REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności

REKLAMA

REKLAMA

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Zdjęcie głowicy nie jest czynnością trudną, choć wymaga pewnej wprawy i wiedzy. W tym celu należy najpierw odłączyć od niej cały osprzęt, w tym oba kolektory. Często wiąże się to z koniecznością odłączenia kolektora wydechowego od reszty układu wydechowego, a zawsze wymaga zdjęcia filtra powietrza i gaźnika. Najczęściej nie jest konieczne zdejmowanie z głowicy rozrządu, zwłaszcza gdy chodzi jedynie o wymianę uszczelki.

REKLAMA

REKLAMA

Wystarczy jedynie rozłączyć jego napęd, np. zdjąć łańcuszek lub koła zębate, które go napędzają. Można z głowicy wymontować świece zapłonowe, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – podgrzewacze oraz odłączyć od głowicy wszystkie dochodzące do niej przewody, zapisując miejsca, do których były one podłączone. Dotyczy to także przewodów zapłonowych i wtryskowych.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Po zluzowaniu, a następnie odkręceniu wszystkich nakrętek lub śrub mocujących głowicę, można ją ostrożnie zdjąć, zwracając uwagę, aby nie uszkodzić nią innych elementów silnika i wyposażenia. Głowice, zwłaszcza żeliwne silników z zapłonem samoczynnym, są ciężkie i niewygodne do przenoszenia, dlatego dobrze jest poprosić inną osobę o pomoc.

REKLAMA

Problemy ze zdjęciem głowicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdyby odkręcona głowica nie dała się łatwo oderwać od korpusu silnika, należy sprawdzić, czy odkręcono wszystkie nakrętki lub czy zostały wykręcone i usunięte wszystkie śruby ją mocujące. Następnie trzeba ostukać ją ze wszystkich stron dużym gumowym lub drewnianym młotkiem. Czynność tę powtarzać aż do chwili, gdy głowicę da się swobodnie zdjąć. Nie należy przy tym wkładać pomiędzy nią a korpus silnika żadnych przedmiotów, które mogłyby uszkodzić płaszczyzny styku.

Zakładanie głowicy powinno poprzedzić bardzo staranne oczyszczenie obu płaszczyzn styku – jej i korpusu silnika. bacząc aby zanieczyszczenia nie wpadły do cylindrów i kanałów w korpusie silnika. Na czas czyszczenia warto je zatkać szmatkami. Następnie nałożyć na korpus silnika nową uszczelkę – stara jest zwykle bezużyteczna. Można przykleić ją silikonową masą uszczelniającą, zwłaszcza gdy zachodzi obawa, że deformacje i uszkodzenia korpusu silnika i głowicy mogą spowodować pewne nieszczelności, zwłaszcza pomiędzy kanałami olejowymi i chłodzącymi. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Masę nakładać oszczędnie, aby jej nadmiar nie zatkał żadnych kanałów. Po nasmarowaniu silikonem jej górnej powierzchni można ostrożnie nałożyć głowicę i docisnąć ją rękami do korpusu silnika. Następnie wkręcić, początkowo lekko, śruby lub nakrętki mocujące głowicę. Do ich ostatecznego dokręcenia będzie konieczny klucz dynamometryczny oraz schemat kolejności dokręcania. Dokręcać zawsze z zalecaną siłą, lepiej minimalnie za mocno niż za słabo.

Gdy nie ma schematu dokręcania, można przyjąć bez większego ryzyka, że dokręca się śruby przeciwległe, zaczynając od pary najbliższych środkowi głowicy, posuwając się stopniowo symetrycznie ku jej brzegom. Zwykle po wymianie uszczelki konieczne jest dodatkowe dokręcenie głowicy po kilku dniach normalnej eksploatacji silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA