REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać zdolność rozruchową akumulatora po kilku latach eksploatacji?

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia
Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa. Im jest ona mniejsza, tym większe ryzyko nieudanego rozruchu silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.

W domowych warunkach jakość akumulatora, czyli jego zdolność do rozruchu zimnego silnika można ocenić w prosty sposób, przy czym ocena ta będzie jedynie orientacyjna. W tym celu należy naładować akumulator do oznak pełnego naładowania, to jest do napięcia powyżej 14,4 V utrzymującego się stale na jego biegunach podczas ładowania przez co najmniej godzinę, przy jednoczesnym dość intensywnym wydzielaniu się wodoru w celach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Po oczyszczeniu biegunów oraz klem i zamontowaniu tak naładowanego akumulatora w samochodzie, należy odciąć dopływ paliwa do silnika aby w czasie testu nie nastąpiło jego uruchomienie lub zalanie. Można to zrobić różnymi sposobami, np. przez zdjęcie i zaciśnięcie elastycznego przewodu paliwowego pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem lub pompą wtryskową. Należy przy tym pamiętać o możliwości wywołania pożaru, gdyby paliwo sączyło się ze źle zabezpieczonego przewodu.

Kolejną czynnością jest uruchomienie rozrusznika i zmierzenie czasu, jaki upłynie do rozładowania akumulatora, czyli do chwili, gdy rozrusznik przestanie obracać wałem korbowym silnika przy jego nieprzerwanej pracy. Jeżeli czas ten wyniósł w temperaturze poniżej minus 12 stopni co najmniej pół minuty, można uznać, ze akumulator ma bardzo ograniczoną, ale nadal dostatecznie dużą zdolność rozruchową. Test, przeprowadzany w temperaturze około +18 stopni, trwający nieprzerwanie co najmniej 1,5 minuty, świadczy o dobrej kondycji akumulatora, który z pewnością wytrzyma jeszcze niejedną zimę.

REKLAMA

Nie przedłużać testu ponad trzy minuty. Natychmiast po jego zakończeniu należy poddać akumulator ładowaniu prostownikiem do oznak pełnego naładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdolność rozruchowa akumulatora, podawana najczęściej w minutach, jest parametrem łatwym do zmierzenia, choć zazwyczaj nie mierzonym z uwagi na jej pozorną czasochłonność i konieczność zastosowania odpowiednio dużego obciążenia. W przypadku akumulatorów starej konstrukcji było to proste. Do pomiaru służyły specjalne widełki pomiarowe z rezystorem, którymi można było sprawdzić aktualny stan każdego z ogniw akumulatora. Dziś, gdy połączenia pomiędzy celami akumulatora są niedostępne, możliwy jest jedynie pomiar zdolności rozruchowej całego akumulatora.

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

Wielkość maksymalnego prądu rozruchowego, jaki można czerpać z nowego akumulatora w określonej temperaturze (zwykle +18 stopni Celsjusza) jest często podawana na etykietach akumulatorów. Maleje ona z czasem w wyniku naturalnego zużycia płyt akumulatora, w tym głównie ich zasiarczania, bądź też w wyniku wadliwej eksploatacji akumulatora. Parametr ten ma małe znaczenie praktyczne.

Zazwyczaj do rozruchu zimnego silnika, nawet podczas mrozów, jest potrzebne mniejsze natężenie prądu, niż możliwe do uzyskania z naładowanego akumulatora w pierwszych dwóch-trzech latach jego eksploatacji. Potem, gdy akumulator utraci część swojej pojemności elektrycznej, może być z tym problem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA