REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia
Stosowane przez półwiekiem rozwiazania techniczne dziś wydają się prymitywne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach, produkowanych dwadzieścia lat temu różnią się bardzo od rozwiązań współczesnych, opartych o nowe technologie i liczne odkrycia i wynalazki, nieznane w początkach rozwoju motoryzacji. Nie zmieniły się jednak podstawowe zasady pracy silnika, przekładni i układu napędowego itp.

Z dzisiejszego punktu widzenia, popartego zdobyczami nauki, samochody, pochodzące sprzed kilkudziesięciu lat, uchodzące w swojej epoce za szczyt możliwości technicznych, są bardzo prymitywne, o szokującej prostocie rozwiązań konstrukcyjnych. Zmieniło się wiele poglądów i np. dziś przedni napęd, charakterystyczny wówczas dla najtańszych aut, stosuje się nawet w bardzo luksusowych samochodach. Całkowicie zrezygnowano z silników dwusuwowych, nieekonomicznych i bardzo zanieczyszczających środowisko.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

Zwykłe żarówki w reflektorach zastąpiono halogenowymi, a obecnie coraz częściej stosuje się zamiast nich palniki ksenonowe, wielokrotnie lepiej oświetlające drogę przy takim samym poborze energii elektrycznej. Nie stosuje się prądnic prądu stałego. Zamiast nich są w powszechnym użyciu alternatory, bardziej niezawodne i znacznie od nich mniejsze przy większej mocy.

Coraz rzadziej spotyka się gaźnikowe zasilanie silników z zapłonem iskrowym. Gaźniki, często bardzo skomplikowane, a przez to drogie, nie są w stanie zapewnić idealnego, jednolitego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, jak ma to miejsce w przypadku zasilania wtryskowego. Z tego powodu silniki spalinowe miały znacznie mniejszą sprawność, niż produkowane obecnie, a to oznaczało znacznie większe jednostkowe zużycie paliwa i większe zanieczyszczenie atmosfery.

REKLAMA

W tamtych czasach mało kto się tym przejmował i nie była znana powszechna dziś bieżąca kontrola składu gazów spalinowych. Sondy lambda były w użyciu głównie w placówkach naukowo-badawczych, pracujących nad udoskonalaniem samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moduły elektroniczne w układach zapłonowych należały do rzadkości i fabrycznie montowano je tylko w najdroższych modelach. Powszechne były prymitywne układy zapłonowe, złożone z przerywacza, sterowanego krzywką, z zapiętym między jego stykami kondensatorem oraz z cewką zapłonową, wytwarzającą wysokie napięcie. Było ono następnie rozprowadzane do świec zapłonowych przez prymitywny, mechaniczny rozdzielacz z bakelitową kopułką, zwany często delkiem od nazwy firmy Delco, która jako pierwsza wprowadziła tego rodzaju rozwiązanie do produkcji masowej.

W bardzo wielu samochodach stosowano mało skuteczne hamulce bębnowe bez wspomagania, choć znane już były hamulce tarczowe, montowane m.in. w autach wyścigowych już przed ponad pół wiekiem.

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA