REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Jakubowski Ryszard
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Wybierając się zabytkowym autem w dłuższą drogę należy być przygotowanym na każdą ewentualność, a zwłaszcza mieć odpowiednie zaplecze warsztatowe w bagażniku, pozwalające na wykonanie wielu doraźnych i poważniejszych napraw, oraz zestaw niezbędnych części. Nie chodzi tu o wożenie zapasowego silnika, ale o części, które najczęściej ulegają awariom.

REKLAMA

Wśród narzędzi powinny znaleźć się komplety kluczy nasadowych, płaskich i oczkowych, przynajmniej jeden klucz nastawny, klucz do świec, różnego rodzaju szczypce i płaskoszczypy. Przydadzą się narzędzia specjalistyczne, dostosowane do danego typu auta, np. ściągacze do bębnów hamulcowych, przyrządy do ustawiania zapłonu itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

REKLAMA

Spośród części zamiennych niezbędne są elementy aparatu zapłonowego lub cały kompletny aparat, paski klinowe odpowiedniego rozmiaru, linki i cięgła elastyczne, najlepiej cały komplet, świece zapłonowe, komplet żarówek i bezpieczników, kilka odcinków przewodów elektrycznych o różnych przekrojach oraz złączki męskie i żeńskie wraz z narzędziem do ich zaciskania na przewodach. Warto mieć w zapasie jeden przegub napędowy, a w przypadku przegubów homokinetycznych także zapasowy sworzeń wraz z zawleczkami lub pierścieniami Segera. Można też wozić ze sobą jedną półośkę. Ale koniecznie trzeba mieć komplet gumowych przewodów do układu chłodzenia, szczotki do prądnicy lub alternatora, zapasowe części do pompy paliwa lub nawet całą pompę itp.

Przy doborze części zapasowych, zabieranych w podróż warto pamiętać, że najszybciej psują się części bardzo miękkie, takie jak przewody elastyczne, cięgła i linki, oraz części bardzo twarde, pracujące pod dużym obciążeniem, np różnego rodzaju sworznie i przeguby. W obu przypadkach przyczyną awarii są najczęściej procesy starzeniowe i zmęczenie materiału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

REKLAMA

Niezbędnym wyposażeniem podróżującego amatora zabytkowych pojazdów musi być ubranie robocze z cienkimi ale mocnymi rękawicami roboczymi, materac piankowy, umożliwiający prace pod podwoziem, co najmniej jedna dobra latarka i lampa przenośna, najlepiej diodowa, zasilana z pokładowego akumulatora. Przydatna jest robocza kurtka nieprzemakalna, lub nawet cały sztormiak, gdy będzie konieczna naprawa podczas deszczu. Należy pamiętać o elementach odblaskowych, choćby w postaci opasek, używanych przez rowerzystów, a także o kamizelce odblaskowej. Bardzo przydatna może okazać się linka holownicza.

W samochodzie nie może zabraknąć różnych śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek różnego rodzaju oraz wybijaków, pobijaków itp. Konieczny jest także młotek oraz solidny podnośnik. Przydadzą się kliny pod koło oraz co najmniej jedna kobyłka, gwarantująca bezpieczeństwo podczas prac naprawczych ze zdjętymi kołami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA