REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

Jakubowski Ryszard
W starszych pojazdach płyn chłodzący silnik może wzrosnąć powyżej temperatury wrzenia, fot. Fotolia
W starszych pojazdach płyn chłodzący silnik może wzrosnąć powyżej temperatury wrzenia, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, zwłaszcza w upalne dni podczas przymusowego postoju w korkach ulicznych, że temperatura płynu chłodzącego silnik wzrośnie powyżej temperatury wrzenia i zacznie się on gotować, jednocześnie tryskając z odpowietrznika chłodnicy.

Zjawisko to występuje najczęściej w pojazdach, w których prędkość obrotowa wentylatora chłodnicy i wydajność pompy wodnej są uzależnione od obrotów wału korbowego silnika. Gdy pracuje on na wolnych obrotach, pompa wodna tłoczy płyn chłodzący bardzo słabo i jego cyrkulacja może nie zapewnić całkowitego odprowadzenia do atmosfery ciepła, jakie wydziela się w silniku. Na dodatek wentylator chłodnicy również obraca się bardzo wolno. W końcu płyn chłodzący może osiągnąć temperaturę wrzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

W produkowanych pół wieku temu samochodach bardzo często nie montowano fabrycznie zbiornika przelewowego cieczy chłodzącej, co było podyktowane tym, iż do chłodzenia silników w większości przypadków stosowano zwykłą wodę i można było nie liczyć się z jej ubytkami. Dziś warto taki zbiornik zainstalować, zanurzając w nim rurkę połączoną z odpowietrznikiem chłodnicy. Dzięki temu płyn po zagotowaniu się nie trafi na jezdnię, lecz do niego i po schłodzeniu silnika zostanie do niego zassany z powrotem.

Jeżeli ubytki cieczy chłodzącej będą na tyle znaczne, że odsłonią się całkowicie wloty rurek rdzenia chłodnicy, wówczas stanie się konieczne uzupełnienie go do przewidzianego poziomu. Jeżeli do uzupełnienia potrzeba niewiele płynu, wówczas można go wlać do rozgrzanej chłodnicy, po bardzo ostrożnym otwarciu jej korka.

REKLAMA

Jeżeli ubytek jest duży, szybkie wlanie dużej ilości zimnego płynu do gorącego układu chłodzenia może mieć różne nieprzyjemne skutki. W najgorszym przypadku może nastąpić pęknięcie korpusu silnika. Optymalnym rozwiązaniem jest powolne dolewanie płynu podczas pracy silnika na wolnych obrotach. Dzięki temu zimny płyn dokładnie wymiesza się z gorącym, co nie będzie miało żadnych negatywnych skutków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Aby uniknąć szkodliwych dla silnika i układu chłodzenia naprężeń termicznych, jakie mogą powstać po wyłączeniu silnika tuż po zagotowaniu w nim płynu chłodzącego, należy po otwarciu maski pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach na kilka minut. Jedynie w przypadku całkowitego wygotowania lub wycieku płynu z układu, np. wskutek pęknięcia dolnego gumowego przewodu, łączącego silnik z chłodnicą należy wyłączyć silnik jak najszybciej.

Wlewanie zimnego płynu można rozpocząć najwcześniej po schłodzeniu go do temperatury niewiele wyższej od temperatury dłoni, czyli do około 30-40 stopni Celsjusza. Wnętrze silnika nadal pozostanie gorące, ale już nie tak bardzo, aby zimny płyn mógł w nim dokonać spustoszenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA