REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.

Przyczyn tego zjawiska jest co najmniej kilka. Jedną z najczęściej występujących jest duża różnica ciśnienia powietrza w oponach, zwłaszcza w kołach przedniej osi. W przypadku „wystrzału” opony siła, jaka powoduje zmianę toru jazdy potrafi wyrwać kierownicę z rąk kierowcy, jeżeli w chwili zdarzenia nie trzymał jej oburącz dostatecznie mocno. 

REKLAMA

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

REKLAMA

Ściąganie może być spowodowane także występowaniem w jednym z kół przedniej osi oporów większych, niż w drugim. Może to być spowodowane wadliwą pracą hamulców, np. blokowaniem koła przez zakleszczoną szczękę lub klocek hamulcowy, albo wzrostem oporów w łożyskach koła lub w przegubach półosi w przypadku napędu na przednią oś.

Tego rodzaju przyczyny można rozpoznać po tym, że tendencja do samoczynnego skrętu pojazdu będzie większa na biegu jałowym lub po wysprzęgleniu, niż w czasie, gdy silnik napędza koła.Natomiast wadliwa praca układu hamulcowego, polegająca na złej regulacji luzów szczęk lub klocków hamulcowych albo ich zaolejeniu lub zamoczeniu płynem hamulcowym, wyciekającym z cylinderków, objawi się zawsze ściąganiem pojazdu w jedną stronę tylko podczas hamowania.

Podobny objaw towarzyszy użyciu pierwszemu hamulców bębnowych po co najmniej kilkugodzinnym postoju po jeździe w czasie deszczu lub przy dużej wilgotności powietrza. Powodem jest z jednej strony pęcznienie niektórych rodzajów okładzin szczęk hamulcowych po ich zamoczeniu, z drugiej – powstawanie ognisk korozji wewnątrz bębna hamulcowego na jego cylindrycznej części. Objaw ten znika samoczynnie po kilkukrotnym użyciu hamulców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Ściąganie może być także wywołane przez wadliwe ustawienia geometrii kół przednich, a gdy wystąpi nagle podczas jazdy – awarią co najmniej jednego z elementów zawieszenia kół przednich, np tulei metalowo-gumowej, końcówki drążka kierowniczego, a nawet – zdeformowaniem wahacza lub drążka kierowniczego po uderzeniu w przeszkodę lub wpadnięciu koła w dziurę w nawierzchni drogi. Bardzo rzadko zdarza się uszkodzenie elastycznego mocowania kolumny Mac Phersona, ale nie można tego wykluczyć bez dokonania oględzin.

Są także inne przyczyny dążenia samochodu do samoczynnej zmiany toru jazdy, całkowicie od niego i od kierowcy niezależne. Może to być np. silny, jednostajny wiatr boczny, albo wpadnięcie kół jednej strony pojazdu w koleiny, utworzone w nawierzchni przez ciężkie pojazdy. Natomiast za dopuszczenie do ściągania pojazdu wskutek połowicznego wjechania na miękkie pobocze winę ponosi wyłącznie kierowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA