REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Prawdopodobną przyczyną zgaśnięcia silnika jest brak dopływu paliwa do gaźnika, fot. Fotolia
Prawdopodobną przyczyną zgaśnięcia silnika jest brak dopływu paliwa do gaźnika, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.

Jeżeli podczas jazdy silnik nagle zaczyna przerywać i dławić się, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest brak dopływu paliwa do gaźnika lub zatkanie się dysz gaźnika. Jeżeli wskaźnik poziomu paliwa nie sygnalizuje jego braku, nie zawsze oznacza to, że paliwo znajduje się w zbiorniku. Jeżeli jest, należy przekonać się, ze pompa paliwowa podaje je do gaźnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Wystarczy, z zachowaniem ostrożności, zdjąć przewód paliwowy z gaźnika i jego wylot umieścić w jakimś naczyniu, np w butelce. Następnie, korzystając z pomocy drugiej osoby uruchomić rozrusznik i zaobserwować, czy pompa pracuje. Jeżeli jest w pełni sprawna, paliwo ze zdjętego przewodu będzie wypływało pod sporym ciśnieniem, dochodzącym nawet do 0,025 MPa. W samochodach z elektryczną pompą paliwa, zanurzoną w zbiorniku, ciśnienie to może być nieco mniejsze, natomiast objawy jej pracy pojawią się z chwilą włączenia zapłonu, bez potrzeby uruchamiania rozrusznika.

Paliwo w zbiorniku może być zanieczyszczone wodą i wówczas objawy dławienia się i samoczynnego gaśnięcia silnika wystąpią nawet przy pełnym zbiorniku i sprawnej pompie paliwa. Aby usunąć wodę z paliwa wystarczy wlać do zbiornika pewną ilość spirytusu skażonego (denaturatu), pamiętając że nie jest to właściwe paliwo, więc gdy trafi do gaźnika, może powodować chwilowe dławienie się silnika, „wypadanie” zapłonów itp. co minie bardzo szybko.

REKLAMA

Jeżeli paliwo dopływa do gaźnika, jego dysze są czyste, a mimo to gorący silnik nie chce pracować, prawdopodobnie przyczyna leży po stronie zapłonu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy pojawia się wysokie napięcie na końcu przewodu łączącego cewkę zapłonową z kopułką rozdzielacza. Potrzebna do tego pomoc innej osoby, która włączy zapłon i uruchomi rozrusznik. W przypadku samochodów bez rozdzielaczy wysokiego napięcia należy sprawdzić, czy iskra występuje na końcu każdego z przewodów zapłonowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Po zbliżeniu końca przewodu zapłonowego do dowolnego metalowego elementu silnika powinna pojawić się błękitna iskra o długości do 10 mm. Jej brak sugeruje złą pracę cewki zapłonowej. Toteż należy zbadać przy pomocy próbnika żarówkowego, czy dopływa do jej zacisku prąd i czy drugi jej zacisk ma dobre połączenie z przerywaczem. Następnie należy sprawdzić sam przerywacz. Odstęp między jego stykami maleje podczas normalnej pracy dość wolno, ale systematycznie i w końcu zanika zupełnie, co objawi się brakiem iskry mimo sprawnych wszystkich elementów układu zapłonowego.

Najrzadszą przyczyną nieuruchamiania się ciepłego silnika jest rozpadnięcie się „palca” w rozdzielaczu wysokiego napięcia. Element ten jest odpowiedzialny za dystrybucję wysokiego napięcia i jego uszkodzenie uniemożliwia dalszą jazdę. Należy zastąpić go pełnosprawnym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA