REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Jakubowski Ryszard
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma chyba kierowcy, który choć raz nie zauważył, że jego samochód zaczyna nagle, z nieznanego powodu, zużywać dużo więcej paliwa niż dotychczas. Zjawisko to, pomijając wycieki z nieszczelnego układu paliwowego, może mieć wiele przyczyn.

Samochody z niewielkimi silnikami o małej mocy najczęściej zużywają do 20% więcej paliwa podczas jazdy pod wiatr, zwłaszcza gdy jest on silny. Zużycie jest tym większe, im większa jest różnica w prędkości pojazdu i wiatru. Dawniej bardzo często projektowano i produkowano samochody bez należytej dbałości o ich opory aerodynamiczne, toteż szybka jazda pod wiatr wiązała się zawsze z gwałtownym wzrostem zapotrzebowania silnika na paliwo. Opory aerodynamiczne powiększało, i to często bardzo, przewożenie różnych przedmiotów na bagażniku dachowym.

REKLAMA

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

W latach siedemdziesiątych, a więc w czasach kiedy silniki samochodów osobowych rzadko miały moc przekraczającą 120 KW, stwierdzono empirycznie, że przewożenie na bagażniku dachowym dwóch par nart bez pokrowców zwiększa zużycie paliwa co najmniej o 5%. Również o kilka procent więcej paliw spalał silnik pojazdu, z którego kół zdjęto kołpaki. Dziś wydaje się to śmieszne, że takie drobiazgi mogą aż tak wpływać na ekonomię jazdy.

Jeżeli zużycie paliwa nagle wzrośnie o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, przy czym nie towarzyszy temu silny przeciwny wiatr, wówczas przyczyny należy szukać w samym pojeździe lub... w kierowcy. Mówiono, że jedną z głównych przyczyn przepałów w pojazdach z klasycznym gaźnikowym zasilaniem bez kontroli komputerowej była technika jazdy. Ten sam samochód w rękach jednego kierowcy spalał nawet do 25% mniej paliwa, niż w rękach drugiego.

Zużycie paliwa gwałtownie rośnie w przypadku wystąpienia większych oporów toczenia, na przykład gdy zaczną blokować hamulce w jednym z kół, nie został dobrze zwolniony hamulec postojowy, albo gdy zmieni się nawierzchnia na gorszą, np. z asfaltu na szuter. Podobnie doprowadza do przepału awaria silnika, często trudna do zauważenia przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

REKLAMA

Może to być na przykład występująca co jakiś czas lub stale nierówna praca jednego z cylindrów silnika wielocylindrowego, spowodowana uszkodzeniem lub mostkowaniem elektrod świecy zapłonowej, zluzowaniem się na niej końcówki przewodu zapłonowego, albo uszkodzeniem izolacji na tym przewodzie. Powoduje to znaczne obniżenie wysokiego napięcia na elektrodach połączonej z nim świecy, a tym samym pojawiające się nieregularnie zaniki iskry, co zaowocuje tzw. wypadaniem zapłonów.

Zwykle, ale nie w każdym przypadku towarzyszy temu dość trudno wyczuwalny spadek mocy silnika i pojawianie się dymienia z rury wydechowej. Większe zużycie paliwa może być także wynikiem zatykania się dysz i kanałów w gaźniku, zwłaszcza dysz powietrznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA