REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Smarowanie nie jest czynnością skomplikowaną, wymaga jednak posiadania odpowiedniego narzędzia i smaru oraz niewielkiej wiedzy. Tym narzędziem jest smarownica, zwana popularnie towotnicą od starej, obiegowej nazwy smaru półpłynnego – towotu. Przed rozpoczęciem smarowania należy napełnić ją odpowiednim, w miarę możliwości najlepszym dostępnym smarem do łożysk ciernych i tocznych bardzo obciążonych. Z produktów krajowego przemysłu bardzo dobrze spisuje się smar ŁT 34 S, choć jest on nieco za rzadki na gorące dni.

REKLAMA

Zobacz także: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

REKLAMA

Przed rozpoczęciem smarowania, należy odszukać wszystkie punkty smarowania. W niektórych samochodach, zwłaszcza tanich i wytwarzanych na wpół chałupniczymi metodami, tych punktów może być nawet kilkanaście. Są to zazwyczaj górna i dolna tuleja zwrotnicy, końcówki i obrotowe elementy drążków kierowniczych, przeguby napędowe (krzyżaki, przeguby homokinetyczne i inne), różne cięgła i ich przeguby, np. cięgła sztywne i giętkie w układzie zmiany biegów, cięgła sterujące gaźnikiem, przysłonami chłodnicy itp.

Część z tych punktów, np. w cięgłach sterujących gaźnikiem i skrzynią biegów smaruje się bezciśnieniowo, nakładając smar do ich wnętrza palcem lub płaskim, dość szerokim wkrętakiem. Pozostałe wymagają wtłoczenia smaru pod pewnym ciśnieniem. Służą do tego specjalne końcówki. Zamocowane do elementów samochodu nazywane są popularnie kalamitkami lub smarowniczkami. Mają one specjalny kształt, umożliwiający dość szczelne (zatrzaskowe) nałożenie na nie końcówki smarownicy. Przedtem jednak należy je starannie oczyścić z przyklejonego brudu, błota i piasku, aby uniknąć zanieczyszczenia wnętrza smarowanego elementu.

Po nałożeniu końcówki smarownicy należy wtłaczać świeży smar tak długo, aż z różnych szczelin przestanie wypływać smar zużyty, który można poznać bo bardzo ciemnej, najczęściej czarnej barwie. Należy go usunąć przy pomocy szmatki lub ręcznika jednorazowego, aby nie zanieczyszczał innych elementów podwozia pojazdu, zwłaszcza bębnów i tarcz hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Typy gaźników w autach zabytkowych

Nieco inaczej przebiega smarowanie przekładni kierowniczej z listwą zębatą, czyli tzw. maglownicy, spotykanej w bardzo archaicznych konstrukcjach pojazdów. Smar wtłacza się do niej nie tylko do chwili, gdy zostanie wypchnięty stary smar tuż przy zębatce, sprzęgniętej z kolumną kierownicy, ale do wypełnienia przynajmniej w części gumowej osłony listwy zębatej (jeżeli taka jest zastosowana) lub do pojawienia się go w pobliżu miejsca, w którym do przekładni są mocowane drążki kierownicze. Jest ono zwykle zabezpieczone harmonijkową osłoną gumową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA