REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Jakubowski Ryszard
Prawdopodobną przyczyną zgaśnięcia silnika jest brak dopływu paliwa do gaźnika, fot. Fotolia
Prawdopodobną przyczyną zgaśnięcia silnika jest brak dopływu paliwa do gaźnika, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.

Jeżeli podczas jazdy silnik nagle zaczyna przerywać i dławić się, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest brak dopływu paliwa do gaźnika lub zatkanie się dysz gaźnika. Jeżeli wskaźnik poziomu paliwa nie sygnalizuje jego braku, nie zawsze oznacza to, że paliwo znajduje się w zbiorniku. Jeżeli jest, należy przekonać się, ze pompa paliwowa podaje je do gaźnika.

REKLAMA

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Wystarczy, z zachowaniem ostrożności, zdjąć przewód paliwowy z gaźnika i jego wylot umieścić w jakimś naczyniu, np w butelce. Następnie, korzystając z pomocy drugiej osoby uruchomić rozrusznik i zaobserwować, czy pompa pracuje. Jeżeli jest w pełni sprawna, paliwo ze zdjętego przewodu będzie wypływało pod sporym ciśnieniem, dochodzącym nawet do 0,025 MPa. W samochodach z elektryczną pompą paliwa, zanurzoną w zbiorniku, ciśnienie to może być nieco mniejsze, natomiast objawy jej pracy pojawią się z chwilą włączenia zapłonu, bez potrzeby uruchamiania rozrusznika.

Paliwo w zbiorniku może być zanieczyszczone wodą i wówczas objawy dławienia się i samoczynnego gaśnięcia silnika wystąpią nawet przy pełnym zbiorniku i sprawnej pompie paliwa. Aby usunąć wodę z paliwa wystarczy wlać do zbiornika pewną ilość spirytusu skażonego (denaturatu), pamiętając że nie jest to właściwe paliwo, więc gdy trafi do gaźnika, może powodować chwilowe dławienie się silnika, „wypadanie” zapłonów itp. co minie bardzo szybko.

Jeżeli paliwo dopływa do gaźnika, jego dysze są czyste, a mimo to gorący silnik nie chce pracować, prawdopodobnie przyczyna leży po stronie zapłonu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy pojawia się wysokie napięcie na końcu przewodu łączącego cewkę zapłonową z kopułką rozdzielacza. Potrzebna do tego pomoc innej osoby, która włączy zapłon i uruchomi rozrusznik. W przypadku samochodów bez rozdzielaczy wysokiego napięcia należy sprawdzić, czy iskra występuje na końcu każdego z przewodów zapłonowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

REKLAMA

Po zbliżeniu końca przewodu zapłonowego do dowolnego metalowego elementu silnika powinna pojawić się błękitna iskra o długości do 10 mm. Jej brak sugeruje złą pracę cewki zapłonowej. Toteż należy zbadać przy pomocy próbnika żarówkowego, czy dopływa do jej zacisku prąd i czy drugi jej zacisk ma dobre połączenie z przerywaczem. Następnie należy sprawdzić sam przerywacz. Odstęp między jego stykami maleje podczas normalnej pracy dość wolno, ale systematycznie i w końcu zanika zupełnie, co objawi się brakiem iskry mimo sprawnych wszystkich elementów układu zapłonowego.

Najrzadszą przyczyną nieuruchamiania się ciepłego silnika jest rozpadnięcie się „palca” w rozdzielaczu wysokiego napięcia. Element ten jest odpowiedzialny za dystrybucję wysokiego napięcia i jego uszkodzenie uniemożliwia dalszą jazdę. Należy zastąpić go pełnosprawnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA