REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Smarowanie nie jest czynnością skomplikowaną, wymaga jednak posiadania odpowiedniego narzędzia i smaru oraz niewielkiej wiedzy. Tym narzędziem jest smarownica, zwana popularnie towotnicą od starej, obiegowej nazwy smaru półpłynnego – towotu. Przed rozpoczęciem smarowania należy napełnić ją odpowiednim, w miarę możliwości najlepszym dostępnym smarem do łożysk ciernych i tocznych bardzo obciążonych. Z produktów krajowego przemysłu bardzo dobrze spisuje się smar ŁT 34 S, choć jest on nieco za rzadki na gorące dni.

REKLAMA

Zobacz także: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

Przed rozpoczęciem smarowania, należy odszukać wszystkie punkty smarowania. W niektórych samochodach, zwłaszcza tanich i wytwarzanych na wpół chałupniczymi metodami, tych punktów może być nawet kilkanaście. Są to zazwyczaj górna i dolna tuleja zwrotnicy, końcówki i obrotowe elementy drążków kierowniczych, przeguby napędowe (krzyżaki, przeguby homokinetyczne i inne), różne cięgła i ich przeguby, np. cięgła sztywne i giętkie w układzie zmiany biegów, cięgła sterujące gaźnikiem, przysłonami chłodnicy itp.

Część z tych punktów, np. w cięgłach sterujących gaźnikiem i skrzynią biegów smaruje się bezciśnieniowo, nakładając smar do ich wnętrza palcem lub płaskim, dość szerokim wkrętakiem. Pozostałe wymagają wtłoczenia smaru pod pewnym ciśnieniem. Służą do tego specjalne końcówki. Zamocowane do elementów samochodu nazywane są popularnie kalamitkami lub smarowniczkami. Mają one specjalny kształt, umożliwiający dość szczelne (zatrzaskowe) nałożenie na nie końcówki smarownicy. Przedtem jednak należy je starannie oczyścić z przyklejonego brudu, błota i piasku, aby uniknąć zanieczyszczenia wnętrza smarowanego elementu.

Po nałożeniu końcówki smarownicy należy wtłaczać świeży smar tak długo, aż z różnych szczelin przestanie wypływać smar zużyty, który można poznać bo bardzo ciemnej, najczęściej czarnej barwie. Należy go usunąć przy pomocy szmatki lub ręcznika jednorazowego, aby nie zanieczyszczał innych elementów podwozia pojazdu, zwłaszcza bębnów i tarcz hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

Nieco inaczej przebiega smarowanie przekładni kierowniczej z listwą zębatą, czyli tzw. maglownicy, spotykanej w bardzo archaicznych konstrukcjach pojazdów. Smar wtłacza się do niej nie tylko do chwili, gdy zostanie wypchnięty stary smar tuż przy zębatce, sprzęgniętej z kolumną kierownicy, ale do wypełnienia przynajmniej w części gumowej osłony listwy zębatej (jeżeli taka jest zastosowana) lub do pojawienia się go w pobliżu miejsca, w którym do przekładni są mocowane drążki kierownicze. Jest ono zwykle zabezpieczone harmonijkową osłoną gumową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA