REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z alternatora?

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia
Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Alternatory, choć o wiele bardziej niezawodne od prądnic, też czasem ulegają awariom. Większość z nich wynika z naturalnego zużycia części takich jak węglowe szczotki albo łożyska.

Zdarza się czasem, że przestaje pracować jedna lub więcej sekcji, wytwarzających prąd. Przyczyną jest albo uszkodzenie diod prostowniczych, np w wyniku zdjęcia klemy z akumulatora podczas pracy alternatora, albo z przeciążenia. Diody półprzewodnikowe mają bardzo długą żywotność i niesłychanie rzadko tracą swoje właściwości same z siebie. Czasem zdarza się, że jedna z sekcji nie działa w wyniku rozlutowania końca uzwojenia lub wady fabrycznej, która ujawniła się po latach.

REKLAMA

REKLAMA

Alternator, który pracuje znacznie mniejszą mocą, niż fabryczna, nie będzie w stanie zaspokoić pełnego zapotrzebowania na energię elektryczną samochodu. Akumulator nie będzie więc w pełni ładowany, a może się zdarzyć, że wystąpi deficyt energetyczny, przy jednoczesnym braku sygnalizacji przerwy W odpowiedzi naładowaniu.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?  

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Po podłączeniu jego końcówek do biegunów akumulatora należy uruchomić silnik i włączyć tak dużo odbiorników prądu, jak to tylko możliwe, a wiec światła długie, światłą przeciwmgłowe, dmuchawy, klimatyzację, radio na maksimum siły głosu itd. Jeżeli przy średnich obrotach silnika napięcie na biegunach akumulatora (najlepiej aby mierzyć je pośrednio, na klemach a nie na samych biegunach) po kilku minutach pracy silnika nie osiągnie co najmniej 13,5 V, będzie to świadectwem złej pracy alternatora.

REKLAMA

Gdy jest on wyposażony w zewnętrzny regulator napięcia, można zdjąć z jego wyprowadzeń oba przewody i na chwilę je zewrzeć. Gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie, przyczyna słabego ładowania tkwi w regulatorze napięcia a nie w alternatorze. Zakładając z powrotem przewody na wyprowadzenia regulatora nie wolno zamienić ich miejscami! Jeżeli regulator jest integralną częścią alternatora, opisany test jest niemożliwy do wykonania. Konieczne jest wymontowanie alternatora z samochodu, aby wyszukać usterkę po jego rozmontowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Zużycie szczotek, które najczęściej powoduje złą pracę alternatora, objawia się obecnością dużej ilości pyłu węglowego w jego wnętrzu, którego nie zdołał usunąć strumień powietrza chłodzącego. Stan diod można sprawdzić jedynie po ich odłączenia od końców uzwojeń. Należy przy tym zapisać lub zapamiętać układ połączeń, aby po sprawdzeniu i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów łatwo przywrócić poprzedni stan. Uszkodzenia uzwojenia rozpoznaje się po zwęgleniu jego izolacji. Przerwane połączenia między uzwojeniami i diodami albo między diodami a zaciskiem wyjściowym są zazwyczaj dobrze widoczne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA