REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.

Przyczyn tego zjawiska jest co najmniej kilka. Jedną z najczęściej występujących jest duża różnica ciśnienia powietrza w oponach, zwłaszcza w kołach przedniej osi. W przypadku „wystrzału” opony siła, jaka powoduje zmianę toru jazdy potrafi wyrwać kierownicę z rąk kierowcy, jeżeli w chwili zdarzenia nie trzymał jej oburącz dostatecznie mocno. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Ściąganie może być spowodowane także występowaniem w jednym z kół przedniej osi oporów większych, niż w drugim. Może to być spowodowane wadliwą pracą hamulców, np. blokowaniem koła przez zakleszczoną szczękę lub klocek hamulcowy, albo wzrostem oporów w łożyskach koła lub w przegubach półosi w przypadku napędu na przednią oś.

Tego rodzaju przyczyny można rozpoznać po tym, że tendencja do samoczynnego skrętu pojazdu będzie większa na biegu jałowym lub po wysprzęgleniu, niż w czasie, gdy silnik napędza koła.Natomiast wadliwa praca układu hamulcowego, polegająca na złej regulacji luzów szczęk lub klocków hamulcowych albo ich zaolejeniu lub zamoczeniu płynem hamulcowym, wyciekającym z cylinderków, objawi się zawsze ściąganiem pojazdu w jedną stronę tylko podczas hamowania.

REKLAMA

Podobny objaw towarzyszy użyciu pierwszemu hamulców bębnowych po co najmniej kilkugodzinnym postoju po jeździe w czasie deszczu lub przy dużej wilgotności powietrza. Powodem jest z jednej strony pęcznienie niektórych rodzajów okładzin szczęk hamulcowych po ich zamoczeniu, z drugiej – powstawanie ognisk korozji wewnątrz bębna hamulcowego na jego cylindrycznej części. Objaw ten znika samoczynnie po kilkukrotnym użyciu hamulców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Ściąganie może być także wywołane przez wadliwe ustawienia geometrii kół przednich, a gdy wystąpi nagle podczas jazdy – awarią co najmniej jednego z elementów zawieszenia kół przednich, np tulei metalowo-gumowej, końcówki drążka kierowniczego, a nawet – zdeformowaniem wahacza lub drążka kierowniczego po uderzeniu w przeszkodę lub wpadnięciu koła w dziurę w nawierzchni drogi. Bardzo rzadko zdarza się uszkodzenie elastycznego mocowania kolumny Mac Phersona, ale nie można tego wykluczyć bez dokonania oględzin.

Są także inne przyczyny dążenia samochodu do samoczynnej zmiany toru jazdy, całkowicie od niego i od kierowcy niezależne. Może to być np. silny, jednostajny wiatr boczny, albo wpadnięcie kół jednej strony pojazdu w koleiny, utworzone w nawierzchni przez ciężkie pojazdy. Natomiast za dopuszczenie do ściągania pojazdu wskutek połowicznego wjechania na miękkie pobocze winę ponosi wyłącznie kierowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA