REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.

Przyczyn tego zjawiska jest co najmniej kilka. Jedną z najczęściej występujących jest duża różnica ciśnienia powietrza w oponach, zwłaszcza w kołach przedniej osi. W przypadku „wystrzału” opony siła, jaka powoduje zmianę toru jazdy potrafi wyrwać kierownicę z rąk kierowcy, jeżeli w chwili zdarzenia nie trzymał jej oburącz dostatecznie mocno. 

REKLAMA

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

REKLAMA

Ściąganie może być spowodowane także występowaniem w jednym z kół przedniej osi oporów większych, niż w drugim. Może to być spowodowane wadliwą pracą hamulców, np. blokowaniem koła przez zakleszczoną szczękę lub klocek hamulcowy, albo wzrostem oporów w łożyskach koła lub w przegubach półosi w przypadku napędu na przednią oś.

Tego rodzaju przyczyny można rozpoznać po tym, że tendencja do samoczynnego skrętu pojazdu będzie większa na biegu jałowym lub po wysprzęgleniu, niż w czasie, gdy silnik napędza koła.Natomiast wadliwa praca układu hamulcowego, polegająca na złej regulacji luzów szczęk lub klocków hamulcowych albo ich zaolejeniu lub zamoczeniu płynem hamulcowym, wyciekającym z cylinderków, objawi się zawsze ściąganiem pojazdu w jedną stronę tylko podczas hamowania.

Podobny objaw towarzyszy użyciu pierwszemu hamulców bębnowych po co najmniej kilkugodzinnym postoju po jeździe w czasie deszczu lub przy dużej wilgotności powietrza. Powodem jest z jednej strony pęcznienie niektórych rodzajów okładzin szczęk hamulcowych po ich zamoczeniu, z drugiej – powstawanie ognisk korozji wewnątrz bębna hamulcowego na jego cylindrycznej części. Objaw ten znika samoczynnie po kilkukrotnym użyciu hamulców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Ściąganie może być także wywołane przez wadliwe ustawienia geometrii kół przednich, a gdy wystąpi nagle podczas jazdy – awarią co najmniej jednego z elementów zawieszenia kół przednich, np tulei metalowo-gumowej, końcówki drążka kierowniczego, a nawet – zdeformowaniem wahacza lub drążka kierowniczego po uderzeniu w przeszkodę lub wpadnięciu koła w dziurę w nawierzchni drogi. Bardzo rzadko zdarza się uszkodzenie elastycznego mocowania kolumny Mac Phersona, ale nie można tego wykluczyć bez dokonania oględzin.

Są także inne przyczyny dążenia samochodu do samoczynnej zmiany toru jazdy, całkowicie od niego i od kierowcy niezależne. Może to być np. silny, jednostajny wiatr boczny, albo wpadnięcie kół jednej strony pojazdu w koleiny, utworzone w nawierzchni przez ciężkie pojazdy. Natomiast za dopuszczenie do ściągania pojazdu wskutek połowicznego wjechania na miękkie pobocze winę ponosi wyłącznie kierowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA