REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika?

Jakubowski Ryszard
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektromagnetyczny wyłącznik rozrusznika jest przede wszystkim przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, oraz elektromagnesem, który steruje ruchami posuwisto-zwrotnymi zębnika, przenoszącego napęd z rozrusznika na wieniec zębaty koła zamachowego i przez nie na wał korbowy silnika.

Wyłącznik ten składa się z kilku zaledwie części. Najważniejszą, obok potężnych styków, jest cewka, wewnątrz której porusza się rdzeń elektromagnesu. Jest o z jednej strony dołączony do pręta, zakończonego uchem, które nakłada się na dźwignię, sterującą ruchami zębnika. Z drugiej strony jest do niego przymocowana metalowa, zwykle miedziana sztabka stykowa, dociskana do łbów śrub, przez które przepływa prąd z akumulatora do uzwojenia rozrusznika.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdiagnozować przyczynę niepełnej mocy, uzyskiwanej z alternatora?

REKLAMA

Najczęstszym uszkodzeniem wyłącznika elektromagnetycznego jest nadpalenie się wspomnianej sztabki na styku z łbami śrub, co zdarza się najczęściej, gdy oryginalne śruby zastąpiono innymi, o niewłaściwym kształcie łbów, bez pokrywającej je powłoki, zmniejszającej iskrzenie i gwarantującej dobry styk ze sztabką stykową na rdzeniu elektromagnesu. Aby usunąć tę usterkę, wystarczy często odwrócenie sztabki na drugą stronę. Należy przy tym sprawdzić czy łby śrub nie wymagają oczyszczenia lub lekkiego zeszlifowania. Po wykonaniu naprawy warto poryć je i sztabkę stykową preparatem zmniejszającym możliwość wypalania styków, takim jak „Elektrosol”.

Aby wymienić popękaną bakelitową pokrywę, w której tkwią obie stykowe śruby, należy po odkręceniu mocujących ją wkrętów odlutować od znajdującej się w specjalnym zagłębieniu koniec uzwojenia elektromagnesu. Czynność ta wymaga użycia dwóch rąk. W jednej trzyma się lutownicę, która podgrzewa miejsce lutowania, drugą ostrożnie ściąga się resztki pokrywy. Założenie jej ułatwi wcześniejsze dolutowania do wylutowanego końca uzwojenia kilkucentymetrowego kawałka znacznie cieńszego drutu, który następnie przeciąga się przez otwór, do którego ma trafić drut uzwojenia elektromagnesu, jednocześnie nasuwając pokrywę na jej właściwe miejsce.

Zobacz też: Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z prądnicy prądu stałego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rdzeń elektromagnesu może czasem zacinać się wewnątrz cewki wskutek przedostania się tam różnych zanieczyszczeń lub pojawienia korozji. Po oczyszczeniu i lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym powinien bezawaryjnie pracować przez kolejne kilka lat. Inne uszkodzenia wyłącznika wymiany uszkodzonych elementów na pełnowartościowe, albo dorobionymi na wzór starych, lub wymieniany całego wyłącznika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA