REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zbadać zdolność rozruchową akumulatora po kilku latach eksploatacji?

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia
Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszym parametrem akumulatora samochodowego jest jego zdolność rozruchowa. Im jest ona mniejsza, tym większe ryzyko nieudanego rozruchu silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.

W domowych warunkach jakość akumulatora, czyli jego zdolność do rozruchu zimnego silnika można ocenić w prosty sposób, przy czym ocena ta będzie jedynie orientacyjna. W tym celu należy naładować akumulator do oznak pełnego naładowania, to jest do napięcia powyżej 14,4 V utrzymującego się stale na jego biegunach podczas ładowania przez co najmniej godzinę, przy jednoczesnym dość intensywnym wydzielaniu się wodoru w celach.

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

REKLAMA

Po oczyszczeniu biegunów oraz klem i zamontowaniu tak naładowanego akumulatora w samochodzie, należy odciąć dopływ paliwa do silnika aby w czasie testu nie nastąpiło jego uruchomienie lub zalanie. Można to zrobić różnymi sposobami, np. przez zdjęcie i zaciśnięcie elastycznego przewodu paliwowego pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem lub pompą wtryskową. Należy przy tym pamiętać o możliwości wywołania pożaru, gdyby paliwo sączyło się ze źle zabezpieczonego przewodu.

Kolejną czynnością jest uruchomienie rozrusznika i zmierzenie czasu, jaki upłynie do rozładowania akumulatora, czyli do chwili, gdy rozrusznik przestanie obracać wałem korbowym silnika przy jego nieprzerwanej pracy. Jeżeli czas ten wyniósł w temperaturze poniżej minus 12 stopni co najmniej pół minuty, można uznać, ze akumulator ma bardzo ograniczoną, ale nadal dostatecznie dużą zdolność rozruchową. Test, przeprowadzany w temperaturze około +18 stopni, trwający nieprzerwanie co najmniej 1,5 minuty, świadczy o dobrej kondycji akumulatora, który z pewnością wytrzyma jeszcze niejedną zimę.

Nie przedłużać testu ponad trzy minuty. Natychmiast po jego zakończeniu należy poddać akumulator ładowaniu prostownikiem do oznak pełnego naładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdolność rozruchowa akumulatora, podawana najczęściej w minutach, jest parametrem łatwym do zmierzenia, choć zazwyczaj nie mierzonym z uwagi na jej pozorną czasochłonność i konieczność zastosowania odpowiednio dużego obciążenia. W przypadku akumulatorów starej konstrukcji było to proste. Do pomiaru służyły specjalne widełki pomiarowe z rezystorem, którymi można było sprawdzić aktualny stan każdego z ogniw akumulatora. Dziś, gdy połączenia pomiędzy celami akumulatora są niedostępne, możliwy jest jedynie pomiar zdolności rozruchowej całego akumulatora.

Zobacz też: Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

REKLAMA

Wielkość maksymalnego prądu rozruchowego, jaki można czerpać z nowego akumulatora w określonej temperaturze (zwykle +18 stopni Celsjusza) jest często podawana na etykietach akumulatorów. Maleje ona z czasem w wyniku naturalnego zużycia płyt akumulatora, w tym głównie ich zasiarczania, bądź też w wyniku wadliwej eksploatacji akumulatora. Parametr ten ma małe znaczenie praktyczne.

Zazwyczaj do rozruchu zimnego silnika, nawet podczas mrozów, jest potrzebne mniejsze natężenie prądu, niż możliwe do uzyskania z naładowanego akumulatora w pierwszych dwóch-trzech latach jego eksploatacji. Potem, gdy akumulator utraci część swojej pojemności elektrycznej, może być z tym problem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA