REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma chyba kierowcy, który choć raz nie zauważył, że jego samochód zaczyna nagle, z nieznanego powodu, zużywać dużo więcej paliwa niż dotychczas. Zjawisko to, pomijając wycieki z nieszczelnego układu paliwowego, może mieć wiele przyczyn.

Samochody z niewielkimi silnikami o małej mocy najczęściej zużywają do 20% więcej paliwa podczas jazdy pod wiatr, zwłaszcza gdy jest on silny. Zużycie jest tym większe, im większa jest różnica w prędkości pojazdu i wiatru. Dawniej bardzo często projektowano i produkowano samochody bez należytej dbałości o ich opory aerodynamiczne, toteż szybka jazda pod wiatr wiązała się zawsze z gwałtownym wzrostem zapotrzebowania silnika na paliwo. Opory aerodynamiczne powiększało, i to często bardzo, przewożenie różnych przedmiotów na bagażniku dachowym.

REKLAMA

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

W latach siedemdziesiątych, a więc w czasach kiedy silniki samochodów osobowych rzadko miały moc przekraczającą 120 KW, stwierdzono empirycznie, że przewożenie na bagażniku dachowym dwóch par nart bez pokrowców zwiększa zużycie paliwa co najmniej o 5%. Również o kilka procent więcej paliw spalał silnik pojazdu, z którego kół zdjęto kołpaki. Dziś wydaje się to śmieszne, że takie drobiazgi mogą aż tak wpływać na ekonomię jazdy.

Jeżeli zużycie paliwa nagle wzrośnie o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, przy czym nie towarzyszy temu silny przeciwny wiatr, wówczas przyczyny należy szukać w samym pojeździe lub... w kierowcy. Mówiono, że jedną z głównych przyczyn przepałów w pojazdach z klasycznym gaźnikowym zasilaniem bez kontroli komputerowej była technika jazdy. Ten sam samochód w rękach jednego kierowcy spalał nawet do 25% mniej paliwa, niż w rękach drugiego.

Zużycie paliwa gwałtownie rośnie w przypadku wystąpienia większych oporów toczenia, na przykład gdy zaczną blokować hamulce w jednym z kół, nie został dobrze zwolniony hamulec postojowy, albo gdy zmieni się nawierzchnia na gorszą, np. z asfaltu na szuter. Podobnie doprowadza do przepału awaria silnika, często trudna do zauważenia przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

REKLAMA

Może to być na przykład występująca co jakiś czas lub stale nierówna praca jednego z cylindrów silnika wielocylindrowego, spowodowana uszkodzeniem lub mostkowaniem elektrod świecy zapłonowej, zluzowaniem się na niej końcówki przewodu zapłonowego, albo uszkodzeniem izolacji na tym przewodzie. Powoduje to znaczne obniżenie wysokiego napięcia na elektrodach połączonej z nim świecy, a tym samym pojawiające się nieregularnie zaniki iskry, co zaowocuje tzw. wypadaniem zapłonów.

Zwykle, ale nie w każdym przypadku towarzyszy temu dość trudno wyczuwalny spadek mocy silnika i pojawianie się dymienia z rury wydechowej. Większe zużycie paliwa może być także wynikiem zatykania się dysz i kanałów w gaźniku, zwłaszcza dysz powietrznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA