REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z alternatora?

Subskrybuj nas na Youtube
Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia
Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Alternatory, choć o wiele bardziej niezawodne od prądnic, też czasem ulegają awariom. Większość z nich wynika z naturalnego zużycia części takich jak węglowe szczotki albo łożyska.

Zdarza się czasem, że przestaje pracować jedna lub więcej sekcji, wytwarzających prąd. Przyczyną jest albo uszkodzenie diod prostowniczych, np w wyniku zdjęcia klemy z akumulatora podczas pracy alternatora, albo z przeciążenia. Diody półprzewodnikowe mają bardzo długą żywotność i niesłychanie rzadko tracą swoje właściwości same z siebie. Czasem zdarza się, że jedna z sekcji nie działa w wyniku rozlutowania końca uzwojenia lub wady fabrycznej, która ujawniła się po latach.

REKLAMA

Alternator, który pracuje znacznie mniejszą mocą, niż fabryczna, nie będzie w stanie zaspokoić pełnego zapotrzebowania na energię elektryczną samochodu. Akumulator nie będzie więc w pełni ładowany, a może się zdarzyć, że wystąpi deficyt energetyczny, przy jednoczesnym braku sygnalizacji przerwy W odpowiedzi naładowaniu.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?  

REKLAMA

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Po podłączeniu jego końcówek do biegunów akumulatora należy uruchomić silnik i włączyć tak dużo odbiorników prądu, jak to tylko możliwe, a wiec światła długie, światłą przeciwmgłowe, dmuchawy, klimatyzację, radio na maksimum siły głosu itd. Jeżeli przy średnich obrotach silnika napięcie na biegunach akumulatora (najlepiej aby mierzyć je pośrednio, na klemach a nie na samych biegunach) po kilku minutach pracy silnika nie osiągnie co najmniej 13,5 V, będzie to świadectwem złej pracy alternatora.

Gdy jest on wyposażony w zewnętrzny regulator napięcia, można zdjąć z jego wyprowadzeń oba przewody i na chwilę je zewrzeć. Gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie, przyczyna słabego ładowania tkwi w regulatorze napięcia a nie w alternatorze. Zakładając z powrotem przewody na wyprowadzenia regulatora nie wolno zamienić ich miejscami! Jeżeli regulator jest integralną częścią alternatora, opisany test jest niemożliwy do wykonania. Konieczne jest wymontowanie alternatora z samochodu, aby wyszukać usterkę po jego rozmontowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Zużycie szczotek, które najczęściej powoduje złą pracę alternatora, objawia się obecnością dużej ilości pyłu węglowego w jego wnętrzu, którego nie zdołał usunąć strumień powietrza chłodzącego. Stan diod można sprawdzić jedynie po ich odłączenia od końców uzwojeń. Należy przy tym zapisać lub zapamiętać układ połączeń, aby po sprawdzeniu i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów łatwo przywrócić poprzedni stan. Uszkodzenia uzwojenia rozpoznaje się po zwęgleniu jego izolacji. Przerwane połączenia między uzwojeniami i diodami albo między diodami a zaciskiem wyjściowym są zazwyczaj dobrze widoczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA