REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Smarowanie nie jest czynnością skomplikowaną, wymaga jednak posiadania odpowiedniego narzędzia i smaru oraz niewielkiej wiedzy. Tym narzędziem jest smarownica, zwana popularnie towotnicą od starej, obiegowej nazwy smaru półpłynnego – towotu. Przed rozpoczęciem smarowania należy napełnić ją odpowiednim, w miarę możliwości najlepszym dostępnym smarem do łożysk ciernych i tocznych bardzo obciążonych. Z produktów krajowego przemysłu bardzo dobrze spisuje się smar ŁT 34 S, choć jest on nieco za rzadki na gorące dni.

REKLAMA

Zobacz także: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

Przed rozpoczęciem smarowania, należy odszukać wszystkie punkty smarowania. W niektórych samochodach, zwłaszcza tanich i wytwarzanych na wpół chałupniczymi metodami, tych punktów może być nawet kilkanaście. Są to zazwyczaj górna i dolna tuleja zwrotnicy, końcówki i obrotowe elementy drążków kierowniczych, przeguby napędowe (krzyżaki, przeguby homokinetyczne i inne), różne cięgła i ich przeguby, np. cięgła sztywne i giętkie w układzie zmiany biegów, cięgła sterujące gaźnikiem, przysłonami chłodnicy itp.

Część z tych punktów, np. w cięgłach sterujących gaźnikiem i skrzynią biegów smaruje się bezciśnieniowo, nakładając smar do ich wnętrza palcem lub płaskim, dość szerokim wkrętakiem. Pozostałe wymagają wtłoczenia smaru pod pewnym ciśnieniem. Służą do tego specjalne końcówki. Zamocowane do elementów samochodu nazywane są popularnie kalamitkami lub smarowniczkami. Mają one specjalny kształt, umożliwiający dość szczelne (zatrzaskowe) nałożenie na nie końcówki smarownicy. Przedtem jednak należy je starannie oczyścić z przyklejonego brudu, błota i piasku, aby uniknąć zanieczyszczenia wnętrza smarowanego elementu.

Po nałożeniu końcówki smarownicy należy wtłaczać świeży smar tak długo, aż z różnych szczelin przestanie wypływać smar zużyty, który można poznać bo bardzo ciemnej, najczęściej czarnej barwie. Należy go usunąć przy pomocy szmatki lub ręcznika jednorazowego, aby nie zanieczyszczał innych elementów podwozia pojazdu, zwłaszcza bębnów i tarcz hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

Nieco inaczej przebiega smarowanie przekładni kierowniczej z listwą zębatą, czyli tzw. maglownicy, spotykanej w bardzo archaicznych konstrukcjach pojazdów. Smar wtłacza się do niej nie tylko do chwili, gdy zostanie wypchnięty stary smar tuż przy zębatce, sprzęgniętej z kolumną kierownicy, ale do wypełnienia przynajmniej w części gumowej osłony listwy zębatej (jeżeli taka jest zastosowana) lub do pojawienia się go w pobliżu miejsca, w którym do przekładni są mocowane drążki kierownicze. Jest ono zwykle zabezpieczone harmonijkową osłoną gumową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    REKLAMA

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    REKLAMA

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    REKLAMA