REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Wybierając się zabytkowym autem w dłuższą drogę należy być przygotowanym na każdą ewentualność, a zwłaszcza mieć odpowiednie zaplecze warsztatowe w bagażniku, pozwalające na wykonanie wielu doraźnych i poważniejszych napraw, oraz zestaw niezbędnych części. Nie chodzi tu o wożenie zapasowego silnika, ale o części, które najczęściej ulegają awariom.

REKLAMA

Wśród narzędzi powinny znaleźć się komplety kluczy nasadowych, płaskich i oczkowych, przynajmniej jeden klucz nastawny, klucz do świec, różnego rodzaju szczypce i płaskoszczypy. Przydadzą się narzędzia specjalistyczne, dostosowane do danego typu auta, np. ściągacze do bębnów hamulcowych, przyrządy do ustawiania zapłonu itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

REKLAMA

Spośród części zamiennych niezbędne są elementy aparatu zapłonowego lub cały kompletny aparat, paski klinowe odpowiedniego rozmiaru, linki i cięgła elastyczne, najlepiej cały komplet, świece zapłonowe, komplet żarówek i bezpieczników, kilka odcinków przewodów elektrycznych o różnych przekrojach oraz złączki męskie i żeńskie wraz z narzędziem do ich zaciskania na przewodach. Warto mieć w zapasie jeden przegub napędowy, a w przypadku przegubów homokinetycznych także zapasowy sworzeń wraz z zawleczkami lub pierścieniami Segera. Można też wozić ze sobą jedną półośkę. Ale koniecznie trzeba mieć komplet gumowych przewodów do układu chłodzenia, szczotki do prądnicy lub alternatora, zapasowe części do pompy paliwa lub nawet całą pompę itp.

Przy doborze części zapasowych, zabieranych w podróż warto pamiętać, że najszybciej psują się części bardzo miękkie, takie jak przewody elastyczne, cięgła i linki, oraz części bardzo twarde, pracujące pod dużym obciążeniem, np różnego rodzaju sworznie i przeguby. W obu przypadkach przyczyną awarii są najczęściej procesy starzeniowe i zmęczenie materiału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

REKLAMA

Niezbędnym wyposażeniem podróżującego amatora zabytkowych pojazdów musi być ubranie robocze z cienkimi ale mocnymi rękawicami roboczymi, materac piankowy, umożliwiający prace pod podwoziem, co najmniej jedna dobra latarka i lampa przenośna, najlepiej diodowa, zasilana z pokładowego akumulatora. Przydatna jest robocza kurtka nieprzemakalna, lub nawet cały sztormiak, gdy będzie konieczna naprawa podczas deszczu. Należy pamiętać o elementach odblaskowych, choćby w postaci opasek, używanych przez rowerzystów, a także o kamizelce odblaskowej. Bardzo przydatna może okazać się linka holownicza.

W samochodzie nie może zabraknąć różnych śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek różnego rodzaju oraz wybijaków, pobijaków itp. Konieczny jest także młotek oraz solidny podnośnik. Przydadzą się kliny pod koło oraz co najmniej jedna kobyłka, gwarantująca bezpieczeństwo podczas prac naprawczych ze zdjętymi kołami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA