REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025
85-latek pomylił wyjazd z wejściem. Czy seniorzy powinni mieć obowiązkowe badania lekarskie?
Richard Sowersby
Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

rozwiń >

85-latek wjechał autem do galerii handlowej Riviera. Chciał tylko wyjechać z parkingu

REKLAMA

85-latek wjechał samochodem prosto do galerii handlowej, myląc zjazd z wyjazdem. To nie był filmowy pościg ani viralowy żart – to prawdziwe życie. 25 czerwca 2025 roku, w biały dzień, kierowca w podeszłym wieku pokonał autem kilkadziesiąt metrów wewnątrz centrum handlowego Riviera. Mijał przestraszonych klientów i witryny sklepów, aż jego pojazd zatrzymał się dopiero przy jednym z betonowych filarów. Świadkowie nie mogli uwierzyć w to, co widzą.

REKLAMA

To cud, że nikt nie ucierpiał. Na nagraniach w sieci widać, jak ludzie starają się zatrzymać kierowcę, jednak on kontynuuje jazdę. Zdarzenie, które mogło zakończyć się tragedią, dziś wywołuje dyskusję o bezpieczeństwie, ale także o odpowiedzialności. Czy seniorzy za kierownicą powinni przechodzić obowiązkowe badania lekarskie, by zachować prawo jazdy? Gdyby auto jechało szybciej lub ktoś akurat wyszedł zza rogu, bilans mógłby być znacznie tragiczniejszy.

Mimo braku automatycznych, wiekowych badań, polskie prawo przewiduje mechanizmy interwencji w uzasadnionych przypadkach. Starosta ma prawo skierować kierowcę na badania lekarskie, jeśli pojawiają się uzasadnione wątpliwości co do jego stanu zdrowia lub stwarza on zagrożenie w ruchu drogowym.

Badania lekarskie dla kierowców seniorów – co się zmienia w przepisach unijnych?

REKLAMA

Czy seniorzy muszą robić badania lekarskie 2025 w związku z przepisami unijnymi? Temat obowiązkowych badań dla seniorów-kierowców jest również przedmiotem debat na forum Unii Europejskiej. Komisja Europejska rozważała wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich co 5 lat dla osób po 70. roku życia, jako warunku zachowania prawa jazdy. Propozycja ta, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa, napotkała jednak na opór.

Parlament Europejski ostatecznie odrzucił tę propozycję, argumentując to między innymi obawami przed dyskryminacją seniorów i chęcią zapewnienia im prawa do swobodnego przemieszczania się oraz uczestniczenia w życiu gospodarczym i społecznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie zgodzili się, by kierowcy sami oceniali swoją zdolność do prowadzenia pojazdów podczas wydawania i odnawiania prawa jazdy, pozwalając krajom UE zdecydować, czy samoocena powinna zostać zastąpiona badaniem lekarskim z minimalnym zestawem kontroli m.in. wzroku i układu krążenia kierowców – tak informował EuroPAP News oraz inne media, podsumowując kompromisowe rozwiązanie przyjęte przez PE. To podkreśla autonomię państw członkowskich w tej kwestii i pokazuje, że obowiązkowe badania dla seniorów w UE nie są jeszcze przesądzone.

Statystyki wypadków: Czy seniorzy są bardziej niebezpieczni na drodze?

W kontekście wypadku w Gdyni naturalnie pojawia się pytanie o bezpieczeństwo seniorów za kierownicą. Dane policyjne dotyczące wypadków drogowych w Polsce pokazują, że kierowcy w wieku 60 lat i więcej, choć stanowią znaczną grupę użytkowników dróg, rzadziej są sprawcami najtragiczniejszych zdarzeń drogowych w porównaniu do młodszych grup wiekowych.

Sprawcy wypadków drogowych w Polsce według grup wiekowych (dane za 2023 rok):

Grupa wiekowa

Liczba wypadków spowodowanych

Liczba zabitych

18-24 lat

2 898

275

25-39 lat

5 570

517

40-59 lat

5 643

487

60+ lat

3 571

312

Źródło: Raport Policji "Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku"

Jak widać z powyższych danych, najwięcej wypadków spowodowali kierowcy w grupie wiekowej 40-59 lat, a następnie 25-39 lat. Kierowcy powyżej 60. roku życia częściej uczestniczą w kolizjach, które zazwyczaj mają mniej poważne konsekwencje, oraz bywają sprawcami wypadków na skrzyżowaniach czy podczas wykonywania manewrów, co może być związane ze spadkiem czasu reakcji czy problemami z oceną odległości. Jednakże ich doświadczenie i ostrożniejszy styl jazdy często rekompensują te niedoskonałości, wpływając na niższą ciężkość wypadków, których są sprawcami.

Czy 85-latek może prowadzić auto? Przepisy dla kierowców po 70. roku życia w 2025 roku

Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80? Polskie prawo drogowe jest w tej kwestii klarowne: nie ma obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców po przekroczeniu żadnego wieku, np. 65., 75. czy 80. roku życia. Oznacza to, że legalnie można prowadzić pojazd, o ile posiada się ważne prawo jazdy. Wiele osób zastanawia się: czy trzeba oddać prawo jazdy po 80. roku życia? Odpowiedź brzmi: nie, jeśli stan zdrowia na to pozwala i dokument jest ważny.

Warto zaznaczyć, że niedawne Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 roku (Dz.U. 2025 poz. 696), które weszło w życie 30 czerwca, dotyczy wyłącznie egzaminatorów, nie zaś prywatnych kierowców. To oznacza, że nowe przepisy dla kierowców seniorów w Polsce nie wprowadzają zmian w kwestii obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców w podeszłym wieku.

Obowiązkowe badania lekarskie są wymagane jedynie w ściśle określonych sytuacjach:

  • Przy pierwszym wyrabianiu prawa jazdy.
  • Przy odnawianiu uprawnień po 15 latach (lub krótszym okresie, jeśli tak orzekł lekarz).
  • Dla kierowców zawodowych (gdzie np. po 60. roku życia badania są wymagane co 30 miesięcy).

Obecnie w ministerstwie nie toczą się żadne prace nad zmianą przepisów w zakresie badań dla kierowców po ukończeniu określonego wieku – jak wynika z wypowiedzi rzeczniczki Ministerstwa Infrastruktury, Anny Szumańskiej, dla mediów w podobnych debatach. Resort konsekwentnie podkreśla, że istniejące mechanizmy są wystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa, a statystyki pokazują, że seniorzy nie są sprawcami największej liczby najtragiczniejszych wypadków.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) o przepisy dla kierowców seniorów 2025

Czy 80-latek może prowadzić samochód w Polsce?

Tak, 80-latek może prowadzić samochód w Polsce, pod warunkiem, że ma ważne prawo jazdy. Nie ma ograniczeń wiekowych w polskim prawie, jeśli chodzi o możliwość prowadzenia pojazdów. Kluczowy jest stan zdrowia i ważność dokumentu.

Czy seniorzy muszą robić badania lekarskie, by zachować prawo jazdy?

Nie ma ogólnego obowiązku regularnych badań lekarskich dla seniorów wyłącznie z powodu wieku. Obowiązkowe badania lekarskie dotyczą wydania/odnowienia prawa jazdy (standardowo co 15 lat, niezależnie od wieku) oraz kierowców zawodowych. Możesz zostać skierowany na badania, jeśli starosta uzna, że są ku temu uzasadnione powody, np. po incydencie drogowym. Nowe przepisy dla kierowców seniorów nie wprowadzają w tej kwestii zmian.

Czy nowe przepisy (Dz.U. 2025 poz. 696) zmieniają coś w kwestii badań wiekowych dla kierowców?

Nie, zmiana Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 roku (Dz.U. 2025 poz. 696) dotyczy wyłącznie egzaminatorów, a nie prywatnych kierowców. Przepisy dotyczące badań dla seniorów pozostają bez zmian w świetle tego aktu prawnego. Nie wprowadzono żadnych nowych obowiązkowych badań dla kierowców 70+.

Czy Unia Europejska planuje obowiązkowe badania dla seniorów?

UE rozważała taką możliwość (badania co 5 lat po 70. roku życia), jednak Parlament Europejski odrzucił tę propozycję, argumentując to m.in. unikaniem dyskryminacji seniorów. Obecnie nie ma wiążącej, jednolitej decyzji co do wprowadzenia obowiązkowych badań wiekowych w Polsce na podstawie unijnych regulacji, choć państwa członkowskie mają pewną swobodę w ustalaniu zasad oceny zdrowia.

Wnioski i zalecenia: Dyskusja trwa! Czy kierowcy po 70. roku życia mogą prowadzić auto bez ograniczeń?

Incydenty takie jak ten w Gdyni, choć nagłośnione ze względu na swoją spektakularność, stanowią jedynie część szerszego problemu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w którym uczestniczą również starsi kierowcy. Obecne przepisy dla kierowców seniorów 2025 pozwalają na indywidualną weryfikację zdolności do prowadzenia pojazdu, nie wprowadzając masowych, automatycznych restrykcji wiekowych.

Dla wszystkich kierowców, a zwłaszcza dla seniorów i ich rodzin, kluczowe jest proaktywne podejście:

  • Regularne badania profilaktyczne: Nawet bez formalnego obowiązku, regularne badania wzroku i słuchu oraz kontrola ogólnego stanu zdrowia u lekarza rodzinnego są fundamentalne. Profesor Kaarin Antsey z UNSW w Sydney podkreśla, że kierowcy już po 50. roku życia powinni aktualizować swoje umiejętności, aby zredukować liczbę błędów na drodze, co potwierdzają badania prowadzone przez jej zespół.
  • Obserwacja własnych zdolności: Zwracanie uwagi na ewentualne pogorszenie się koncentracji, czasu reakcji, pamięci czy zdolności oceny odległości to podstawa. Badania Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują w wieku 50-60 lat oraz po 65. roku życia, a osoby po 75. roku życia mogą mieć czas reakcji nawet dwukrotnie dłuższy niż młodsze.
  • Konsultacje ze specjalistami: Wszelkie wątpliwości dotyczące zdolności do prowadzenia pojazdu powinny być konsultowane z lekarzem medycyny pracy, neurologiem czy okulistą. Profesjonalna opinia może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom.
  • Rozważenie alternatyw: W niektórych sytuacjach, zwłaszcza przy gorszych warunkach drogowych lub samopoczuciu, warto rozważyć skorzystanie z transportu publicznego, taksówki lub pomocy bliskich.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA