REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z alternatora?

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia
Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Alternatory, choć o wiele bardziej niezawodne od prądnic, też czasem ulegają awariom. Większość z nich wynika z naturalnego zużycia części takich jak węglowe szczotki albo łożyska.

Zdarza się czasem, że przestaje pracować jedna lub więcej sekcji, wytwarzających prąd. Przyczyną jest albo uszkodzenie diod prostowniczych, np w wyniku zdjęcia klemy z akumulatora podczas pracy alternatora, albo z przeciążenia. Diody półprzewodnikowe mają bardzo długą żywotność i niesłychanie rzadko tracą swoje właściwości same z siebie. Czasem zdarza się, że jedna z sekcji nie działa w wyniku rozlutowania końca uzwojenia lub wady fabrycznej, która ujawniła się po latach.

REKLAMA

Alternator, który pracuje znacznie mniejszą mocą, niż fabryczna, nie będzie w stanie zaspokoić pełnego zapotrzebowania na energię elektryczną samochodu. Akumulator nie będzie więc w pełni ładowany, a może się zdarzyć, że wystąpi deficyt energetyczny, przy jednoczesnym braku sygnalizacji przerwy W odpowiedzi naładowaniu.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?  

REKLAMA

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Po podłączeniu jego końcówek do biegunów akumulatora należy uruchomić silnik i włączyć tak dużo odbiorników prądu, jak to tylko możliwe, a wiec światła długie, światłą przeciwmgłowe, dmuchawy, klimatyzację, radio na maksimum siły głosu itd. Jeżeli przy średnich obrotach silnika napięcie na biegunach akumulatora (najlepiej aby mierzyć je pośrednio, na klemach a nie na samych biegunach) po kilku minutach pracy silnika nie osiągnie co najmniej 13,5 V, będzie to świadectwem złej pracy alternatora.

Gdy jest on wyposażony w zewnętrzny regulator napięcia, można zdjąć z jego wyprowadzeń oba przewody i na chwilę je zewrzeć. Gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie, przyczyna słabego ładowania tkwi w regulatorze napięcia a nie w alternatorze. Zakładając z powrotem przewody na wyprowadzenia regulatora nie wolno zamienić ich miejscami! Jeżeli regulator jest integralną częścią alternatora, opisany test jest niemożliwy do wykonania. Konieczne jest wymontowanie alternatora z samochodu, aby wyszukać usterkę po jego rozmontowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Zużycie szczotek, które najczęściej powoduje złą pracę alternatora, objawia się obecnością dużej ilości pyłu węglowego w jego wnętrzu, którego nie zdołał usunąć strumień powietrza chłodzącego. Stan diod można sprawdzić jedynie po ich odłączenia od końców uzwojeń. Należy przy tym zapisać lub zapamiętać układ połączeń, aby po sprawdzeniu i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów łatwo przywrócić poprzedni stan. Uszkodzenia uzwojenia rozpoznaje się po zwęgleniu jego izolacji. Przerwane połączenia między uzwojeniami i diodami albo między diodami a zaciskiem wyjściowym są zazwyczaj dobrze widoczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA