Jak znaleźć przyczyny złej współpracy akumulatora z instalacją elektryczną pojazdu zabytkowego?
REKLAMA
REKLAMA
Są trzy powody, w wyniku których następują zakłócenia w pracy akumulatora. Pierwszym i zarazem najpowszechniejszym są wadliwe styki, zwłaszcza styki klem z biegunami akumulatora i styki przewodów rozruchowych z elektromagnesem rozrusznika i z masą silnika. Drugim powodem jest niewłaściwa praca alternatora lub prądnicy, spowodowana np. uszkodzeniem lub złym ustawieniem regulatora napięcia.
REKLAMA
Trzecim powodem jest nadmiar odbiorników prądu, czyli pobór prądu przekraczający możliwości jego wytwarzania przez prądnicę lub alternator w danych warunkach eksploatacyjnych, np. w wyniku jazdy na krótkich odcinkach z częstym uruchamianiem silnika, jazdy z niewielką prędkością obrotową silnika lub na skutek wymuszonego postoju w korkach.
Zobacz też: Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia
REKLAMA
Pierwszy z powodów tylko z pozoru wydaje się łatwy do wykrycia. Warstewka zanieczyszczeń pomiędzy klemą i biegunem akumulatora bywa bardzo cienka, przez co jest niewidoczna. Najgorszym rozwiązaniem są spotykane w starszych modelach samochodów klemy ołowiane. Dla uniknięcia problemów należy wymienić je jak najszybciej na klemy mosiężne, bez sprawdzania, czy nadają się one do dalszego użytku.
Jeżeli współpracowały one z aluminiowymi przewodami rozruchowymi, należy także wymienić te przewody na miedziane, których wolne końce (do podłączenia klem) należy starannie pobielić lutem cynowo-ołowianym, a drugie przylutować do końcówek z oczkami, nie używając do tego ani kwasu ani kwaśnej pasty lutowniczej, lecz wyłącznie kalafonii.
Zobacz też: Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych?
REKLAMA
Zdarza się, że zbyt mocno ściśnięta klema pęknie, przy czym pęknięcie jest zazwyczaj bardzo słabo widoczne. Usterka ta utrudnia jednak zarówno rozruch silnika, jak i ładowanie akumulatora podczas jazdy. Klemę taką należy jak najszybciej wymienić na nową.
Objawem złego kontaktu klem z biegunami akumulatora lub przewodów rozruchowych z elektromagnesem albo korpusem silnika są, poza gorszą pracą rozrusznika, skoki napięcia w instalacji, o których świadczy zarówno wyraźnie jaśniejsze świecenie reflektorów oraz szybsza praca silników dmuchaw i wycieraczek szyb po zwiększeniu obrotów silnika. Objawy te mogą także świadczyć o wadliwej pracy regulatora napięcia, ślizganiu się paska klinowego lub o usterkach wewnętrznych prądnicy albo alternatora. Jeżeli po sprawdzeniu i wymianie klem albo przewodów rozruchowych nie ustąpią, należy przyczyny szukać w pokładowej „elektrowni” pojazdu.
REKLAMA
REKLAMA