REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika?

Jakubowski Ryszard
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektromagnetyczny wyłącznik rozrusznika jest przede wszystkim przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, oraz elektromagnesem, który steruje ruchami posuwisto-zwrotnymi zębnika, przenoszącego napęd z rozrusznika na wieniec zębaty koła zamachowego i przez nie na wał korbowy silnika.

Wyłącznik ten składa się z kilku zaledwie części. Najważniejszą, obok potężnych styków, jest cewka, wewnątrz której porusza się rdzeń elektromagnesu. Jest o z jednej strony dołączony do pręta, zakończonego uchem, które nakłada się na dźwignię, sterującą ruchami zębnika. Z drugiej strony jest do niego przymocowana metalowa, zwykle miedziana sztabka stykowa, dociskana do łbów śrub, przez które przepływa prąd z akumulatora do uzwojenia rozrusznika.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdiagnozować przyczynę niepełnej mocy, uzyskiwanej z alternatora?

REKLAMA

Najczęstszym uszkodzeniem wyłącznika elektromagnetycznego jest nadpalenie się wspomnianej sztabki na styku z łbami śrub, co zdarza się najczęściej, gdy oryginalne śruby zastąpiono innymi, o niewłaściwym kształcie łbów, bez pokrywającej je powłoki, zmniejszającej iskrzenie i gwarantującej dobry styk ze sztabką stykową na rdzeniu elektromagnesu. Aby usunąć tę usterkę, wystarczy często odwrócenie sztabki na drugą stronę. Należy przy tym sprawdzić czy łby śrub nie wymagają oczyszczenia lub lekkiego zeszlifowania. Po wykonaniu naprawy warto poryć je i sztabkę stykową preparatem zmniejszającym możliwość wypalania styków, takim jak „Elektrosol”.

Aby wymienić popękaną bakelitową pokrywę, w której tkwią obie stykowe śruby, należy po odkręceniu mocujących ją wkrętów odlutować od znajdującej się w specjalnym zagłębieniu koniec uzwojenia elektromagnesu. Czynność ta wymaga użycia dwóch rąk. W jednej trzyma się lutownicę, która podgrzewa miejsce lutowania, drugą ostrożnie ściąga się resztki pokrywy. Założenie jej ułatwi wcześniejsze dolutowania do wylutowanego końca uzwojenia kilkucentymetrowego kawałka znacznie cieńszego drutu, który następnie przeciąga się przez otwór, do którego ma trafić drut uzwojenia elektromagnesu, jednocześnie nasuwając pokrywę na jej właściwe miejsce.

Zobacz też: Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z prądnicy prądu stałego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rdzeń elektromagnesu może czasem zacinać się wewnątrz cewki wskutek przedostania się tam różnych zanieczyszczeń lub pojawienia korozji. Po oczyszczeniu i lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym powinien bezawaryjnie pracować przez kolejne kilka lat. Inne uszkodzenia wyłącznika wymiany uszkodzonych elementów na pełnowartościowe, albo dorobionymi na wzór starych, lub wymieniany całego wyłącznika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA