REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia
Jak zabezpieczyć się przed awarią? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Wybierając się zabytkowym autem w dłuższą drogę należy być przygotowanym na każdą ewentualność, a zwłaszcza mieć odpowiednie zaplecze warsztatowe w bagażniku, pozwalające na wykonanie wielu doraźnych i poważniejszych napraw, oraz zestaw niezbędnych części. Nie chodzi tu o wożenie zapasowego silnika, ale o części, które najczęściej ulegają awariom.

REKLAMA

Wśród narzędzi powinny znaleźć się komplety kluczy nasadowych, płaskich i oczkowych, przynajmniej jeden klucz nastawny, klucz do świec, różnego rodzaju szczypce i płaskoszczypy. Przydadzą się narzędzia specjalistyczne, dostosowane do danego typu auta, np. ściągacze do bębnów hamulcowych, przyrządy do ustawiania zapłonu itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

REKLAMA

Spośród części zamiennych niezbędne są elementy aparatu zapłonowego lub cały kompletny aparat, paski klinowe odpowiedniego rozmiaru, linki i cięgła elastyczne, najlepiej cały komplet, świece zapłonowe, komplet żarówek i bezpieczników, kilka odcinków przewodów elektrycznych o różnych przekrojach oraz złączki męskie i żeńskie wraz z narzędziem do ich zaciskania na przewodach. Warto mieć w zapasie jeden przegub napędowy, a w przypadku przegubów homokinetycznych także zapasowy sworzeń wraz z zawleczkami lub pierścieniami Segera. Można też wozić ze sobą jedną półośkę. Ale koniecznie trzeba mieć komplet gumowych przewodów do układu chłodzenia, szczotki do prądnicy lub alternatora, zapasowe części do pompy paliwa lub nawet całą pompę itp.

Przy doborze części zapasowych, zabieranych w podróż warto pamiętać, że najszybciej psują się części bardzo miękkie, takie jak przewody elastyczne, cięgła i linki, oraz części bardzo twarde, pracujące pod dużym obciążeniem, np różnego rodzaju sworznie i przeguby. W obu przypadkach przyczyną awarii są najczęściej procesy starzeniowe i zmęczenie materiału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

REKLAMA

Niezbędnym wyposażeniem podróżującego amatora zabytkowych pojazdów musi być ubranie robocze z cienkimi ale mocnymi rękawicami roboczymi, materac piankowy, umożliwiający prace pod podwoziem, co najmniej jedna dobra latarka i lampa przenośna, najlepiej diodowa, zasilana z pokładowego akumulatora. Przydatna jest robocza kurtka nieprzemakalna, lub nawet cały sztormiak, gdy będzie konieczna naprawa podczas deszczu. Należy pamiętać o elementach odblaskowych, choćby w postaci opasek, używanych przez rowerzystów, a także o kamizelce odblaskowej. Bardzo przydatna może okazać się linka holownicza.

W samochodzie nie może zabraknąć różnych śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek różnego rodzaju oraz wybijaków, pobijaków itp. Konieczny jest także młotek oraz solidny podnośnik. Przydadzą się kliny pod koło oraz co najmniej jedna kobyłka, gwarantująca bezpieczeństwo podczas prac naprawczych ze zdjętymi kołami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA