REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Smarowanie nie jest czynnością skomplikowaną, wymaga jednak posiadania odpowiedniego narzędzia i smaru oraz niewielkiej wiedzy. Tym narzędziem jest smarownica, zwana popularnie towotnicą od starej, obiegowej nazwy smaru półpłynnego – towotu. Przed rozpoczęciem smarowania należy napełnić ją odpowiednim, w miarę możliwości najlepszym dostępnym smarem do łożysk ciernych i tocznych bardzo obciążonych. Z produktów krajowego przemysłu bardzo dobrze spisuje się smar ŁT 34 S, choć jest on nieco za rzadki na gorące dni.

REKLAMA

Zobacz także: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

Przed rozpoczęciem smarowania, należy odszukać wszystkie punkty smarowania. W niektórych samochodach, zwłaszcza tanich i wytwarzanych na wpół chałupniczymi metodami, tych punktów może być nawet kilkanaście. Są to zazwyczaj górna i dolna tuleja zwrotnicy, końcówki i obrotowe elementy drążków kierowniczych, przeguby napędowe (krzyżaki, przeguby homokinetyczne i inne), różne cięgła i ich przeguby, np. cięgła sztywne i giętkie w układzie zmiany biegów, cięgła sterujące gaźnikiem, przysłonami chłodnicy itp.

Część z tych punktów, np. w cięgłach sterujących gaźnikiem i skrzynią biegów smaruje się bezciśnieniowo, nakładając smar do ich wnętrza palcem lub płaskim, dość szerokim wkrętakiem. Pozostałe wymagają wtłoczenia smaru pod pewnym ciśnieniem. Służą do tego specjalne końcówki. Zamocowane do elementów samochodu nazywane są popularnie kalamitkami lub smarowniczkami. Mają one specjalny kształt, umożliwiający dość szczelne (zatrzaskowe) nałożenie na nie końcówki smarownicy. Przedtem jednak należy je starannie oczyścić z przyklejonego brudu, błota i piasku, aby uniknąć zanieczyszczenia wnętrza smarowanego elementu.

Po nałożeniu końcówki smarownicy należy wtłaczać świeży smar tak długo, aż z różnych szczelin przestanie wypływać smar zużyty, który można poznać bo bardzo ciemnej, najczęściej czarnej barwie. Należy go usunąć przy pomocy szmatki lub ręcznika jednorazowego, aby nie zanieczyszczał innych elementów podwozia pojazdu, zwłaszcza bębnów i tarcz hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

Nieco inaczej przebiega smarowanie przekładni kierowniczej z listwą zębatą, czyli tzw. maglownicy, spotykanej w bardzo archaicznych konstrukcjach pojazdów. Smar wtłacza się do niej nie tylko do chwili, gdy zostanie wypchnięty stary smar tuż przy zębatce, sprzęgniętej z kolumną kierownicy, ale do wypełnienia przynajmniej w części gumowej osłony listwy zębatej (jeżeli taka jest zastosowana) lub do pojawienia się go w pobliżu miejsca, w którym do przekładni są mocowane drążki kierownicze. Jest ono zwykle zabezpieczone harmonijkową osłoną gumową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA