REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025
85-latek pomylił wyjazd z wejściem. Czy seniorzy powinni mieć obowiązkowe badania lekarskie?
Richard Sowersby
Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

rozwiń >

85-latek wjechał autem do galerii handlowej Riviera. Chciał tylko wyjechać z parkingu

85-latek wjechał samochodem prosto do galerii handlowej, myląc zjazd z wyjazdem. To nie był filmowy pościg ani viralowy żart – to prawdziwe życie. 25 czerwca 2025 roku, w biały dzień, kierowca w podeszłym wieku pokonał autem kilkadziesiąt metrów wewnątrz centrum handlowego Riviera. Mijał przestraszonych klientów i witryny sklepów, aż jego pojazd zatrzymał się dopiero przy jednym z betonowych filarów. Świadkowie nie mogli uwierzyć w to, co widzą.

REKLAMA

REKLAMA

To cud, że nikt nie ucierpiał. Na nagraniach w sieci widać, jak ludzie starają się zatrzymać kierowcę, jednak on kontynuuje jazdę. Zdarzenie, które mogło zakończyć się tragedią, dziś wywołuje dyskusję o bezpieczeństwie, ale także o odpowiedzialności. Czy seniorzy za kierownicą powinni przechodzić obowiązkowe badania lekarskie, by zachować prawo jazdy? Gdyby auto jechało szybciej lub ktoś akurat wyszedł zza rogu, bilans mógłby być znacznie tragiczniejszy.

Mimo braku automatycznych, wiekowych badań, polskie prawo przewiduje mechanizmy interwencji w uzasadnionych przypadkach. Starosta ma prawo skierować kierowcę na badania lekarskie, jeśli pojawiają się uzasadnione wątpliwości co do jego stanu zdrowia lub stwarza on zagrożenie w ruchu drogowym.

Badania lekarskie dla kierowców seniorów – co się zmienia w przepisach unijnych?

Czy seniorzy muszą robić badania lekarskie 2025 w związku z przepisami unijnymi? Temat obowiązkowych badań dla seniorów-kierowców jest również przedmiotem debat na forum Unii Europejskiej. Komisja Europejska rozważała wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich co 5 lat dla osób po 70. roku życia, jako warunku zachowania prawa jazdy. Propozycja ta, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa, napotkała jednak na opór.

REKLAMA

Parlament Europejski ostatecznie odrzucił tę propozycję, argumentując to między innymi obawami przed dyskryminacją seniorów i chęcią zapewnienia im prawa do swobodnego przemieszczania się oraz uczestniczenia w życiu gospodarczym i społecznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie zgodzili się, by kierowcy sami oceniali swoją zdolność do prowadzenia pojazdów podczas wydawania i odnawiania prawa jazdy, pozwalając krajom UE zdecydować, czy samoocena powinna zostać zastąpiona badaniem lekarskim z minimalnym zestawem kontroli m.in. wzroku i układu krążenia kierowców – tak informował EuroPAP News oraz inne media, podsumowując kompromisowe rozwiązanie przyjęte przez PE. To podkreśla autonomię państw członkowskich w tej kwestii i pokazuje, że obowiązkowe badania dla seniorów w UE nie są jeszcze przesądzone.

Statystyki wypadków: Czy seniorzy są bardziej niebezpieczni na drodze?

W kontekście wypadku w Gdyni naturalnie pojawia się pytanie o bezpieczeństwo seniorów za kierownicą. Dane policyjne dotyczące wypadków drogowych w Polsce pokazują, że kierowcy w wieku 60 lat i więcej, choć stanowią znaczną grupę użytkowników dróg, rzadziej są sprawcami najtragiczniejszych zdarzeń drogowych w porównaniu do młodszych grup wiekowych.

Sprawcy wypadków drogowych w Polsce według grup wiekowych (dane za 2023 rok):

Grupa wiekowa

Liczba wypadków spowodowanych

Liczba zabitych

18-24 lat

2 898

275

25-39 lat

5 570

517

40-59 lat

5 643

487

60+ lat

3 571

312

Źródło: Raport Policji "Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku"

Jak widać z powyższych danych, najwięcej wypadków spowodowali kierowcy w grupie wiekowej 40-59 lat, a następnie 25-39 lat. Kierowcy powyżej 60. roku życia częściej uczestniczą w kolizjach, które zazwyczaj mają mniej poważne konsekwencje, oraz bywają sprawcami wypadków na skrzyżowaniach czy podczas wykonywania manewrów, co może być związane ze spadkiem czasu reakcji czy problemami z oceną odległości. Jednakże ich doświadczenie i ostrożniejszy styl jazdy często rekompensują te niedoskonałości, wpływając na niższą ciężkość wypadków, których są sprawcami.

Czy 85-latek może prowadzić auto? Przepisy dla kierowców po 70. roku życia w 2025 roku

Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80? Polskie prawo drogowe jest w tej kwestii klarowne: nie ma obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców po przekroczeniu żadnego wieku, np. 65., 75. czy 80. roku życia. Oznacza to, że legalnie można prowadzić pojazd, o ile posiada się ważne prawo jazdy. Wiele osób zastanawia się: czy trzeba oddać prawo jazdy po 80. roku życia? Odpowiedź brzmi: nie, jeśli stan zdrowia na to pozwala i dokument jest ważny.

Warto zaznaczyć, że niedawne Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 roku (Dz.U. 2025 poz. 696), które weszło w życie 30 czerwca, dotyczy wyłącznie egzaminatorów, nie zaś prywatnych kierowców. To oznacza, że nowe przepisy dla kierowców seniorów w Polsce nie wprowadzają zmian w kwestii obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców w podeszłym wieku.

Obowiązkowe badania lekarskie są wymagane jedynie w ściśle określonych sytuacjach:

  • Przy pierwszym wyrabianiu prawa jazdy.
  • Przy odnawianiu uprawnień po 15 latach (lub krótszym okresie, jeśli tak orzekł lekarz).
  • Dla kierowców zawodowych (gdzie np. po 60. roku życia badania są wymagane co 30 miesięcy).

Obecnie w ministerstwie nie toczą się żadne prace nad zmianą przepisów w zakresie badań dla kierowców po ukończeniu określonego wieku – jak wynika z wypowiedzi rzeczniczki Ministerstwa Infrastruktury, Anny Szumańskiej, dla mediów w podobnych debatach. Resort konsekwentnie podkreśla, że istniejące mechanizmy są wystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa, a statystyki pokazują, że seniorzy nie są sprawcami największej liczby najtragiczniejszych wypadków.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) o przepisy dla kierowców seniorów 2025

Czy 80-latek może prowadzić samochód w Polsce?

Tak, 80-latek może prowadzić samochód w Polsce, pod warunkiem, że ma ważne prawo jazdy. Nie ma ograniczeń wiekowych w polskim prawie, jeśli chodzi o możliwość prowadzenia pojazdów. Kluczowy jest stan zdrowia i ważność dokumentu.

Czy seniorzy muszą robić badania lekarskie, by zachować prawo jazdy?

Nie ma ogólnego obowiązku regularnych badań lekarskich dla seniorów wyłącznie z powodu wieku. Obowiązkowe badania lekarskie dotyczą wydania/odnowienia prawa jazdy (standardowo co 15 lat, niezależnie od wieku) oraz kierowców zawodowych. Możesz zostać skierowany na badania, jeśli starosta uzna, że są ku temu uzasadnione powody, np. po incydencie drogowym. Nowe przepisy dla kierowców seniorów nie wprowadzają w tej kwestii zmian.

Czy nowe przepisy (Dz.U. 2025 poz. 696) zmieniają coś w kwestii badań wiekowych dla kierowców?

Nie, zmiana Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 roku (Dz.U. 2025 poz. 696) dotyczy wyłącznie egzaminatorów, a nie prywatnych kierowców. Przepisy dotyczące badań dla seniorów pozostają bez zmian w świetle tego aktu prawnego. Nie wprowadzono żadnych nowych obowiązkowych badań dla kierowców 70+.

Czy Unia Europejska planuje obowiązkowe badania dla seniorów?

UE rozważała taką możliwość (badania co 5 lat po 70. roku życia), jednak Parlament Europejski odrzucił tę propozycję, argumentując to m.in. unikaniem dyskryminacji seniorów. Obecnie nie ma wiążącej, jednolitej decyzji co do wprowadzenia obowiązkowych badań wiekowych w Polsce na podstawie unijnych regulacji, choć państwa członkowskie mają pewną swobodę w ustalaniu zasad oceny zdrowia.

Wnioski i zalecenia: Dyskusja trwa! Czy kierowcy po 70. roku życia mogą prowadzić auto bez ograniczeń?

Incydenty takie jak ten w Gdyni, choć nagłośnione ze względu na swoją spektakularność, stanowią jedynie część szerszego problemu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w którym uczestniczą również starsi kierowcy. Obecne przepisy dla kierowców seniorów 2025 pozwalają na indywidualną weryfikację zdolności do prowadzenia pojazdu, nie wprowadzając masowych, automatycznych restrykcji wiekowych.

Dla wszystkich kierowców, a zwłaszcza dla seniorów i ich rodzin, kluczowe jest proaktywne podejście:

  • Regularne badania profilaktyczne: Nawet bez formalnego obowiązku, regularne badania wzroku i słuchu oraz kontrola ogólnego stanu zdrowia u lekarza rodzinnego są fundamentalne. Profesor Kaarin Antsey z UNSW w Sydney podkreśla, że kierowcy już po 50. roku życia powinni aktualizować swoje umiejętności, aby zredukować liczbę błędów na drodze, co potwierdzają badania prowadzone przez jej zespół.
  • Obserwacja własnych zdolności: Zwracanie uwagi na ewentualne pogorszenie się koncentracji, czasu reakcji, pamięci czy zdolności oceny odległości to podstawa. Badania Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują w wieku 50-60 lat oraz po 65. roku życia, a osoby po 75. roku życia mogą mieć czas reakcji nawet dwukrotnie dłuższy niż młodsze.
  • Konsultacje ze specjalistami: Wszelkie wątpliwości dotyczące zdolności do prowadzenia pojazdu powinny być konsultowane z lekarzem medycyny pracy, neurologiem czy okulistą. Profesjonalna opinia może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom.
  • Rozważenie alternatyw: W niektórych sytuacjach, zwłaszcza przy gorszych warunkach drogowych lub samopoczuciu, warto rozważyć skorzystanie z transportu publicznego, taksówki lub pomocy bliskich.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA