REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Jakubowski Ryszard
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia
W wypadku starszych samochodów zużycie paliwa wzrasta gdy jedziemy pod wiatr, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma chyba kierowcy, który choć raz nie zauważył, że jego samochód zaczyna nagle, z nieznanego powodu, zużywać dużo więcej paliwa niż dotychczas. Zjawisko to, pomijając wycieki z nieszczelnego układu paliwowego, może mieć wiele przyczyn.

Samochody z niewielkimi silnikami o małej mocy najczęściej zużywają do 20% więcej paliwa podczas jazdy pod wiatr, zwłaszcza gdy jest on silny. Zużycie jest tym większe, im większa jest różnica w prędkości pojazdu i wiatru. Dawniej bardzo często projektowano i produkowano samochody bez należytej dbałości o ich opory aerodynamiczne, toteż szybka jazda pod wiatr wiązała się zawsze z gwałtownym wzrostem zapotrzebowania silnika na paliwo. Opory aerodynamiczne powiększało, i to często bardzo, przewożenie różnych przedmiotów na bagażniku dachowym.

REKLAMA

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

W latach siedemdziesiątych, a więc w czasach kiedy silniki samochodów osobowych rzadko miały moc przekraczającą 120 KW, stwierdzono empirycznie, że przewożenie na bagażniku dachowym dwóch par nart bez pokrowców zwiększa zużycie paliwa co najmniej o 5%. Również o kilka procent więcej paliw spalał silnik pojazdu, z którego kół zdjęto kołpaki. Dziś wydaje się to śmieszne, że takie drobiazgi mogą aż tak wpływać na ekonomię jazdy.

Jeżeli zużycie paliwa nagle wzrośnie o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, przy czym nie towarzyszy temu silny przeciwny wiatr, wówczas przyczyny należy szukać w samym pojeździe lub... w kierowcy. Mówiono, że jedną z głównych przyczyn przepałów w pojazdach z klasycznym gaźnikowym zasilaniem bez kontroli komputerowej była technika jazdy. Ten sam samochód w rękach jednego kierowcy spalał nawet do 25% mniej paliwa, niż w rękach drugiego.

Zużycie paliwa gwałtownie rośnie w przypadku wystąpienia większych oporów toczenia, na przykład gdy zaczną blokować hamulce w jednym z kół, nie został dobrze zwolniony hamulec postojowy, albo gdy zmieni się nawierzchnia na gorszą, np. z asfaltu na szuter. Podobnie doprowadza do przepału awaria silnika, często trudna do zauważenia przez kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

REKLAMA

Może to być na przykład występująca co jakiś czas lub stale nierówna praca jednego z cylindrów silnika wielocylindrowego, spowodowana uszkodzeniem lub mostkowaniem elektrod świecy zapłonowej, zluzowaniem się na niej końcówki przewodu zapłonowego, albo uszkodzeniem izolacji na tym przewodzie. Powoduje to znaczne obniżenie wysokiego napięcia na elektrodach połączonej z nim świecy, a tym samym pojawiające się nieregularnie zaniki iskry, co zaowocuje tzw. wypadaniem zapłonów.

Zwykle, ale nie w każdym przypadku towarzyszy temu dość trudno wyczuwalny spadek mocy silnika i pojawianie się dymienia z rury wydechowej. Większe zużycie paliwa może być także wynikiem zatykania się dysz i kanałów w gaźniku, zwłaszcza dysz powietrznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA