placówkach naukowo-badawczych, pracujących nad udoskonalaniem samochodów.

REKLAMA

Moduły elektroniczne w układach zapłonowych należały do rzadkości i fabrycznie montowano je tylko w najdroższych modelach. Powszechne były prymitywne układy zapłonowe, złożone z przerywacza, sterowanego krzywką, z zapiętym między jego stykami kondensatorem oraz z cewką zapłonową, wytwarzającą wysokie napięcie. Było ono następnie rozprowadzane do świec zapłonowych przez prymitywny, mechaniczny rozdzielacz z bakelitową kopułką, zwany często delkiem od nazwy firmy Delco, która jako pierwsza wprowadziła tego rodzaju rozwiązanie do produkcji masowej.

W bardzo wielu samochodach stosowano mało skuteczne hamulce bębnowe bez wspomagania, choć znane już były hamulce tarczowe, montowane m.in. w autach wyścigowych już przed ponad pół wiekiem.

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA