REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z alternatora?

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia
Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Alternatory, choć o wiele bardziej niezawodne od prądnic, też czasem ulegają awariom. Większość z nich wynika z naturalnego zużycia części takich jak węglowe szczotki albo łożyska.

Zdarza się czasem, że przestaje pracować jedna lub więcej sekcji, wytwarzających prąd. Przyczyną jest albo uszkodzenie diod prostowniczych, np w wyniku zdjęcia klemy z akumulatora podczas pracy alternatora, albo z przeciążenia. Diody półprzewodnikowe mają bardzo długą żywotność i niesłychanie rzadko tracą swoje właściwości same z siebie. Czasem zdarza się, że jedna z sekcji nie działa w wyniku rozlutowania końca uzwojenia lub wady fabrycznej, która ujawniła się po latach.

REKLAMA

REKLAMA

Alternator, który pracuje znacznie mniejszą mocą, niż fabryczna, nie będzie w stanie zaspokoić pełnego zapotrzebowania na energię elektryczną samochodu. Akumulator nie będzie więc w pełni ładowany, a może się zdarzyć, że wystąpi deficyt energetyczny, przy jednoczesnym braku sygnalizacji przerwy W odpowiedzi naładowaniu.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?  

Aby stwierdzić, czy alternator wytwarza dostatecznie dużo energii a jej ewentualne braki mają inne przyczyny, należy wykonać prosty pomiar woltomierzem. Po podłączeniu jego końcówek do biegunów akumulatora należy uruchomić silnik i włączyć tak dużo odbiorników prądu, jak to tylko możliwe, a wiec światła długie, światłą przeciwmgłowe, dmuchawy, klimatyzację, radio na maksimum siły głosu itd. Jeżeli przy średnich obrotach silnika napięcie na biegunach akumulatora (najlepiej aby mierzyć je pośrednio, na klemach a nie na samych biegunach) po kilku minutach pracy silnika nie osiągnie co najmniej 13,5 V, będzie to świadectwem złej pracy alternatora.

REKLAMA

Gdy jest on wyposażony w zewnętrzny regulator napięcia, można zdjąć z jego wyprowadzeń oba przewody i na chwilę je zewrzeć. Gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie, przyczyna słabego ładowania tkwi w regulatorze napięcia a nie w alternatorze. Zakładając z powrotem przewody na wyprowadzenia regulatora nie wolno zamienić ich miejscami! Jeżeli regulator jest integralną częścią alternatora, opisany test jest niemożliwy do wykonania. Konieczne jest wymontowanie alternatora z samochodu, aby wyszukać usterkę po jego rozmontowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Zużycie szczotek, które najczęściej powoduje złą pracę alternatora, objawia się obecnością dużej ilości pyłu węglowego w jego wnętrzu, którego nie zdołał usunąć strumień powietrza chłodzącego. Stan diod można sprawdzić jedynie po ich odłączenia od końców uzwojeń. Należy przy tym zapisać lub zapamiętać układ połączeń, aby po sprawdzeniu i ewentualnej wymianie uszkodzonych elementów łatwo przywrócić poprzedni stan. Uszkodzenia uzwojenia rozpoznaje się po zwęgleniu jego izolacji. Przerwane połączenia między uzwojeniami i diodami albo między diodami a zaciskiem wyjściowym są zazwyczaj dobrze widoczne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA